Bu
araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik
motivasyon düzeylerini belirlemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı
araştırmada evren 2013-2014 eğitim öğretim yılı Diyarbakır’da görev yapmakta
olan sınıf öğretmenleridir. Araştırmada evreni temsil etmek üzere Diyarbakır’ın
çeşitli bölgelerinde bulunan ve tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 51
ilköğretim kurumunda olarak görev yapmakta olan 1270 sınıf öğretmeni örneklem
olarak seçilmiştir.
Araştırmada verilerin toplanması için
öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyi ölçeği kullanılmıştır.
Uygulanan ölçek ile elde edilen veriler dört boyut altında incelenmiş,
istatistiki analizler bu dört boyut üzerinden yapılmıştır. Bu boyutlar; Mesleğe
Yönelik Tutum ve Mesleki Başarı, Takdir Edilme ve Mesleki Mutluluk, Meslekten
Kaçınma, Mesleği Özümsemedir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik
mesleğine yönelik motivasyon düzeylerini etkileyebileceği düşünülen altı
değişken kullanılmıştır. Bu değişkenler; cinsiyet, kıdem, okulun bulunduğu
yerleşim yeri, sınıfta bulunan öğrenci sayısı, medeni durum ve doğum yeridir.
Araştırmada toplanan veriler analiz edilirken frekans, yüzde ve aritmetik
ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Ayrıca araştırma için elde edilen
verileri karşılaştırmak için istatistiki yöntemlerden t testi ve varyans
analizi uygulanmıştır.
Araştırma sonunda sınıf öğretmenlerinin
yerleşim yeri, öğrenim durumu ve sınıfta bulunan öğrenci sayısı değişkenlerine
göre motivasyon düzeyleri arasında her dört boyutta da anlamlı farklılık
olmadığı ortaya çıkmıştır.Sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin
cinsiyet değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda sadece Mesleği Özümseme
boyutunda anlamlı farklılık çıkmadığı, geri kalan üç boyutta da farklılık
olduğu ortaya çıkmıştır. Medeni durum ve kıdem değişkenlerine göre öğretmen
motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda sadece Meslekten Kaçınma
boyutunda anlamlı farklılık olduğu, doğum yeri ve yaş değişkenlerine göre ise
sadece bu boyutta anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2019 |
Submission Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.