Metaphor can be described as an expression of a concept in
the form of another concept or situation, depending on the symbolic purpose of
the language. This study was conducted in order to reveal pre-service science
teachers’ perceptions about the concept of "evolution" through
metaphors. The treatment group was composed of 99 pre-service teachers who were
enrolled in the 3rd and 4th years in Science Education Department in 2017-2018
academic year at Siirt University. Pre-service teachers were requested to fill in missing parts in the
following form: “Evolution is similar to ………..because ..........” In first part of this form, they
were asked to present a metaphor regarding the concept of
"evolution", then, in second part, they were asked to explain the
reason for why they came up with that metaphor.
99 pre-service teachers participated in the survey, but 3 forms were not
included in the study due to missing data.
Participants produced 58 different metaphors. Depending on themes of
these metaphors, participants' perceptions on "evolution" were
grouped under 6 different categories. Then, these metaphors for different
categories were analyzed and interpreted. In the study, one of the qualitative
research designs, phenomenology design was used. The obtained data were
analyzed by content analysis technique. Participants produced 58 different
metaphors. Metaphors are categorized according to their common characteristics
and outlooks, and six different conceptual categories have been defined. As a
result of the research, 41,66% of the teacher candidates participated in the
research described and perceived evolution as "Expression of
differentiation and change", 22,92% as "Expression of
uncertainty", 13,54% as "Expression of continuity", 9,38% as "expression of science", 8.33% as "expression of life" and
4,16% of them as "expression of need". The categorical results are
interpreted. As a conclusion, understanding the concept of evolution through
metaphors may be important in terms of perception of the concept of evolution.
Metafor, dilin sembolik amaçlı kullanımına bağlı olarak bir
kavram veya durumu başka bir kavram, bir durumla ifade etme biçiminde
tanımlanabilir. Bu araştırma fen bilgisi öğretmen adaylarının "evrim"
kavramı ile ilgili algılarını metafor aracılığıyla ortaya koymak amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılında
Siirt üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümde 3. ve 4. sınıflarda öğrenim
gören toplam 99 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının "Evrim.........
gibidir,çünkü.........." şeklindeki formu doldurmaları istenmiştir. Bu
formda yer alan ilk boşlukta "evrim" kavramı ile ilgili benzetim
yapmaları, ikinci boşlukta ise bu benzetmenin nedenini açıklamaları
istenmiştir. Araştırmaya 99 kişi katılmıştır ancak 96 form değerlendirmeye
alınmıştır. Çalışmada, nitel araştırma
desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenografi) deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle
çözümlenmiştir.Katılımcılar 58 farklı metafor üretmiştir. Metafor ifadeleri
esas alınarak metaforlar ortak özelliklerine ve ortaya koydukları bakış
açılarına göre kategorize edilmiş, temalaştırılmıştır ve 6 farklı kavramsal
kategori belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının % 41,66' sı evrim kavramını
" Farklılaşma ve değişimin ifadesi" olarak, %22,92 "
Belirsizliğin ifadesi" olarak , % 13,54' ü " Sürekliliğin
ifadesi" olarak , % 9,38' i "Bilimselliğin ifadesi" olarak, % 8,33 'ü " Hayatın ifadesi"
olarak, % 4,16 ' sının da "İhtiyacın ifadesi" olarak algıladıkları
görülmektedir. Kategorilere ilişkin sonuçlar yorumlanmıştır. Sonuç olarak
evrim kavramının metaforlar aracılığıyla ortaya konulması evrim kavramının daha
iyi algılanması açısından önemli olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2018 |
Submission Date | May 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.