Even though it has been taken place in the world's literature since 1980's, the concept of “Mentoring” has been recognized recently in our country and became an indispensable application for institutions; it has also importance for nursing profession. Mentoring, nowadays, is one of the most contribuiting applications to the institutions and to the individuals as a career development tool. The “mentoring” concept has a very important role in academic life as well as practice in nursing. Conducted researches suggest more efficient implementation of this concept. In this article, it was aimed to review the concept of mentoring and to discuss the advantages of its usage in nursing. In this content, definition of mentoring, implementation process, importance of mentoring in nursing were explained and research examples as mentoring interventions in nursing were given. It is considered that these explanations in this article will contribute to the nursing literature in this area and will support nurses to get knowledge on this concept and will guide mentoring interventions in nursing practice and in nursing education
Dünya literatüründe 1980’li yıllardan beri söz edilmekte olan, ancak ülkemizde son zamanlarda öneminin farkına varılarak kurumlar için vazgeçilmez uygulamalardan biri haline gelen “yönderlik / mentorluk” kavramı, hemşirelik için de önem taşımaktadır. Yönderlik, günümüzde bir kariyer geliştirme aracı olarak hem kurumlara hem de bireylere yararlar sağlayan uygulamalar arasındadır. Hemşirelikte de gerek akademik yaşam içinde gerekse hizmet ortamında, yönderlik kavramı oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Yapılan araştırmalar, bu kavramın daha etkin işletilmesini önermektedir. Bu derleme makalede, yönderlik kavramının kavramsal bir çerçevede incelenmesi ve hemşirelikte kullanımının sağlayacağı yararların tartışılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda yönderliğin tanımı, uygulama süreci, hemşirelikte önemi açıklanmış ve yönderlik ile ilgili araştırma örneklerine yer verilmiştir. Bu açıklamaların, ülkemizde konu ile ilgili hemşirelik literatürüne katkı sağlayarak, hemşirelerin bu yeni kavram konusunda bilgilenmelerine, yönderlik girişimlerinin hemşirelik uygulamaları ve eğitiminde yer verilmesinde rehber olacağı düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 28 Sayı: 2 |