Objective: The study was conducted to examine the health school nursing students' opinions about their clinical learning environment. Material and Method: The descriptive and cross-sectional study was conducted with 163 students who agreed to participate in the research and who were continued to fail during clinical practice in class two, three and four in 2012-2013 academic years at the Health Schoo/ ofa state university in a city where is in the Eastern Mediterranean Region. The data was col/ected by administrating the personal information form and Clinical Learning Environment Sca/e which developed 1995 by Dunn and Burnett and adapted into Turkish 2001 by Sarı. For this study, coefficient of Cronbach Alpha Reliability of Clinical Learning Environment Sca/e was found 0,78. Frequency, percentage, t test, One-Way ANOVA and Tukey's HSD test were used to evaulate the data. Results: Students' clinical learning environment general score is determined as 66.50±9.94. Personnel student relationships, for education staff responsibilities and for patient relationships sub-scale scores of students who continue to practice in a university hospital were higher than continue to practice in the public hospitals and significant p
Amaç: Araştırma sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik öğrenim çevresini değerlendirmelerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan bu araştırma, Doğu Akdeniz Bölgesi'nin bir ilinde 2012-2013 yılında ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören, güz döneminde klinik uygulamaya devam eden ve araştırmaya katılmayı kabul eden 163 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, kişisel bilgi formu ve Dunn ve Burnett tarafından 1995 geliştirilen ve Sarı tarafından 2001 Türkçeye uyarlanmış Klinik Öğrenim Çevresi Ölçeği uygulanarak toplanmıştır. Bu çalışma için Klinik Öğrenim Çevresi Ölçeği'nin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.78 olarak bulunmuştur. Verilerin değerlendirmesinde frekans, yüzde, t Test, OneWay Anova ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin genel olarak klinik öğrenim çevresi ölçeği toplam puan ortalamaları 66.50±9.94 olarak belirlenmiştir. Üniversite hastanesinde uygulama yapan öğrencilerin, personel öğrenci ilişkileri, öğretim elemanının sorumlulukları ve hasta ilişkileri alt ölçek toplam puan ortalamaları, devlet hastanesinde uygulama yapan öğrencilerinkinden daha yüksek ve önemli p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 33 Issue: 1 |