Objective: This research was carried out to examine nursing students' behaviors related to elderly discrimination. Methods: This descriptive research was carried between dates of January 2073 and May 2074 with 116 last grade students who were studying in a Ege University Nursing Faculty and accepted to participate in research. As a data collection tool, "lndividual ldentification Form" and "Elderly Discriminative Behavior Scale" were used. in analysis of data the percentage, mathematical average, Student's t-test, Mann-Whitney U and Kruska/1 Wallis tests were used. Resu/ts : At the end of research it was identified that 79.9 % of the students included in the scope of research were women, 54.3 % were in 22-24 age group and 52.3 % have resided in town long time. At the end of research it was identified that 53.4% of the students have background of living an elderly person and 55% of students don't want to work with elderly individuals after graduating. in research the mean scores of "Elderly Discriminative Behavior Scale" was found as 85.75 ± 10.35. The total mean scores of subdimensions were as follows; 34.01 ± 4.31 in "Limiting Elderly Life"; 29.56±4.88 in "Positive Discrimination toward Elderly" and 22.18 ± 3.49 in "Negative Discrimination toward Elderly". A statistically significant difference was not detected between students' status of /ivinglnot living with an elderly person previously and their behaviors related to elderly discrimination p>0.05 . Conclusion: it was identified that students were in good attitude related to elderly discrimination.Of making a comparative study in different educational institutions wi/1 be helpful in determining the impact old age and nursing care provided in existing training programs on attitudes. in addition, it is important in terms of sustainability and the introduction of more favorable conditions and positive attitudes examination of factors affecting students and their attitudes after graduation.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Ocak 2013 - Mayıs 2014 tarihleri arasında, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi'nde öğrenim gören, araştırmaya katılmayı kabul edilen 116 son sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, "Birey Tanım Formu" ve "Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzdelik dağılımlar ile, Student t testi, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis analizleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin % 79.6'sının kız ve %54.3'ünün 22-24 yaş grubunda ve % 61.2'sinin en uzun süreli yaşadığı yerleşim yerinin il olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %53.4' ünün yaşlı ile birlikte yaşama öyküsünün olduğu ve %55.2'sinin mezun olduktan sonra yaşlı bireyler ile çalışmak istemediği belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 85.75±10.35 olarak bulunmuştur. Ölçeğin alt boyut puan ortalamaları; "Yaşlının Yaşamını Sınırlama"sında 34.01 ±4.31, "Yaşlıya Yönelik Olumlu Ayrımcılık"ta 29.56±4.88, "Yaşlıya Yönelik Olumsuz Ayrımcılık"ta 22.18±3.49 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin yaş, cinsiyet, yaşlı bireyle yaşama ve mezun olduktan sonra yaşlı bireylerle çalışmayı isteme durumlarına göre elde edilen puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır p>0.05 . Sonuç: Bu çalışma sonucunda öğrencilerin yaşlı ayrımcılığı tutumlarının olumlu olduğu yönde belirlenmiştir. Çalışmanın farklı eğitim kurumlarında karşılaştırılmalı olarak yapılması, mevcut eğitim programlarında verilen yaşlılık ve hemşirelik bakımı konularının tutumlara etkisini belirlemede yararlı olacaktır. Ayrıca öğrencilerin mezuniyet sonrasındaki tutumlarının ve etkileyen etmenlerin incelenmesi, olumlu tutumların sürdürülebilirliği ve daha olumlu duruma getirilmesi bakımından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 33 Issue: 1 |