Objective: This study was performed to determine the approachs ofnurses towards "Standards ofPractice For Culturally Competent Çare".Method: This descriptive study was conducted in two hospitals located at the city çenter. The study population consisted o f 391 nurses who were on duty in State and University hospitals.Sample selection from study population was not performed. One hundred and forty two 36% nurses that could be reached, who volunteered for participation in the study were enrolled in the study. Data were collected between March 2012 and October 2013 by face to face interview, making use of a questionnaire. The questionnaire was prepared according to "Standards ofPractice For Culturally Competent Nursing Çare" that was developed by Douglas et al. Data were analyzed by calculating percentage and mean values in Computer environment using SPSS 15 statistics software.Results: The most adopted standards among "Standards ofPractice For Culturally Competent Nursing Çare" by the nurses were social justice 77.5% , transcultural nursing knowledge 73.2% , and cross cultural communication 71.8% ; and the least adopted standards were critical reflection 49.3% , evidence-based practice and research 51.4% , and cross cultural leadership 52.8% .Conclusion: İt could be interpreted as an unfavorable result that the nurses did not completely adopt the standards for culturally competent çare. According to the results o f this study, it is suggested that educational courses be organized such as lectures, scientific activities, and inservice training that will bring the nurses in cultural competency before and after their graduation
Amaç: Bu araştırma hemşirelerin "Kültürel Yeterli Hemşirelik Bakımı için Uygulama Standartlarına" yaklaşımlarını tanımlamak amacıyla yapıldı.Yöntem: Tanımlayıcı olan bu araştırma Çanakkale il merkezindeki iki hastanede yapıldı. Çalışmanın evrenini Devlet ve Üniversite hastanelerinde çalışan 391 hemşire oluşturdu. Evrenden örneklem seçimine gidilmedi. Ulaşılabilen ve çalışmaya katılmayı kabul eden 142 hemşire %36 araştırmaya dâhil edildi. Veriler 2012- Mart 2013 Ekim tarihleri arasında anket formu aracılığıyla yüz yüze görüşme yöntemiyle toplandı. Anket formu Douglas ve arkadaşları tarafından geliştirilen "Kültürel Yeterli Hemşirelik Bakımı için Uygulama Standartları" doğrultusunda oluşturuldu. Veriler bilgisayar ortamında SPSS 15'de yüzdelik ve ortalama alınarak değerlendirildi.Bulgular: Kültürel Yeterli Hemşirelik Bakımı için Uygulama Standartları arasında hemşirelerin, en çok sosyal adalet %77.5 , kültürlerarası hemşirelik bilgisi %73.2 ve kültürlerarası iletişimi %71.8 ; en az ise eleştirel düşünme %49.3 , kanıta dayalı uygulamaaraştırma %51.4 ve kültürlerarası liderlik %52.8 standartlarını benimsedikleri saptandı.Sonuç: Hemşirelerin bakım verirken kültürel yeterli bakım standartlarını tamamen benimsememeleri olumsuz bir sonuç olarak değerlendirilebilir. Çalışma sonuçları doğrultusunda mezuniyet önce ve sonrasından hemşirelere kültürel yeterlilik kazandıracak, ders, bilimsel etkinlik, hizmet içi eğitim gibi kursların hazırlanması önerilebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 31 Issue: 3 |