BibTex RIS Cite

Fizik Dersi Durgun Elektrik Konusunda 5E Öğrenme Yöntemi ve Simülasyonlar İle Bir Dersin Planlanması

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 36 - 41, 19.10.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı fizik öğretmenlerinin derslerini 5E öğrenme yöntemi ve simülasyonlar kullanarak
hazırlamalarına yardımcı olmaktır. 5E öğrenme yöntemi ilgi çekme, keşfetme, açıklama, derinleştirme ve
değerlendirme olmak üzere beş aşamadan oluşmaktadır. 10. Sınıf fizik öğretim programında yer alan durgun
elektrik konusu bu yöntem kullanılarak planlanmıştır. Simülasyonlar öğrencilere soyut kavramları kavratabilme
potansiyeline ve deneylerdeki başlangıç değerlerini değiştirebilme imkânına sahiptirler. 5E öğrenme yöntemi
içerisindeki açıklama ve derinleştirme aşamaları sırasında Colorado Üniversitesi tarafından oluşturulan PHET
simülasyonlarından faydalanılmıştır. Bu çalışmanın giriş kısmında sınıflarda teknolojinin kullanımı, bilgisayar
simülasyonları ve 5E öğrenme yöntemi tartışılmış, daha sonra uygulama kısmında 5E öğrenme yönteminin
durgun elektrik konusunda ne şekilde uygulandığı açıklanmıştır. Sonuç bölümünde öğrenme yöntemi ve
simülasyonlar ile ilgili alan-yazındaki araştırmalara yer verilmiş, bu çalışma ile ilgili ortak ve farklı yanları
üzerinde durulmuştur. Bunlara ek olarak, öğretmenlere uygulama ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Designing a Lesson with 5E Learning Cycle and Simulations for Static Electricity Subject in Physics

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 36 - 41, 19.10.2016

Abstract

The aim of this paper is to help physics teachers while preparing their lesson with 5E learning cycle
and simulations. 5E learning cycle includes five phases; engagement, exploration, explanation,
elaboration and evaluation. A physics lesson designed with these phases was constructed for static
electricity subject of 10th grade students. Simulations have potentials to improve students’
comprehension of abstract concepts and have opportunities to vary initial values in experiments. Phet
simulations which were constructed by Colorado University was used in explanation and elaboration
phases of learning cycle. In the introduction part of the paper, the use of technology in classes,
computer simulations and the learning cycle are discussed, and then in the implementation part how
to apply the learning cycle for static electricity concept was explained. In the conclusion, the other
literature examples of learning cycle and simulations were mentioned. In addition to these, some
recommendations for physics teachers were made

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA77MT66ME
Journal Section Articles
Authors

Ali Çetin This is me

Publication Date October 19, 2016
Submission Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Çetin, A. (2016). Fizik Dersi Durgun Elektrik Konusunda 5E Öğrenme Yöntemi ve Simülasyonlar İle Bir Dersin Planlanması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 36-41.

Academia Journal of Educational Research

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.