Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sorun Çözme Terapisi Temelli Psikiyatri Hemşireliği Yaklaşımının Üniversite Öğrencilerinin Ruhsal Belirti Ciddiyetlerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 39 Sayı: 1, 55 - 62, 27.04.2023
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1036992

Öz

Amaç: Araştırma Sorun Çözme Terapisine (SÇT) dayalı psikiyatri hemşireliği yaklaşımının ciddi ruhsal belirtiler yaşayan hemşirelik öğrencilerinin ruhsal belirti düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yürütülmüştür.
Yöntem: Araştırma, tek grup, ön test-son test uygulamalı yarı-deneysel tasarımda yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında bir hemşirelik fakültesinde eğitim gören 262 birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Tanıtıcı Bilgi Formu ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) kullanılmıştır. Örneklemi Rahatsızlık Ciddiyet İndeksi (RCİ) puan ortalaması 2.00 ve üstü olan yedi öğrenci oluşturmuştur. Sorun Çözme Terapisi (SÇT), her öğrenciye bireysel olarak, ortalama 40-45 dakika süren yedi-sekiz oturumda uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı analizler, bağımsız gruplar arası farkın anlamlılığı testi ve Paired Sample Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik katsayısı p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın evreni Rahatsızlık Ciddiyet İndeksi (RCİ) puanı açısından değerlendirildiğinde, öğrencilerin %22.1’inin (%3.4, RCİ≥2.00, n=9 ve %18.7, 1.99≥RCİ>1.00, n=49) psikopatoloji eğilimi gösterdiği saptanmıştır. Sorun Çözme Terapisi (SÇT) sonrası, örneklem grubunun Kısa Semptom Envanteri (KSE) ve tüm alt boyut belirti toplam puanında, Ek Bulgular (p=0.89, p>0.05) alt boyutu dışında düşüş görülmüştür (p<0.005). Ayrıca Rahatsızlık Ciddiyet İndeksi’nin (RCİ) girişim öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.005).
Sonuç: Sorun Çözme Terapisi (SÇT) temelli psikiyatri hemşireliği yaklaşımının, ciddi düzeyde ruhsal belirti gösteren hemşirelik öğrencilerinin belirti ciddiyetlerinde olumlu yönde katkı sağladığı söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Saymanlığı

Proje Numarası

16-HYO-007

Kaynakça

  • Adagide Demirel, S, Eğlence, R, Kaçmaz, E. (2011) Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:18-29.
  • Arslan, B, Buldukoğlu, K. (2018). Ruhsal hastalık deneyiminden büyümek mümkün müdür?: Psikiyatri hemşireliği bakış açısından bir gözden geçirme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 1(1):16-27.
  • Aşti, N, Acar, G, Bağci, H, Bağci, İ. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:25-35.
  • Aydoğdu, A, Yıldırım, NK, Özkan, M, Özkan, S. (2012). Gelişimsel ve durumsal krize müdahale: Bir olgu sunumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 3(2):92-97.
  • Bartlett, ML, Taylor, H, Nelson, D. (2016). Comparison of mental health characteristics and stress between baccalaureate nursing students and non-nursing students. Journal of Nursing Education. 55(2):87-90.
  • Cheung, T. Wong, S.Y. Wong, K.Y. Law, L.Y. et al. (2016). Depression, anxiety and symptoms of stress among baccalaureate nursing students in hong kong: a cross-sectional study. Int. J. Environ. Res. PublicHealth. 13:779.
  • Choi NG, Martinc, Conwell Y. Effect of problem-solving therapy on depressed low-income home bound older adults’ death/suicidal ideation and hopelessness. Suicideand Life-Threatening Behavior 2016;6(3):323-336.
  • Çam, O, Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Çekici, F, Güçray, SS. (2012). Problem çözme terapisine dayalı beceri geliştirme grubunun üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2):103-128.
  • de Oliveira, MLC, de Rosalmeida Dantas, C, de Azevedo, RCS, Banzato, CEM. (2008). Counseling Brazilian undergraduate students: 17 years of a campus mental health service. Journal of American College Health. 57(3):367-372.
  • Deveci, ES, Ulutaşdemir, N, Açık, Y. (2013). Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 18(2):98-102.
  • Dowrick, C, Dunn, G, Ayuso-Mateos, JL, Dalgard, OS, et al.(2000). Problem solving treatment and group psychoeducation for depression: multicentre randomised controlled trial. British Medical Journal, 321(7274):1450-1456.
  • Drake, AA. HafenJr, M Rush, BR. (2017). A decade of counseling services in one college of veterinary medicine: veterinary medical students' psychological distressand help-seeking trends. Journal Of Veterinary Medical Educatio, 44(1):157-165.
  • Erikson, E.H. (1984). İnsanın Sekiz Çağı, Üstün, T. Bedirhan, (Çev.:Vedat Şar), Ankara: Birey Ve Toplum Yayınları.
  • Erkan, S, Özbay, Y. Cihangir Çankaya, Z, Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim, 37:94-107.
  • Eskin, M, Ertekin, K, Demir, H. (2008). Efficacy of a problem-solving therapy for depression and suicide potential in adolescents and young adults Cognitive Therapy and Research. 32:227-245.
  • Eskin, M. (2011). Sorun Çözme Terapisi Kuram, Uygulama, Araştırma. 2. Basım Ankara HYB Yayınları.
  • Gellis, ZD, Mcginty, J, Tierney, L, Jordan, C, et al. (2008). Randomized controlled trial of problem-solving therapy for minör depression in home care. Research On Social work practice, 18(6):596-606.
  • Göriş, S, Kılıç, S, Ceyha,n Ö, Şentürk, A. (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3):137-142.
  • İlhan, N, Bahadırlı, S, Toptaner, NE. (2014). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumları ile sağlık davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(4):207-215.
  • Kacur, M, Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla baş etme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.1(31):273-297.
  • Kamunyu, RN, Ndungo, C, Wango, G. (2016). Contributors to students’ use of counselling services in kenyan universities. Research on Humanities and Social Sciences. 6(12).
  • Kaya, M, Genç, M, Kaya, B, Pehlivan, E. (2007). Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2):137-146.
  • Kerimova, M, Osmanli, N. (2016). The brief symptom Inventory: a validity-reliability study of a sample from azerbaijan. Journal Of Education and Training Studies, 4(12):153-159.
  • Keskin, A, Ünlüoglu, İ, Bilg,e U, Yenilmez Ç. (2013). Ruhsal bozuklukların yaygınlığı, cinsiyetlere göre dağılımı ve psikiyatrik destek alma ile ilişkisi. Archives Of Neuropsychiatry, 50(4).
  • Kleiboer, A, Donker, T, Seekles, W, Vanstraten A, et al. (2015). A Randomized controlled trial on the role of support in ınternet-based problem solving therapy for depression and anxiety. Behaviour Research and Therapy. 72:63-71.
  • Koutra, A, Katsiadrami, A, Diakogiannis, G. (2010). The effect of group psychological counselling in greek university students’ anxiety, depression, and self-esteem. European Journal of Psychotherapy and Counselling, 12(2):101-111.
  • National Institute of Mental Health. “Mental Health Information > Statistics”. (Erişim: 11 Ekim 2019, https://www.nimh.nih.gov/health/statistics/mental-illness.shtml.
  • Oxman, TE, Hegel, MT, Hull, JG, Dietrich, AJ. (2008). Problem-solving treatment and coping styles in primary care minor depression. J Consult Clin Psychology, 76(6):933-943.
  • Özgüven, Eİ. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve başetme yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7:5-13.
  • Özmen, D, Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1):40-52.
  • Öztürk, N, Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,1(1):15-25.
  • Pedrelli, P, Nyer, M, Yeung, A, Zulauf, C, et al. (2015). College students: Mental health problems and treatment considerations. Acad Psychiatry, 39(5):503–511.
  • Plutchik, R. (1980). A General Psycho Evolutionary Theory Of Emotion. In R. Plutchik& H.Kellerman (Eds.), Emotion: Theory, research, and experience: Vol. 1. Theories of emotion. (pp. 3-33). New York: Academic.
  • Savaşır, I, Şahin, NH. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 115-119.
  • Sharma, D, Kirmani, MN. (2016). Problem solving therapy in young adult: A case report. Indian Journal of Positive Psychology, 7(4);498-500.
  • Softa, HK, Kaya, S. (2013). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin depresyon düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Gümüşhane University journal Of Health Sciences, 2(2):214-229.
  • Sorsdahl, K, Stein, DJ. Corrigall, J, Cuijpers, P, et al. (2015). The efficacy of a blended motivational interviewing and problem solving therapy intervention to reduce substance use among patients presenting for emergency services in South Africa: A randomized controlled trial. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 10(46):1-10.
  • Şahin, NH, Durak Batıgün, A, Uğurtaş, S. (2002). The validity, reliability and factor structure of the Brief Symptom Inventory (BSI) Türk Psikiyatri Dergisi, 13:125-35.
  • Tanrıverdi, D, Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(4):42-51.
  • Temel, E, Bahar, A, Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, (5):107-118.
  • Tezel, A, Arslan, S, Topal, M, Aydoğan, Ö ve ark. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(4):1-10.
  • Topkaya, N, Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3:25-37.
  • Turner, K, McCarthy, VL. (2017). Stress and anxiety among nursing students: a rewiew of intervention strategies in literatüre between 2009 and 2015. Nurse Education In Practice, 22:21-29.
  • Tuzgöl Dost, M. (2010). Güney Afrika ve Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158):75-89.
  • Türkiye Ruh Sağlığı Profili 1998. (Erişim Adresi Https://Www.Tuseb.Gov.Tr/Enstitu/Tacese/Yuklemeler/Ekitap/Ruh_Sagligi/Ulke_Uygulamalari/2SB_Turkiye_Ruh_Sagligi_Profili_Raporu_1998.Pdf).
  • Ünalan, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde ruh sağlığı, sağlık kaygısı ve sağlık davranışları arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Vescovelli, F, Melani, P, Ruini, C, Ricci Bitti, PE, et al. (2017). University counseling service for improving students’ mental health. Psychological Services, 14(4), 470.
  • Watson, DC, Sinha, BK. (1999). A cross-cultural comparison of the brief symptom ınventory. International Journal Of Stress Management,6(4):255-264.
  • Yıldırım, A, Hacıhasanoğlu, R, Karakurt, P. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2): 1-8.
  • Zeng, Y, Wang, G, Xie, C, Hu Xiuying, et al. (2019). Prevalence and correlates of depression, anxiety and symptoms of stress in vocational college nursing students from sishuan, china: a cross-sectional study. Psychology, Health&Medicine, 24(7).

The Effect of Problem-Solving Therapy-Based Psychiatric Nursing Approach on the Mental Symptom Severity of University Students

Yıl 2023, Cilt: 39 Sayı: 1, 55 - 62, 27.04.2023
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1036992

Öz

Objective: The present study aimed to examine the effect of the Problem Solving Therapy (PST) based psychiatric nursing approach on the mental symptom severity levels of nursing students showing severe mental symptoms.
Methods: The study was conducted in the semi-experimental design with a single group and pretest-posttest application. Study population consisted of 262 first-year students attending a nursing faculty in the 2016-2017 academic year. The data of the study was collected using the Introductory Information Form and Brief Symptom Inventory (BSI). The sample included seven students with a mean score of 2.00 or over on the Disease Severity Index. Problem Solving Therapy (PST) was implemented in seven-eight sessions of 40-45 minutes on average individually for each student. Data was assessed using descriptive analyses, test for the significance of the difference between independent groups and Paired Sample Wilcoxon Signed Rank Test. The level of statistical significance was accepted as p<0.05.
Results: When the study population was evaluated in terms of The Disease Severity Index (DSI) Scores, it was seen that 22.1% of the students (3.4%, DSI≥2.00, n=9 and 18.7%, 1.99≥DSI>1.00, n=49) had psychopathologic tendencies. Following the Problem Solving Therapy (PST), a decrease was found in the total scores of the sample on the Brief Symptom Inventory (BSI) and whole subscales except for the Additional Findings subscale (p=0.89, p>0.05) (p<0.005). In addition, the difference between the mean scores on the Disease Severity Index (DSI) before and after the intervention was found statistically significant (p<0.005).
Conclusion: It could be asserted that Problem Solving Therapy (PST) based approach in psychiatric nursing makes positive contributions to the severity of the symptoms of student nurses who have severe mental symptoms.

Proje Numarası

16-HYO-007

Kaynakça

  • Adagide Demirel, S, Eğlence, R, Kaçmaz, E. (2011) Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:18-29.
  • Arslan, B, Buldukoğlu, K. (2018). Ruhsal hastalık deneyiminden büyümek mümkün müdür?: Psikiyatri hemşireliği bakış açısından bir gözden geçirme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 1(1):16-27.
  • Aşti, N, Acar, G, Bağci, H, Bağci, İ. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15:25-35.
  • Aydoğdu, A, Yıldırım, NK, Özkan, M, Özkan, S. (2012). Gelişimsel ve durumsal krize müdahale: Bir olgu sunumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 3(2):92-97.
  • Bartlett, ML, Taylor, H, Nelson, D. (2016). Comparison of mental health characteristics and stress between baccalaureate nursing students and non-nursing students. Journal of Nursing Education. 55(2):87-90.
  • Cheung, T. Wong, S.Y. Wong, K.Y. Law, L.Y. et al. (2016). Depression, anxiety and symptoms of stress among baccalaureate nursing students in hong kong: a cross-sectional study. Int. J. Environ. Res. PublicHealth. 13:779.
  • Choi NG, Martinc, Conwell Y. Effect of problem-solving therapy on depressed low-income home bound older adults’ death/suicidal ideation and hopelessness. Suicideand Life-Threatening Behavior 2016;6(3):323-336.
  • Çam, O, Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Çekici, F, Güçray, SS. (2012). Problem çözme terapisine dayalı beceri geliştirme grubunun üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2):103-128.
  • de Oliveira, MLC, de Rosalmeida Dantas, C, de Azevedo, RCS, Banzato, CEM. (2008). Counseling Brazilian undergraduate students: 17 years of a campus mental health service. Journal of American College Health. 57(3):367-372.
  • Deveci, ES, Ulutaşdemir, N, Açık, Y. (2013). Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 18(2):98-102.
  • Dowrick, C, Dunn, G, Ayuso-Mateos, JL, Dalgard, OS, et al.(2000). Problem solving treatment and group psychoeducation for depression: multicentre randomised controlled trial. British Medical Journal, 321(7274):1450-1456.
  • Drake, AA. HafenJr, M Rush, BR. (2017). A decade of counseling services in one college of veterinary medicine: veterinary medical students' psychological distressand help-seeking trends. Journal Of Veterinary Medical Educatio, 44(1):157-165.
  • Erikson, E.H. (1984). İnsanın Sekiz Çağı, Üstün, T. Bedirhan, (Çev.:Vedat Şar), Ankara: Birey Ve Toplum Yayınları.
  • Erkan, S, Özbay, Y. Cihangir Çankaya, Z, Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim, 37:94-107.
  • Eskin, M, Ertekin, K, Demir, H. (2008). Efficacy of a problem-solving therapy for depression and suicide potential in adolescents and young adults Cognitive Therapy and Research. 32:227-245.
  • Eskin, M. (2011). Sorun Çözme Terapisi Kuram, Uygulama, Araştırma. 2. Basım Ankara HYB Yayınları.
  • Gellis, ZD, Mcginty, J, Tierney, L, Jordan, C, et al. (2008). Randomized controlled trial of problem-solving therapy for minör depression in home care. Research On Social work practice, 18(6):596-606.
  • Göriş, S, Kılıç, S, Ceyha,n Ö, Şentürk, A. (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3):137-142.
  • İlhan, N, Bahadırlı, S, Toptaner, NE. (2014). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumları ile sağlık davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(4):207-215.
  • Kacur, M, Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla baş etme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.1(31):273-297.
  • Kamunyu, RN, Ndungo, C, Wango, G. (2016). Contributors to students’ use of counselling services in kenyan universities. Research on Humanities and Social Sciences. 6(12).
  • Kaya, M, Genç, M, Kaya, B, Pehlivan, E. (2007). Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2):137-146.
  • Kerimova, M, Osmanli, N. (2016). The brief symptom Inventory: a validity-reliability study of a sample from azerbaijan. Journal Of Education and Training Studies, 4(12):153-159.
  • Keskin, A, Ünlüoglu, İ, Bilg,e U, Yenilmez Ç. (2013). Ruhsal bozuklukların yaygınlığı, cinsiyetlere göre dağılımı ve psikiyatrik destek alma ile ilişkisi. Archives Of Neuropsychiatry, 50(4).
  • Kleiboer, A, Donker, T, Seekles, W, Vanstraten A, et al. (2015). A Randomized controlled trial on the role of support in ınternet-based problem solving therapy for depression and anxiety. Behaviour Research and Therapy. 72:63-71.
  • Koutra, A, Katsiadrami, A, Diakogiannis, G. (2010). The effect of group psychological counselling in greek university students’ anxiety, depression, and self-esteem. European Journal of Psychotherapy and Counselling, 12(2):101-111.
  • National Institute of Mental Health. “Mental Health Information > Statistics”. (Erişim: 11 Ekim 2019, https://www.nimh.nih.gov/health/statistics/mental-illness.shtml.
  • Oxman, TE, Hegel, MT, Hull, JG, Dietrich, AJ. (2008). Problem-solving treatment and coping styles in primary care minor depression. J Consult Clin Psychology, 76(6):933-943.
  • Özgüven, Eİ. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve başetme yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7:5-13.
  • Özmen, D, Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1):40-52.
  • Öztürk, N, Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,1(1):15-25.
  • Pedrelli, P, Nyer, M, Yeung, A, Zulauf, C, et al. (2015). College students: Mental health problems and treatment considerations. Acad Psychiatry, 39(5):503–511.
  • Plutchik, R. (1980). A General Psycho Evolutionary Theory Of Emotion. In R. Plutchik& H.Kellerman (Eds.), Emotion: Theory, research, and experience: Vol. 1. Theories of emotion. (pp. 3-33). New York: Academic.
  • Savaşır, I, Şahin, NH. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 115-119.
  • Sharma, D, Kirmani, MN. (2016). Problem solving therapy in young adult: A case report. Indian Journal of Positive Psychology, 7(4);498-500.
  • Softa, HK, Kaya, S. (2013). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin depresyon düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Gümüşhane University journal Of Health Sciences, 2(2):214-229.
  • Sorsdahl, K, Stein, DJ. Corrigall, J, Cuijpers, P, et al. (2015). The efficacy of a blended motivational interviewing and problem solving therapy intervention to reduce substance use among patients presenting for emergency services in South Africa: A randomized controlled trial. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 10(46):1-10.
  • Şahin, NH, Durak Batıgün, A, Uğurtaş, S. (2002). The validity, reliability and factor structure of the Brief Symptom Inventory (BSI) Türk Psikiyatri Dergisi, 13:125-35.
  • Tanrıverdi, D, Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(4):42-51.
  • Temel, E, Bahar, A, Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, (5):107-118.
  • Tezel, A, Arslan, S, Topal, M, Aydoğan, Ö ve ark. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(4):1-10.
  • Topkaya, N, Meydan, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3:25-37.
  • Turner, K, McCarthy, VL. (2017). Stress and anxiety among nursing students: a rewiew of intervention strategies in literatüre between 2009 and 2015. Nurse Education In Practice, 22:21-29.
  • Tuzgöl Dost, M. (2010). Güney Afrika ve Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158):75-89.
  • Türkiye Ruh Sağlığı Profili 1998. (Erişim Adresi Https://Www.Tuseb.Gov.Tr/Enstitu/Tacese/Yuklemeler/Ekitap/Ruh_Sagligi/Ulke_Uygulamalari/2SB_Turkiye_Ruh_Sagligi_Profili_Raporu_1998.Pdf).
  • Ünalan, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde ruh sağlığı, sağlık kaygısı ve sağlık davranışları arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Vescovelli, F, Melani, P, Ruini, C, Ricci Bitti, PE, et al. (2017). University counseling service for improving students’ mental health. Psychological Services, 14(4), 470.
  • Watson, DC, Sinha, BK. (1999). A cross-cultural comparison of the brief symptom ınventory. International Journal Of Stress Management,6(4):255-264.
  • Yıldırım, A, Hacıhasanoğlu, R, Karakurt, P. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2): 1-8.
  • Zeng, Y, Wang, G, Xie, C, Hu Xiuying, et al. (2019). Prevalence and correlates of depression, anxiety and symptoms of stress in vocational college nursing students from sishuan, china: a cross-sectional study. Psychology, Health&Medicine, 24(7).
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Esra Engin 0000-0003-0836-1532

Mahire Olcay Çam 0000-0002-6115-7306

Ayşegül Dönmez 0000-0002-1087-9173

Şeyda Dülgerler 0000-0003-4512-9855

Gönül Özgür 0000-0002-6539-3496

Ayça Gürkan 0000-0001-6962-3095

Satı Doğan 0000-0002-9935-3265

Serap Yıldırım 0000-0002-9822-1877

Emel Öztürk Turgut 0000-0003-0620-2749

Nihan Durgu 0000-0001-7430-9316

Gizem Beycan Ekitli 0000-0002-7308-5629

Elif Deniz Kaçmaz 0000-0001-7630-3532

Merve Uğuryol 0000-0002-2069-7306

Hacer Demirkol 0000-0002-8639-8376

Cansu Güler 0000-0002-0939-1760

Ege Miray Topcu 0000-0001-5574-7441

Özgür Karaçam Bu kişi benim 0000-0003-4165-2745

Proje Numarası 16-HYO-007
Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2021
Kabul Tarihi 7 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Engin, E., Çam, M. O., Dönmez, A., Dülgerler, Ş., vd. (2023). Sorun Çözme Terapisi Temelli Psikiyatri Hemşireliği Yaklaşımının Üniversite Öğrencilerinin Ruhsal Belirti Ciddiyetlerine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 39(1), 55-62. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1036992