Öz:
Bu çalışma kültür ve
teknoloji diyalektiği üzerinden bakarak, teknolojik kültürün inşasında iletişim
teknolojileri reklamlarını sorgulamayı amaçlamıştır. Yeni enformasyon ve
iletişim teknolojilerinin, toplumsal güç ve iktidar ilişkileri içerisinde ayırt
edici niteliğinin yanı sıra yeni bir kültürün inşasındaki rolü tam da böylesi
bir yapının çözümlenebilmesi adına bir çalışmanın gerçekleştirilmesini zorunlu
kılmaktadır. Çalışma içerisinde, yeni enformasyon ve iletişim teknolojileri
reklamları özelinden bakarak bir dizi soruya yanıt aranmaktadır. Bu doğrultuda;
çalışmanın yanıt aradığı sorular şöyle belirlenmiştir. Teknolojinin kültürel ve
toplumsal inşasında reklamlar, bir kültürün değerleri içerisine nasıl nüfuz
edebilir? Bilgi toplumunun egemen söylemlerinin kurucusu ve taşıyıcısı olarak
yeni enformasyon ve iletişim teknolojileri, kültürel değişim süreci içerisine
nasıl dâhil olabilirler. Bu sorulara yanıt bulabilmek amacı ile çalışma
içerisinde iki reklam kampanyası, göstergebilimsel analizler aracılığı ile
çözümlenmiştir. Teknolojinin toplumsal inşasına dair yol ve yöntemler arasında
yer alan teknoloji reklamlarının, bilgi toplumu ve onun ötesinde kapitalizmin
ihtiyaç duyduğu bir söylem repertuarı içerisinde belirleyici bir konuma sahip
olduğunu belirleyen bu çalışma, teknoloji ve kültür diyalektiğini yeni bir
kültürel değişim içerisinde değerlendirmiştir. Bilgi toplumu söylemi söz konusu
olduğunda, teknolojinin de bir teknolojik ütopya söylemi içerisinde yeni bir
toplum yapısını tanımlama biçimi tam da bu doğrultuda oldukça anlamlı bir
tartışma uzamı oluşturmuştur. Çalışmanın sonunda, kapitalizmin ihtiyaç duyduğu
söylemlerin yeni enformasyon ve iletişim teknolojileri reklamları ile kurulduğu
belirlenmiştir.
yeni enformasyon teknolojileri bilgi toplumu teknolojik ütopya reklamlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 2 |