Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmenlerinin Eğitimde İyi Örnekler Projesi’ne Katılma Durumu Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, , 82 - 94, 31.10.2024
https://doi.org/10.53506/egitim.1518140

Abstract

Milli Eğitim Bakanlığımız tarafından oluşturulan eğitim ortamları ve süreçleriyle ilgili olarak okul yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler tarafından geliştirilen başarılı uygulamaların ve örneklerin paylaşılabileceği platformlara rastlanılmakta ve “Eğitimde İyi Örnekler” adıyla birçok İl Millî Eğitim Müdürlükleri tarafından projeler yürütülmektedir. Bu araştırmada Uşak İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı tüm derece ve türdeki resmi okullar ile bu okul ve kurumlarda çalışan görevli öğretmenler, öğrenciler, veliler ve tüm çalışanların hedef kitlesi olduğu Eğitimde İyi Örnekler Projesi’ne Türkçe öğretmenlerinin katılma durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışması olan bu araştırmada elde edilen bulgulara göre 2021-2022 eğitim öğretim yılında yapılan 135 başvurunun 47’sinin, 2022-2023 eğitim öğretim yılında 107 başvurunun 35’inin Türkçe öğretmenleri tarafından yapıldığı tespit edilmiştir. Hem 2021-2022 eğitim öğretim yılında hem de 2022-2023 eğitim öğretim yılında erkek Türkçe öğretmenleri kadın Türkçe öğretmenlerine göre daha fazla katılım sağlamıştır. Odak grup görüşmesi yoluyla elde edilen veriler motivasyon, yaygınlaştırma ve takdir görme temaları altında toplanmıştır. Eğitim sistemlerinde yerel, ulusal ve uluslararası projelerin gerçekleştirilmesi gelişme odaklı eğitim için önemlidir.

References

  • Akıllı, C. (2017). Proje Döngüsü Yönetim Aşamaları Açısından Öğretmen ve Yöneticilerin Hazırladıkları ve Yürüttükleri Eğitim Projelerinde Karşılaşılan Sorunlar (Elazığ İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Alevli, O. (2022). TÜBİTAK Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışmalarında Danışmanlık Yapan Türkçe Öğretmenlerinin Proje Deneyimleri. II. International Educational Process from Project to Practice. 92.
  • Atalmış, E. H., Ataç, A. ve Selçuk, G. (2018). TÜBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020.
  • Best, J. W. ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.),(O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research in education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Can, E. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m.
  • Cemaloğlu, N. ve Dolapcı, E. (2022). Öğretmen mesleki öğrenmesine ilişkin öğretmen görüşleri. JRES, 9(1), 35-54. https://doi.org/10.51725/etad.974730.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Damlı, N., Alpaslan, M. M., Armutcuoğlu, Ş., Ayata, S., ve Tufaner, E. (2021). Öğretmen Öz-Düzenleme Becerisinin Eğitimde İyi Örnekler Yarışmasına Katılma Durumuyla İlişkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-26.
  • Day, C. (1999). Professional development and reflective practice: Purposes, processes and partnerships. Pedagogy, Culture and Society, 72, 221–233.
  • Deveci, İ. ve Daşçı, H. (2020). Project experiences of the consultant teachers attending the TÜBİTAK research projects competition in secondary school. Journal of Individual Differences in Education, 2(2), 75-97.
  • Dilekçi, A. (2022). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarındaki dil projelerinin değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 892-909.
  • Edutopia (2023). Why is teacher development important? https://www.edutopia.org/teacher-development-introduction.
  • Gibbs, A. (1997). Focus groups. Social Research Update, 19(8), 1-8.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (Focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 94-109.
  • Gümüş, S., Apaydın, Ç. ve Bellibaş, M. (2018). Öğretmen mesleki öğrenme ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 9(17), 107-124.
  • Holmes, B. (2013). School teachers' continuous professional development in an online learning community: Lessons from a case study of an eTwinning learning event. European Journal of Education, 48(1), 97-112.
  • İlğan, A. (2021). Öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerine kavramsal bir çerçeve ve Türk eğitim sistemi için çıkarımlar. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 256-280. doi: 10.33308/26674874.2021351225.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2011). Aile ve Tüketici Hizmetleri Sanatsal ve Kültürel Etkinlikler. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü (2022). Eğitimde İyi Örnekler. http://ogm.meb.gov.tr/www/egitimde-iyi-ornekler-web-sitesi-erisime-acildi/icerik/1467.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2023). Mesleki Gelişim Faaliyetleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/mesleki-gelisim-tanitim/icerik/7.
  • Perry, J., Hondeghem, A. ve Wise, L. (2010). Revisiting the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public Administration Review, 70(5), 681-690. doi:10.1111/j.1540- 6210.2010.02196.x.
  • Scribner, J. (1999). Professional development: Untangling the influence of work context on teacher learning. Educational Administration Quarterly, 35(2) 238-266. doi: 10.1177/0013161X99352004.
  • Timur, B. ve Çetin, N. İ. (2017). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje geliştirmeye yönelik yeterlikleri: hizmet içi eğitim programının etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 97-111.
  • Uşak İl Millî Eğitim Müdürlüğü, (2023). Eğitim Öğretim Süreçlerini İzleme ve Geliştirme Projesi.https://usakarge.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_04/05105809_YZGE_Projesi_2023_CaYrY_Metni.pdf.
  • Ünver, A. O., Arabacıoğlu, S. ve Okulu, H. (2015). Öğretmenlerin bu benim eserim proje yarışması rehberlik sürecine ilişkin görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 12-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2008). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin öğretmenlerin ödüllendirilmesine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56(56), 663-690.
  • Yılmaz, H. Y. (2018). Türkçe öğretmenleri için bir mesleki gelişim programı tasarısı. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W. Y., Scarloss, B. ve Shapley, K. L. (2007). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Issues & Answers. REL, 33, 1-62.

An Investigation on Turkish Course Teachers' Participation in Best Practices in Education Project

Year 2024, , 82 - 94, 31.10.2024
https://doi.org/10.53506/egitim.1518140

Abstract

The Ministry of National Education has created platforms where successful practices and examples developed by school administrators, teachers, and students regarding educational environments and processes can be shared. Many Provincial Directorates of National Education are running projects under the name "Good Examples in Education". In this study, it was aimed to determine the participation of Turkish teachers in the Good Examples in Education project, which targeted official schools of all degrees and types affiliated to Uşak Provincial Directorate of National Education and teachers, students, parents and all employees working in these schools and institutions. According to the findings, 47 out of 135 applications in the 2021-2022 academic year and 35 out of 107 applications in the 2022-2023 academic year were made by Turkish teachers. Both in the 2021-2022 academic year and in the 2022-2023 academic year, male Turkish teachers participated more than female Turkish teachers, albeit with a slight difference. The data obtained through focus group interviews were mostly collected under the themes of motivation, dissemination and appreciation. Realization of local, national and international projects in education systems is important for development-oriented education.

References

  • Akıllı, C. (2017). Proje Döngüsü Yönetim Aşamaları Açısından Öğretmen ve Yöneticilerin Hazırladıkları ve Yürüttükleri Eğitim Projelerinde Karşılaşılan Sorunlar (Elazığ İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Alevli, O. (2022). TÜBİTAK Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışmalarında Danışmanlık Yapan Türkçe Öğretmenlerinin Proje Deneyimleri. II. International Educational Process from Project to Practice. 92.
  • Atalmış, E. H., Ataç, A. ve Selçuk, G. (2018). TÜBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020.
  • Best, J. W. ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.),(O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research in education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Can, E. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m.
  • Cemaloğlu, N. ve Dolapcı, E. (2022). Öğretmen mesleki öğrenmesine ilişkin öğretmen görüşleri. JRES, 9(1), 35-54. https://doi.org/10.51725/etad.974730.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Damlı, N., Alpaslan, M. M., Armutcuoğlu, Ş., Ayata, S., ve Tufaner, E. (2021). Öğretmen Öz-Düzenleme Becerisinin Eğitimde İyi Örnekler Yarışmasına Katılma Durumuyla İlişkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-26.
  • Day, C. (1999). Professional development and reflective practice: Purposes, processes and partnerships. Pedagogy, Culture and Society, 72, 221–233.
  • Deveci, İ. ve Daşçı, H. (2020). Project experiences of the consultant teachers attending the TÜBİTAK research projects competition in secondary school. Journal of Individual Differences in Education, 2(2), 75-97.
  • Dilekçi, A. (2022). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarındaki dil projelerinin değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 892-909.
  • Edutopia (2023). Why is teacher development important? https://www.edutopia.org/teacher-development-introduction.
  • Gibbs, A. (1997). Focus groups. Social Research Update, 19(8), 1-8.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (Focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 94-109.
  • Gümüş, S., Apaydın, Ç. ve Bellibaş, M. (2018). Öğretmen mesleki öğrenme ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 9(17), 107-124.
  • Holmes, B. (2013). School teachers' continuous professional development in an online learning community: Lessons from a case study of an eTwinning learning event. European Journal of Education, 48(1), 97-112.
  • İlğan, A. (2021). Öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerine kavramsal bir çerçeve ve Türk eğitim sistemi için çıkarımlar. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 256-280. doi: 10.33308/26674874.2021351225.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2011). Aile ve Tüketici Hizmetleri Sanatsal ve Kültürel Etkinlikler. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü (2022). Eğitimde İyi Örnekler. http://ogm.meb.gov.tr/www/egitimde-iyi-ornekler-web-sitesi-erisime-acildi/icerik/1467.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2023). Mesleki Gelişim Faaliyetleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/mesleki-gelisim-tanitim/icerik/7.
  • Perry, J., Hondeghem, A. ve Wise, L. (2010). Revisiting the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public Administration Review, 70(5), 681-690. doi:10.1111/j.1540- 6210.2010.02196.x.
  • Scribner, J. (1999). Professional development: Untangling the influence of work context on teacher learning. Educational Administration Quarterly, 35(2) 238-266. doi: 10.1177/0013161X99352004.
  • Timur, B. ve Çetin, N. İ. (2017). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje geliştirmeye yönelik yeterlikleri: hizmet içi eğitim programının etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 97-111.
  • Uşak İl Millî Eğitim Müdürlüğü, (2023). Eğitim Öğretim Süreçlerini İzleme ve Geliştirme Projesi.https://usakarge.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_04/05105809_YZGE_Projesi_2023_CaYrY_Metni.pdf.
  • Ünver, A. O., Arabacıoğlu, S. ve Okulu, H. (2015). Öğretmenlerin bu benim eserim proje yarışması rehberlik sürecine ilişkin görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 12-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2008). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin öğretmenlerin ödüllendirilmesine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56(56), 663-690.
  • Yılmaz, H. Y. (2018). Türkçe öğretmenleri için bir mesleki gelişim programı tasarısı. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W. Y., Scarloss, B. ve Shapley, K. L. (2007). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Issues & Answers. REL, 33, 1-62.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Nesime Ertan Özen 0000-0002-9811-4916

Early Pub Date October 20, 2024
Publication Date October 31, 2024
Submission Date July 18, 2024
Acceptance Date August 18, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Ertan Özen, N. (2024). Türkçe Öğretmenlerinin Eğitimde İyi Örnekler Projesi’ne Katılma Durumu Üzerine Bir İnceleme. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 82-94. https://doi.org/10.53506/egitim.1518140