This research aims to review the lives of young adults in different countries that make up the Turkic World, in the context of the literature on their psychological states and educational experiences. Young adulthood can be considered as an important developmental period in determining the future of the country. Therefore, it becomes important to understand the lives of individuals in this period. In addition, the selection of Istanbul as the youth capital of the Turkic world in 2023 brings to mind the importance of young people for the Turkic World and suggests that understanding their lives will make it more meaningful. Considering that the psychological states and educational experiences of individuals during young adulthood are two basic elements that will shape their future, the relevant literature is evaluated from different positive and negative perspectives. In this respect, the research is presented as a compilation study. As a result of the study, it is noteworthy that young adults who experience different difficulties in education, even if they are in different countries, have difficulties in coping. However, it is seen that different studies and platforms offer different opportunities to gather the young adults of the Turkic World under one roof and make them stronger. In this context, in order to understand young adults better and create a stronger generation under the umbrella of the Turkic world, it is recommended to strengthen the inadequacies in the education system, increase coping skills against situations that may be encountered in social life, and plan preventive and remedial studies against the psychological difficulties that may be experienced. In addition, young people can benefit from these opportunities by increasing information about the activities and platforms that bring together the youth of the Turkic World.
Bu araştırma, Türk Dünyasını oluşturan farklı ülkelerdeki genç yetişkinlerin yaşantılarını psikolojik durumları ve eğitim yaşantıları boyutundaki alan yazın bağlamında gözden geçirmeyi amaçlamaktadır. Genç yetişkinlik, ülkenin geleceğini belirleme adına önemli bir dönem olarak değerlendirilebilir. Bu nedenle bu dönemdeki bireylerin yaşantılarının anlaşılması önemli hale gelmektedir. Ayrıca 2023 yılında, İstanbul’un Türk dünyası gençlik başkenti seçilmesi, gençlerin Türk Dünyası için önemini akla getirmekte ve onların yaşantılarının anlaşılmasının daha anlamlı kılacağını düşündürmektedir. Genç yetişkinlik döneminde bireyin psikolojik durumları ve eğitim yaşantılarının geleceklerini şekillendirecek temel iki unsur olduğu göz önüne alınarak ilgili alan yazın olumlu ve olumsuz farklı bakış açıları ile değerlendirilmektedir. Çalışma sonucunda farklı ülkelerde bile olsalar eğitim konusunda farklı zorluklar yaşayan gençlerin, baş etme konusunda zorlandıkları noktalar olduğu dikkat çekmektedir. Bununla birlikte Türk dünyası genç yetişkinlerini bir çatı altında toplayıp güçlü kılacak farklı çalışma ve platformların farklı fırsatlar sunduğu görülmektedir. Bu bağlamda, genç yetişkinleri daha iyi anlamak ve Türk dünyası çatısı altında daha güçlü bir nesil oluşturmak için eğitim sistemindeki yetersizliklerin güçlendirilmesi, toplumsal hayatta karşılaşılabilecek durumlara karşı baş etme becerilerinin artırılması ile psikolojik açıdan yaşanabilecek zorluklara önleyici ve iyileştirici çalışmalar planlanması önerilmektedir. Ayrıca Türk Dünyası gençlerini bir araya getiren çalışma ve platformlar konusunda bilgilendirmelerin artırılarak gençlerin bu fırsatlardan yararlanması sağlanabilir.
Araştırma sürecinde bilimsel etik ilkeler bağlamında ilgili ve güncel alanyazın incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Demography (Other) |
Journal Section | Review Paper |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2024 |
Publication Date | June 13, 2024 |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | May 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 1 |
Journal of Turkish World Studies is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International license.