Dünya’da özellikle gelişmekte olan birçok ülke
eğitim sistemlerini sorgulamaktadır. İçerik öğretimine dayalı eğitim sistemleri
yerini sorgulayan, araştıran ve ürün ortaya koyan sistemlere bırakmaktadır. Bu
anlamda proje tabanlı eğitim için STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik)
güncel bir konu olmaktadır. STEM’in amacına uygun bir şekilde
gerçekleştirilebilmesi için eğitimcilerin bu konuda bilgi ve tecrübeleri
önemlidir. STEM sayesinde öğrencilere Fen bilimleri, Matematik gibi dersleri
ezber sisteminden çıkartıp, bilgilerin gerçek yaşamda uygulanabilirliği ve
problem çözme tekniklerinin geliştirilmesi, merak, araştırma ve yaratıcılık
özelliklerinin öne çıkartılması hedef alınmaktadır. STEM, öğrencilerin bazı alanlarda öğrendikleri ile
sanat uygulamaları, öğeleri, tasarım ilkeleri ve standartları arasında bir bağ
kurarak öğrenmelerine olanak tanıyor. Sınırların ve kısıtlamaların
ortadan kalktığı STEM eğitiminde merak, eleştirel düşünme, sorgulama ve
inovasyonla dolu bir öğrenme ortamı sağlanıyor. Aynı zamanda eğitim konusunda
öğrenmenin hangi basamağında uygulamalara hitap ettiği de yine önem arz
etmektedir. Bu sebepten STEM eğitsel hedeflerin taksonomisi olarak adlandırılan
Bloom taksonomisinde değerlendirilmiştir. Bloom modelini oluşturan temel şey;
öğrenciye etki eden kişisel algılama farklılıklarını kontrol altında tutarak
öğretimin niteliğinin kontrol edilebilmesidir. STEM ile takım çalışması ve
disiplinlerarası yaklaşımlar eğitimdeki ihtiyaçları giderecektir. Bu
araştırmada eğitsel hedefler göz önünde bulundurulduğunda STEM’in Bloom
taksonomisi ile ilişkisi sorusuna cevap aranmıştır. Ayrıca Bloom taksonomisinin
hangi basamakları ile ilgili olduğu ve eğitim bilimlerinde ne şekilde STEM ile
ilişkilendirildiği sorularına cevap aranmaktadır. Araştırmada bu soruların
cevapları ile Dünya’da ve Türkiye’de STEM konusunun algılanmasına da
değinilmiştir. STEM’in genel hatları ile tartışılması ve Türkiye’de son
yıllarda STEM’in durumu ve uygulamalarından bahsedilmiştir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma durum çalışması türlerinden
açıklayıcı durum çalışmasıdır. Bu yöntem ile güncel konu başlığı olan STEM
hakkında Bloom taksonomisini de içerecek şekilde verilerin yorumlanmasına
yardımcı olunması düşünülmektedir. Bu çalışmada STEM eğitim döngüsüne Bloom
taksonomisi çerçevesinde bir inceleme yapılması amaçlanmaktadır. Bu araştırmada
Bloom taksonomisi öğrenme basamakları ile STEM konusunun incelenmesine
çalışılmıştır. Yapılan araştırma ile
Bloom taksonomisinin analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarına STEM’ in
uygun olduğu ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2019 |
Submission Date | September 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.