BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA EBELİK EĞİTİMİ

Year 2007, Volume: 23 Issue: 2, 233 - 241, 01.06.2007

Abstract

Dünyanın en eski mesleklerinden biri olan ebeliğin uygulama alanı ülkeler için çok önemli bir sağlık alanı olan Ana-Çocuk Sağlığı alanına özelleşmiştir. Bu özel alanda verilen hizmetin başarısı ülkenin sağlık sorunlarının çözümlenmesinde anahtar olacak boyuttadır. Ebelik uygulamaları gebelik, doğum, doğum sonu dönem ve yenidoğan bakımı ile birlikte kadına tüm yaşamı boyunca bakım vermeyi kapsamaktadır. Ayrıca ebelerin aileye ve topluma danışmanlık yapma ve eğitim verme gibi görevlerinin bulunması sağlık hizmetlerinin sunulmasında ve sağlık sorunlarının çözümlenmesinde rollerinin önemini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada dünyada ve ülkemizde ebelik eğitiminin tarihsel gelişimi ve gelecekte ebelik eğitimin yeniden düzenlenmesine yönelik yaklaşımlar tartışılmıştır

References

  • Ali E. (2005). A Midwife Teaching Medikal Students: Can It Work? The Clinical Teacher, 2005; 2(2): 97-103.
  • Arslan H. (2005). Ebenin Çalışma Alanları ve Ebeden Beklenen Hizmetler. Hemşirelik Formu Dergisi, (Eylül-Aralık); 4-11.
  • Arslan H (1998). Ebelik Eğitiminde Kalite. Hemşirelik-Ebelik Eğitimi ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu. Kayseri.
  • Barger M.K. (2005). The History of Nurse-Midwife / Midwifery Practice. Journal of Midwifery & Women’s Health, 50; 129-137.
  • Barton TD (1998). The Integration of Nursing and Midwifery Education Within Higher Education: Implications for Teachers- A Qalitative Research Study. Journal of Anvanced Nursing, (27): 1278.
  • Bennett R, Brown LK (1989). Myles Textbook for Midwives,The British Council, 11th Edition,.
  • Burst HV (2005). The History of Nurse-Midwife/Midwifery Education. Journal of Midwifwry & Women’s Health, 2(50): 129-137.
  • Eren N. Uyer G. (1991). Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı.4. Baskı. Ankara.Hatiboğlu Yayınevi, 94-105.
  • Hot İ (1996). Besim Ömer Paşa’nın Anne ve Çocuk Sağlığı Açısından Ülkemiz Nüfus Meselesi Hakkındaki Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İ.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Clinical education of midwifery students,http://www.acnm.org. Erişim Tarihi: 20.09.2004.
  • Midwifery-The Program, http://www.hscbklyn.edu, Erişim Tarihi: 20.09.2004.
  • http://sdb.meb.gov.tr. Erişim Tarihi: 12.10.2004.
  • Programe-academic.htm, http://www.
  • midwifery school org Erişim Tarihi: 21.08.2004.
  • Karanisoğlu H (2000). Türkiye’de Ebelik ile İlgili Gelişmeler. 2000’li Yıllarda Sağlık Yüksekokullarında Eğitimin Geleceği Sempozyumu. Malatya.
  • Köker HA (1997). Doğum ve Ebelik Tarihi. Erciyes Üniversitesi Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü. Yayın No:26. Ankara. Erciyes Üniversitesi Matbaası, 1-9, 27-34.
  • Mansouri P, Soltani F, Rahemi S, ve ark (2006). Nursing And Midwifery Student’s Approaches to Study and Learning, Journal of Anvanced Nursing, (54)3: 351-358.
  • Mc.Kenna H, Hasson F, Smith M (2003). Training Neeeds of Midwifery Assistants. Journal Of Advunca Nursing,, 44(3): 308-317.
  • Midwifery Cirruculum-A Global Prespective Transforming the Architecture of Midwifery Education, Royal Collage of Midwives National Conference, 23 July 2004.
  • Neglia BH (2003). The Future of Midwifery Education. Midwifery, (19): 3-9.
  • ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara. 2006.
  • Thompson EJ (2003). Competencies for Midwifery Teachers. Midwifery, 18: 256-259.
  • Türkiye’de Hemşirelik: Temel Meslek Eğitimi ile İnsangücü’ne İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri, YÖK Raporu 2001
  • Wallace M (2001). Hemşirelik ve Ebelikle İlgili Avrupa Birliği Standartları, 6-8.
  • World Health Organization, The Role of Nursing / Midwifery Personel in the Strategy of Health for All , Resolution WHO 36.11,1983.
  • 15.10.1999 tarih ve 23847 sayılı Resmi Gazete.

MIDWIFERY EDUCATION IN TURKEY AND IN THE WORLD

Year 2007, Volume: 23 Issue: 2, 233 - 241, 01.06.2007

Abstract

The practice field of midwifery which is one of the oldest occupations of the world has specialized in the field of Mother-Child Health, which is a very important field for most of the countries. The success of this special field will be the key in solving the problems of a country. Midwifery applications include the pregnancy, the birth, and the period after birth, caring the baby and caring the mother throughout her life. Moreover, midwives’ duties such as, being a consultant to the family and to the society and educating them show the importance of their roles in giving health service and solving health problems. In this study, the historical development of midwifery in our country and in the world and some approaches related to reorganizing the education of midwifery in the future have been discussed

References

  • Ali E. (2005). A Midwife Teaching Medikal Students: Can It Work? The Clinical Teacher, 2005; 2(2): 97-103.
  • Arslan H. (2005). Ebenin Çalışma Alanları ve Ebeden Beklenen Hizmetler. Hemşirelik Formu Dergisi, (Eylül-Aralık); 4-11.
  • Arslan H (1998). Ebelik Eğitiminde Kalite. Hemşirelik-Ebelik Eğitimi ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu. Kayseri.
  • Barger M.K. (2005). The History of Nurse-Midwife / Midwifery Practice. Journal of Midwifery & Women’s Health, 50; 129-137.
  • Barton TD (1998). The Integration of Nursing and Midwifery Education Within Higher Education: Implications for Teachers- A Qalitative Research Study. Journal of Anvanced Nursing, (27): 1278.
  • Bennett R, Brown LK (1989). Myles Textbook for Midwives,The British Council, 11th Edition,.
  • Burst HV (2005). The History of Nurse-Midwife/Midwifery Education. Journal of Midwifwry & Women’s Health, 2(50): 129-137.
  • Eren N. Uyer G. (1991). Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı.4. Baskı. Ankara.Hatiboğlu Yayınevi, 94-105.
  • Hot İ (1996). Besim Ömer Paşa’nın Anne ve Çocuk Sağlığı Açısından Ülkemiz Nüfus Meselesi Hakkındaki Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İ.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Clinical education of midwifery students,http://www.acnm.org. Erişim Tarihi: 20.09.2004.
  • Midwifery-The Program, http://www.hscbklyn.edu, Erişim Tarihi: 20.09.2004.
  • http://sdb.meb.gov.tr. Erişim Tarihi: 12.10.2004.
  • Programe-academic.htm, http://www.
  • midwifery school org Erişim Tarihi: 21.08.2004.
  • Karanisoğlu H (2000). Türkiye’de Ebelik ile İlgili Gelişmeler. 2000’li Yıllarda Sağlık Yüksekokullarında Eğitimin Geleceği Sempozyumu. Malatya.
  • Köker HA (1997). Doğum ve Ebelik Tarihi. Erciyes Üniversitesi Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü. Yayın No:26. Ankara. Erciyes Üniversitesi Matbaası, 1-9, 27-34.
  • Mansouri P, Soltani F, Rahemi S, ve ark (2006). Nursing And Midwifery Student’s Approaches to Study and Learning, Journal of Anvanced Nursing, (54)3: 351-358.
  • Mc.Kenna H, Hasson F, Smith M (2003). Training Neeeds of Midwifery Assistants. Journal Of Advunca Nursing,, 44(3): 308-317.
  • Midwifery Cirruculum-A Global Prespective Transforming the Architecture of Midwifery Education, Royal Collage of Midwives National Conference, 23 July 2004.
  • Neglia BH (2003). The Future of Midwifery Education. Midwifery, (19): 3-9.
  • ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara. 2006.
  • Thompson EJ (2003). Competencies for Midwifery Teachers. Midwifery, 18: 256-259.
  • Türkiye’de Hemşirelik: Temel Meslek Eğitimi ile İnsangücü’ne İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri, YÖK Raporu 2001
  • Wallace M (2001). Hemşirelik ve Ebelikle İlgili Avrupa Birliği Standartları, 6-8.
  • World Health Organization, The Role of Nursing / Midwifery Personel in the Strategy of Health for All , Resolution WHO 36.11,1983.
  • 15.10.1999 tarih ve 23847 sayılı Resmi Gazete.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Derya Kaya This is me

Mine Yurdakul This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Kaya, D., & Yurdakul, M. (2007). TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA EBELİK EĞİTİMİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(2), 233-241.