Research Article
BibTex RIS Cite

XX. Yüzyıl Başlarında İzmir Basınında Reklam

Year 2019, Volume: 34 Issue: 1, 161 - 177, 26.07.2019
https://doi.org/10.18513/egetid.596128

Abstract

Sanayileşme sürecini tamamlayan Batı Avrupa ülkelerinin sermaye sahipleri için İzmir bir cazibe merkezi olmuştur. Batıya açılan bir pencere olarak İzmir’in 20. Yüzyılın başlarında kültürel ve sosyal açıdan Avrupa kentlerinden hiçbir farkı yoktur. Bu nedenle yerli ve yabancı markalar ürünlerini pazarlamak ve tüketici ile buluşturmak adına yerel gazetelere ilan vermişlerdir. Gazetelerin ilan sayfalarında tüketici aradığı aramadığı her türlü ürünü bulabilmektedir. Bu da reklamları dönemin sosyal ve ekonomik tablosunu yansıtması açısından paha biçilemez kaynaklar olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle içerik bakımından oldukça zengin olan bu reklamların sadece ürün tanıtmada değil aynı zamanda bir hizmeti halkla buluşturmak adına da kullanılmıştır. Bu hizmetler arasında yoğunluklu olarak sağlık hizmetlerinin yer aldığı gözlenmektedir.

References

  • Arıkan 2006 Zeki Arıkan, İzmir Basın Tarihi, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Berber 2008 Engin Berber, İzmir 1876 ve 1908, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, İzmir.
  • Beyru 1999 Rauf Beyru, 19. Yüzyılda İzmir’de Yaşam, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Beyru 2005 Rauf Beyru, 19. Yüzyılda İzmir’de Sağlık Sorunları ve Yaşam, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Çakır 1997 Hamza Çakır, Osmanlı Basınında Reklam, Elit Reklamcılık, Ankara.
  • Karayaman 2008 Mehmet Karayaman, 20. Yüzyılın İlk Yarısında İzmir’de Sağlık, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Kasaba 1993 Reşat Kasaba, Osmanlı İmparatorluğu ve Dünya Ekonomisi, Belge Yayınları, İstanbul.
  • Koloğlu 1987 Orhan Koloğlu; Basımevi ve Basının Gecikme Sebepleri ve Sonuçları, Gazeteciler Cemiyeti, İstanbul.
  • Koloğlu 1999 Orhan Koloğlu, Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940, Reklamcılar Derneği, İstanbul.
  • Kurmuş 2012 Orhan Kurmuş, Emperyalizmin Türkiye’ye Girişi, Yordam Kitap, İstanbul.
  • Kütükoğlu 1993 Mübahat S. Kütükoğlu, “İzmir Ticaret Odası İstatistiklerine Göre XX. Yüzyıl Başlarında İzmir Ticareti”, Son Yüzyıllarda İzmir ve Batı Anadolu, (Haz. Tuncer Baykara), İzmir, pp. 25-58.
  • Özgün 2014 Cihan Özgün, Bereketli Topraklarda Üretmek ve Paylaşmak “İzmir ve Çevresinde Ticari Tarım” (1844-1914), İzmir Büyükşehir Belediyesi Yay. İzmir.
  • Serçe 2000 Erkan Serçe, İzmir 1905, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Scherzer 1873 Karl Von Scherzer, İzmir 1873, (Çev. İlhan Pınar) İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Şenocak 2008 Bülent Şenocak, Levant’ın Yıldızı İzmir Levantenler, Rumlar, Ermeniler ve Yahudiler, Şenocak Yayınları, İzmir.
  • Yapucu 2007 Olcay Pullukçuoğlu Yapucu, Modernleşme Sürecinde Bir Sancak Aydın, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Yaranga 2002 Olaf Yaranga, XIX. Yüzyıl’ın İlk Yarısında Fransız Gezginlerin Anlatımlarında İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yay. İzmir.
  • Yardımcı vdiğ. 2016 Mehmet Emin Yardımcı - Sema Yılmaz Genç - Duygu Süloğlu, “Osmanlı Devleti’nde Reklamın Tarihsel Gelişimi ve Ekonomiye İlk Yansımaları” ICOMEP International Congress of Management Economy and Policy Proceedings Book İstanbul, pp. 2667-2683.
  • Yavuz 2007 Şahinde Yavuz, “Modernleşme Sürecinde Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Reklam Serüveni” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.29, pp. 183-196.
  • Yeneroğlu-Kutbay ve Kınlı 2009 Elif Yeneroğlu Kutbay - Onur Kınlı, “İzmir’de Yayımlanmış Türkçe Gazetelere Verilmiş Tıbbi İçerikli İlanlar Üzerine Bir Değerlendirme (1908-1914), Ege Akademik Bakış 9 (2), İzmir, pp. 756-769.

Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century

Year 2019, Volume: 34 Issue: 1, 161 - 177, 26.07.2019
https://doi.org/10.18513/egetid.596128

Abstract

Izmir has become a centre of attraction for the capital owners of Western European countries that have completed the process of industrialization. As a window to the west, Izmir is no different from the European cities in the early 20th century in terms of cultural and social aspects. For this reason, local and foreign brands advertised in local newspapers in order to market their products and bring them together with consumers. On the advertisement pages of the newspapers, the consumer can find all kinds of products even the ones that are not looked for. This makes commercials invaluable resources in terms of reflecting the social and economic picture of the period. These ads which are particularly rich in content are used not only for product promotion but also for promoting a service to the public. It is observed that these services are mainly about healthcare.

References

  • Arıkan 2006 Zeki Arıkan, İzmir Basın Tarihi, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Berber 2008 Engin Berber, İzmir 1876 ve 1908, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, İzmir.
  • Beyru 1999 Rauf Beyru, 19. Yüzyılda İzmir’de Yaşam, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Beyru 2005 Rauf Beyru, 19. Yüzyılda İzmir’de Sağlık Sorunları ve Yaşam, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Çakır 1997 Hamza Çakır, Osmanlı Basınında Reklam, Elit Reklamcılık, Ankara.
  • Karayaman 2008 Mehmet Karayaman, 20. Yüzyılın İlk Yarısında İzmir’de Sağlık, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Kasaba 1993 Reşat Kasaba, Osmanlı İmparatorluğu ve Dünya Ekonomisi, Belge Yayınları, İstanbul.
  • Koloğlu 1987 Orhan Koloğlu; Basımevi ve Basının Gecikme Sebepleri ve Sonuçları, Gazeteciler Cemiyeti, İstanbul.
  • Koloğlu 1999 Orhan Koloğlu, Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940, Reklamcılar Derneği, İstanbul.
  • Kurmuş 2012 Orhan Kurmuş, Emperyalizmin Türkiye’ye Girişi, Yordam Kitap, İstanbul.
  • Kütükoğlu 1993 Mübahat S. Kütükoğlu, “İzmir Ticaret Odası İstatistiklerine Göre XX. Yüzyıl Başlarında İzmir Ticareti”, Son Yüzyıllarda İzmir ve Batı Anadolu, (Haz. Tuncer Baykara), İzmir, pp. 25-58.
  • Özgün 2014 Cihan Özgün, Bereketli Topraklarda Üretmek ve Paylaşmak “İzmir ve Çevresinde Ticari Tarım” (1844-1914), İzmir Büyükşehir Belediyesi Yay. İzmir.
  • Serçe 2000 Erkan Serçe, İzmir 1905, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Scherzer 1873 Karl Von Scherzer, İzmir 1873, (Çev. İlhan Pınar) İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İzmir.
  • Şenocak 2008 Bülent Şenocak, Levant’ın Yıldızı İzmir Levantenler, Rumlar, Ermeniler ve Yahudiler, Şenocak Yayınları, İzmir.
  • Yapucu 2007 Olcay Pullukçuoğlu Yapucu, Modernleşme Sürecinde Bir Sancak Aydın, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Yaranga 2002 Olaf Yaranga, XIX. Yüzyıl’ın İlk Yarısında Fransız Gezginlerin Anlatımlarında İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yay. İzmir.
  • Yardımcı vdiğ. 2016 Mehmet Emin Yardımcı - Sema Yılmaz Genç - Duygu Süloğlu, “Osmanlı Devleti’nde Reklamın Tarihsel Gelişimi ve Ekonomiye İlk Yansımaları” ICOMEP International Congress of Management Economy and Policy Proceedings Book İstanbul, pp. 2667-2683.
  • Yavuz 2007 Şahinde Yavuz, “Modernleşme Sürecinde Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Reklam Serüveni” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.29, pp. 183-196.
  • Yeneroğlu-Kutbay ve Kınlı 2009 Elif Yeneroğlu Kutbay - Onur Kınlı, “İzmir’de Yayımlanmış Türkçe Gazetelere Verilmiş Tıbbi İçerikli İlanlar Üzerine Bir Değerlendirme (1908-1914), Ege Akademik Bakış 9 (2), İzmir, pp. 756-769.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section ARTICLES
Authors

Elif C. Nelson This is me 0000-0001-9875-9207

Publication Date July 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 34 Issue: 1

Cite

APA Nelson, E. C. (2019). Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century. Tarih İncelemeleri Dergisi, 34(1), 161-177. https://doi.org/10.18513/egetid.596128
AMA Nelson EC. Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century. TID. July 2019;34(1):161-177. doi:10.18513/egetid.596128
Chicago Nelson, Elif C. “Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century”. Tarih İncelemeleri Dergisi 34, no. 1 (July 2019): 161-77. https://doi.org/10.18513/egetid.596128.
EndNote Nelson EC (July 1, 2019) Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century. Tarih İncelemeleri Dergisi 34 1 161–177.
IEEE E. C. Nelson, “Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century”, TID, vol. 34, no. 1, pp. 161–177, 2019, doi: 10.18513/egetid.596128.
ISNAD Nelson, Elif C. “Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century”. Tarih İncelemeleri Dergisi 34/1 (July 2019), 161-177. https://doi.org/10.18513/egetid.596128.
JAMA Nelson EC. Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century. TID. 2019;34:161–177.
MLA Nelson, Elif C. “Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century”. Tarih İncelemeleri Dergisi, vol. 34, no. 1, 2019, pp. 161-77, doi:10.18513/egetid.596128.
Vancouver Nelson EC. Advertisement at Izmir Press During Early 20th Century. TID. 2019;34(1):161-77.