Bu araştırmanın amacı, velilerin küresel sorunlar ve eğitime ilişkin algılarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yöntemlerden olgubilim deseni kullanılmış olup, çalışma grubunu gönüllü olarak görüşmeye katılan 20 öğrenci velisi (14 kadın ve 6 altı erkek) oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; veliler küresel sorunlar denildiğinde doğal afetler (deprem, sel, heyelan, kuraklık, yangın), küresel ısınma, iklim değişikliği, çevre kirliliği, göç, salgın hastalıklar, savaş ve terör gibi problemleri ifade etmektedir. Sorunların nedenleri arasında doğayı kirletme, bilinçsizlik, duyarsızlık, sanayileşme ve ağaç dikiminin yetersiz olması öne çıkmaktadır. Veliler çözüm olarak ailelere eğitim verilmesini, çevre dostu ulaşımın kullanılmasını, geri dönüşümün desteklenmesini ve zararlı maddelerin kullanımının azaltılmasını önermektedir. Ayrıca veliler küresel sorunlarla ilgili bilgi kaynakları olarak sosyal medya, haberler (televizyon ve internet), kitaplar, dergiler ve sosyal çevreden yararlanmaktadır. Bunların yanında çocuklarına doğayı koruma, geri dönüşüm, ağaç dikme ve bilinçli tüketim konularında bilgi ve davranışlar kazandırmaya çalıştıklarını vurgulamışlardır. Yapılan etkinliklerin çocukların çevreye duyarlılığını ve bilinçli tüketici olma eğilimlerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu araştırma, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’nun 13/01/2023 tarihli ve 2023/19 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.
Bu çalışma, TÜBİTAK 2224-B Yurt İçi Bilimsel Etkinliklere Katılımı Destekleme Programı tarafından desteklenmiştir.
This study aims to reveal parents' perceptions regarding global issues and education. The study employed a qualitative research method, specifically a phenomenological design, and the study group consisted of 20 volunteer parents (14 women and six men). Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using content analysis. According to the findings, when referring to global issues, parents predominantly mentioned natural disasters (earthquakes, floods, landslides, droughts, fires), global warming, climate change, environmental pollution, migration, pandemics, war, and terrorism. The leading causes of these issues were environmental pollution, lack of awareness, insensitivity, industrialization, and insufficient tree planting. As solutions, parents suggested providing education to families, promoting the use of eco-friendly transportation, supporting recycling, and reducing the use of harmful substances. In addition, parents reported obtaining information on global issues from social media, news (TV and internet), books, magazines, and their social environment. Parents also pointed out that they endeavored to instill knowledge and behaviors in their children to protect nature, support recycling, plant trees, and practice conscious consumption. Furthermore, it was concluded that activities conducted on global issues contributed to enhancing children's environmental sensitivity and their tendencies to become conscious consumers.
Global issues in education Social studies Climate change Parent perception Environmental education
This research was carried out with the permission obtained from Necmettin Erbakan University Social and Human Sciences Scientific Research Ethics Committee with the decision numbered 2023/19 dated 13/01/2023.
114 / 5.000 This study was supported by the TÜBİTAK 2224-B Programme for Supporting Participation in Domestic Scientific Activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | July 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.