Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anxious Situations and Difficulties Encountered By Nursing Senior Students In Clinical Practice

Yıl 2024, Cilt: 40 Sayı: 3, 357 - 365, 18.12.2024
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1266346

Öz

Objective: This study aims to determine the anxious situations and difficulties encountered by senior students in a nursing faculty in Izmir.
Methods: This descriptive study was conducted in a nursing faculty in Izmir between March 1, 2020, and May 31, 2020. The study population consisted of 291 senior nursing students between the specified dates, and the sample consisted of 111 students who agreed to participate. The data were collected using the Introductory Information Form and the Difficulties Experienced in Clinical Practices form prepared by the researchers in light of the literature. Percentage and arithmetic mean analysis were used in the evaluation of the data.
Results: In the study, 67.6% of the students willingly came to the nursing department, 77.5% were satisfied with the department, 72.9% felt uneasy in clinical practices, 40.5% are asked for some duties other than their responsibilities, and 28.8% had problems with nurses. Additionally, 97% of nurses provided support to students.
Conclusion: When the results of the study were examined, it was found that the nursing students were most worried about making wrong practices in clinical practices and especially mistakes in drug administration, and it was found that asking nursing students out of responsibility, causes stress. It is recommended to carry out regulatory studies where joint decisions are made.

Kaynakça

  • Akgün Kostak, M., Aras, T., Akarsu, Ö. (2012). Opinions of nursing students about clinic nurses' contributions related to their clinical education. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2, 39–46.
  • Aydın, M. F., & Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 209–213.
  • Aydoğan, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri kazanmaları sırasında karşılaştıkları etik problemler. Türkiye Biyoetik Dergisi, 3(2), 120–123.
  • Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42.
  • Bayındır Çevik, A., Demirci, A., & Güven, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitim sırasında yaptıkları ilaç uygulama hataları ve tıbbi hata farkındalıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 152–159.
  • Bayır, B., Özdemir, D., Palaz, G., Kaleli, H. B., Özcan, S. K., & Ayvaz, S. (2020). Konya ilinde okuyan hemşirelik lisans öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 21–31.
  • Biçer, S., Ceyhan, Y. Ş., & Şahin, F. (2015). Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(3), 215–223.
  • Bourgeois, S., Drayton, N., & Brown, A. (2011). An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students: The cluster model. Nurse Education in Practice, 11, 114–118.
  • Chana, A. W. K., Tang, F. W. K., Choi, K. C., Liu, T., & Taylor-Piliae, R. E. (2018). Clinical learning experiences of nursing students using an innovative clinical partnership model: A non-randomized controlled trial. Nurse Education Today, 68, 121–127.
  • Dikmen Aydın, Y., Şahin Orak, N., Gürkan, A., Aslan, G., & Demir, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında hemşirelerden aldığı desteğin değerlendirilmesi. G.O.P. Taksim E.A.H. Jaren Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3(3), 109–115.
  • Doğan, S., & Yıldırım, D. (2019). Bir hemşirelik fakültesinde intörnlerin mesleki güdülenmeleri ve stres kaynakları ilişkisi. STED, 6(28), 418–429.
  • Elçigil, A., & Sarı, H. Y. (2011). Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(2), 67–71.
  • Eskimez, Z., Alparslan, N., & Öztunç, G. (2005). Hemşirelerin Adana sağlık yüksekokulu öğrencileri ve öğretim elemanlarının klinik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 30–39.
  • Gibbons, C., Dempster, M., & Moutray, M. (2008). Stress and eustress in nursing students. Journal of Advanced Nursing, 61(3), 282–290.
  • Gibbons, C., Dempster, M., & Moutray, M. (2009). Index of sources of stress in nursing students: A confirmatory factor analysis. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1095–1102.
  • Jimenez, C., Navia-Osorio, P. M., & Vacas Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66(2), 442–445.
  • Karaca, A., & Açıkgöz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerileri ve ilaç uygulama hataları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2), 110–116.
  • Karadağ, G., Parlar Kılıç, S., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665–672.
  • Kapucu, S., & Bulut, H. (2011). Turkish nursing students' views of their clinical learning environment: A focus group study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 27(5), 1149–1153.
  • Kenny, P., Reeve, R., & Hall, J. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36, 230–235.
  • Kim, K. H. (2003). Baccalaureate nursing students' experiences of anxiety-producing situations in the clinical setting. Contemporary Nurse, 14(2), 145–155.
  • Lúanaigh, P. Q. (2015). Becoming a professional: What is the influence of registered nurses on nursing students' learning in the clinical environment? Nurse Education in Practice, 15, 450–456.
  • Musharyanti, L., Claramita, M., Haryanti, F., & Dwiprahasto, I. (2019). Why do nursing students make medication errors? Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(3), 282–288.
  • Öner Altıok, H., & Üstün, B. (2013). The stress sources of nursing students. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 760–766.
  • Paul, P., Olson, J., Jackman, D., Gauthier, S., Gibson, B., Kabotoff, W., Weddell, A., Hungler, K. (2010). Perceptions of extrinsic factors that contribute to a nursing internship experience. Nurse Education Today, 31, 763–767.
  • Polat, Ş., Ayyıldız E. H., Çınar, G., & Afşar Doğrusöz, L. (2018). Bir üniversite hastanesinde klinik uygulama yapan öğrenci hemşirelerin uygulama alanlarına yönelik görüşleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(2), 64–74.
  • Reid-Searl, K., Moxham, L., & Happell, B. (2010). Enhancing patient safety: The importance of direct supervision for avoiding medication errors and near misses by undergraduate nursing students. International Journal of Nursing Practice, 16(3), 225–232.
  • Shahsavari, H., Ghiyasvandian, S., Houser, M. L., Zakerimoghadam, M., Kermanshahi, S. S. N., & Torabi, S. (2017). Effect of a clinical skills refresher course on the clinical performance, anxiety, and self-efficacy of the final year undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 27, 151–156.
  • Şirin, A., Kavlak, O., & Ertem, G. (2003). Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1), 27–32.
  • Taşcı, K. (2006). Nursing students' evaluation of their maternity and women's health nursing class clinical practice. Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences, 9, 52–61.
  • Taşdelen, S., & Zaybak, A. (2013). The determination the level of stress of nursing students during their first clinical experience. Journal of Florence Nightingale, 21, 101–106.
  • Ünsal, A., Koçak, D., Gözüm, S., İpek, G., & Uygur, H. (2002). Klinik hemşireleri gözüyle öğrenci hemşireler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 1–10.
  • Vaismoradi, M., Salsali, M., & Marck, P. (2011). Patient safety: Nursing students' perspectives and the role of nursing education to provide safe care. International Nursing Review, 58(4), 434–442.
  • Watt, E., Murphy, M., MacDonald, L., Pascoe, E., Storen, H., & Scanlon, A. (2016). An evaluation of a structured learning program as a component of the clinical practicum in undergraduate nurse education: A repeated measures analysis. Nurse Education Today, 36, 172–177.

Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Tedirgin Olduğu Durumlar ve Karşılaştıkları Güçlükler

Yıl 2024, Cilt: 40 Sayı: 3, 357 - 365, 18.12.2024
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1266346

Öz

Amaç: Bu araştırma, İzmir ilinde bir hemşirelik fakültesinde okuyan son sınıf öğrencilerinin klinik uygulamalarda tedirgin olduğu durumlar ve karşılaştıkları güçlükleri belirlemek için yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu araştırma 1 Mart 2020- 31 Mayıs 2020 tarihleri arasında İzmir ilinde bir hemşirelik fakültesinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, belirtilen tarihler arasındaki 291 hemşirelik son sınıf öğrencisi, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 111 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, literatür ışığında araştırmacılar tarafından hazırlanan Tanıtıcı Bilgi Formu ve Klinik Uygulamalarda Yaşanan Güçlükler Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde, aritmetik ortalama analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada öğrencilerin, %67.6’ sının hemşirelik bölümüne isteyerek geldiği, %77.5’inin bu bölümde okumaktan memnun olduğu, %72.9’unun klinik uygulamalarda kendini tedirgin hissettiği, %40.5’inin sorumlulukları dışında kendilerinden bazı görevlerin talep edildiği, %28.8’inin hemşirelerle sorun yaşadığı bulunmuştur. Ancak öğrencilere klinik uygulamalarda yaşanan tüm güçlüklerin çözümünde hemşirelerden destek görme durumları sorgulandığında hemşirelerin %97’sinin destek verdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Çalışma sonuçları incelendiğinde hemşirelik son sınıf öğrencilerinin klinik uygulamalarda en çok yanlış bir uygulama yapmaktan ve özellikle ilaç uygulamalarında hata yapmaktan tedirgin oldukları, hemşirelik öğrencilerinden sorumluluk dışında görev istenmesinin strese neden olduğu bulunmuş olup, çalışma sonucunda belirlenen güçlüklerin çözümünde okul-hastane iş birliğinin sağlanması ve ortak kararların alındığı düzenleme çalışmaları yapılması tavsiye edilmektedir.

Kaynakça

  • Akgün Kostak, M., Aras, T., Akarsu, Ö. (2012). Opinions of nursing students about clinic nurses' contributions related to their clinical education. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2, 39–46.
  • Aydın, M. F., & Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 209–213.
  • Aydoğan, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri kazanmaları sırasında karşılaştıkları etik problemler. Türkiye Biyoetik Dergisi, 3(2), 120–123.
  • Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37–42.
  • Bayındır Çevik, A., Demirci, A., & Güven, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitim sırasında yaptıkları ilaç uygulama hataları ve tıbbi hata farkındalıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 152–159.
  • Bayır, B., Özdemir, D., Palaz, G., Kaleli, H. B., Özcan, S. K., & Ayvaz, S. (2020). Konya ilinde okuyan hemşirelik lisans öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 21–31.
  • Biçer, S., Ceyhan, Y. Ş., & Şahin, F. (2015). Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(3), 215–223.
  • Bourgeois, S., Drayton, N., & Brown, A. (2011). An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students: The cluster model. Nurse Education in Practice, 11, 114–118.
  • Chana, A. W. K., Tang, F. W. K., Choi, K. C., Liu, T., & Taylor-Piliae, R. E. (2018). Clinical learning experiences of nursing students using an innovative clinical partnership model: A non-randomized controlled trial. Nurse Education Today, 68, 121–127.
  • Dikmen Aydın, Y., Şahin Orak, N., Gürkan, A., Aslan, G., & Demir, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında hemşirelerden aldığı desteğin değerlendirilmesi. G.O.P. Taksim E.A.H. Jaren Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3(3), 109–115.
  • Doğan, S., & Yıldırım, D. (2019). Bir hemşirelik fakültesinde intörnlerin mesleki güdülenmeleri ve stres kaynakları ilişkisi. STED, 6(28), 418–429.
  • Elçigil, A., & Sarı, H. Y. (2011). Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(2), 67–71.
  • Eskimez, Z., Alparslan, N., & Öztunç, G. (2005). Hemşirelerin Adana sağlık yüksekokulu öğrencileri ve öğretim elemanlarının klinik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 30–39.
  • Gibbons, C., Dempster, M., & Moutray, M. (2008). Stress and eustress in nursing students. Journal of Advanced Nursing, 61(3), 282–290.
  • Gibbons, C., Dempster, M., & Moutray, M. (2009). Index of sources of stress in nursing students: A confirmatory factor analysis. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1095–1102.
  • Jimenez, C., Navia-Osorio, P. M., & Vacas Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66(2), 442–445.
  • Karaca, A., & Açıkgöz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerileri ve ilaç uygulama hataları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2), 110–116.
  • Karadağ, G., Parlar Kılıç, S., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665–672.
  • Kapucu, S., & Bulut, H. (2011). Turkish nursing students' views of their clinical learning environment: A focus group study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 27(5), 1149–1153.
  • Kenny, P., Reeve, R., & Hall, J. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36, 230–235.
  • Kim, K. H. (2003). Baccalaureate nursing students' experiences of anxiety-producing situations in the clinical setting. Contemporary Nurse, 14(2), 145–155.
  • Lúanaigh, P. Q. (2015). Becoming a professional: What is the influence of registered nurses on nursing students' learning in the clinical environment? Nurse Education in Practice, 15, 450–456.
  • Musharyanti, L., Claramita, M., Haryanti, F., & Dwiprahasto, I. (2019). Why do nursing students make medication errors? Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(3), 282–288.
  • Öner Altıok, H., & Üstün, B. (2013). The stress sources of nursing students. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 760–766.
  • Paul, P., Olson, J., Jackman, D., Gauthier, S., Gibson, B., Kabotoff, W., Weddell, A., Hungler, K. (2010). Perceptions of extrinsic factors that contribute to a nursing internship experience. Nurse Education Today, 31, 763–767.
  • Polat, Ş., Ayyıldız E. H., Çınar, G., & Afşar Doğrusöz, L. (2018). Bir üniversite hastanesinde klinik uygulama yapan öğrenci hemşirelerin uygulama alanlarına yönelik görüşleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(2), 64–74.
  • Reid-Searl, K., Moxham, L., & Happell, B. (2010). Enhancing patient safety: The importance of direct supervision for avoiding medication errors and near misses by undergraduate nursing students. International Journal of Nursing Practice, 16(3), 225–232.
  • Shahsavari, H., Ghiyasvandian, S., Houser, M. L., Zakerimoghadam, M., Kermanshahi, S. S. N., & Torabi, S. (2017). Effect of a clinical skills refresher course on the clinical performance, anxiety, and self-efficacy of the final year undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 27, 151–156.
  • Şirin, A., Kavlak, O., & Ertem, G. (2003). Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1), 27–32.
  • Taşcı, K. (2006). Nursing students' evaluation of their maternity and women's health nursing class clinical practice. Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences, 9, 52–61.
  • Taşdelen, S., & Zaybak, A. (2013). The determination the level of stress of nursing students during their first clinical experience. Journal of Florence Nightingale, 21, 101–106.
  • Ünsal, A., Koçak, D., Gözüm, S., İpek, G., & Uygur, H. (2002). Klinik hemşireleri gözüyle öğrenci hemşireler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 1–10.
  • Vaismoradi, M., Salsali, M., & Marck, P. (2011). Patient safety: Nursing students' perspectives and the role of nursing education to provide safe care. International Nursing Review, 58(4), 434–442.
  • Watt, E., Murphy, M., MacDonald, L., Pascoe, E., Storen, H., & Scanlon, A. (2016). An evaluation of a structured learning program as a component of the clinical practicum in undergraduate nurse education: A repeated measures analysis. Nurse Education Today, 36, 172–177.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Merve İnce 0000-0003-0426-441X

Leyla Khorshid 0000-0001-7101-9014

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2023
Kabul Tarihi 22 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İnce, M., & Khorshid, L. (2024). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Tedirgin Olduğu Durumlar ve Karşılaştıkları Güçlükler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 40(3), 357-365. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1266346