Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda Yer Alan Halk Edebiyatı Konularıyla İlgili Kazanımlara İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Nitel Analizi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 217 - 236, 02.05.2017

Öz

Bu çalışmada, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin Türk Edebiyatı Dersi
Öğretim Programında yer alan Halk Edebiyatı ile ilgili kazanımlara ilişkin gö-
rüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programında yer alan Halk Edebiyatı ile
ilgili kazanımlara ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaş-
madığı değerlendirilmiştir.
Araştırmaya katılan Ankara ilinde değişik okul türlerinde (Fen Lisesi, Sosyal
Bilimler Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi) görev yapan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin programın
kazanımlarının gerçekleşme düzeyi hakkındaki görüş ve düşünceleriyle, uygulamada karşılaşılan problemler ve bu husustaki çözüm önerilerine ilişkin düşüncelerini ortaya çıkarmak için gerçekleştirilmiştir.
  

Araştırmanın verileri, nitel araştırma teknikleri kullanılarak elde edilmiş ve
araştırmaya katılan öğretmenlerin Türk Edebiyatı Dersi öğretim programında yer
alan halk edebiyatı konuları ile ilgili kazanımlara yönelik düşüncelerini ortaya çı-
karmak için durum çalışması deseninden faydalanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda katılımcılar programdaki kazanımların sayısını
fazla, ayrılan ders saatlerini az bulmuşlardır. Hazırlanan kazanımların öğrenciye
görelik ilkesine uygun olmadığını ve ders kitaplarının yetersiz hazırlandığını belirtmişlerdir. Bu durum öğretim programında daha az kazanımın bulunması, ders
saatlerinin artırılması, öğrenciye görelik ilkesine uygun kazanımların hazırlanması, kazanımların sınıf dışı etkinlikler ve ek materyallerle desteklenmesi, programdaki konu yoğunluğunun azaltılması, orijinal metinlerin seçilmesi halinde kazanımların gerçekleşme düzeyinin artacağı şeklinde değerlendirilebilir.
Katılımcılar, nitel araştırma bulgularında kazanımların gerçekleşmesi için
bunların öğrenciye görelik ilkesine uygun olması, sınıf dışı etkinlikler ve ek materyallerle desteklenmesi, programdaki konu yoğunluğunun azaltılması, ders saatlerinin artırılması, orijinal (içerik ve uzunluk bakımından öğrenci seviyesine uygun,
edebi değeri olan) metinlerin seçilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.
Nitel araştırma bulgularında, katılımcıların büyük bir çoğunluğunun kazanımların gerçekleştirilmesinde mevcut ders kitaplarıyla ders saatlerini yetersiz
bulduğu; bir grup katılımcının ise ders kitaplarını yeterli, ders saatlerini yetersiz
bulduğu görülmüştür.
  

Kaynakça

  • AKPINAR, B., AYDIN, K. (2007), Türkiye ve bazı ülkelerin eğitim reformlarının Karşılaştırılması. Doğru Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 6, 82-88. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENIZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010), Bilimsel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem A. FİDAN, N. & ERDEN, M. (1987), Eğitim bilimine giriş. Ankara: Kadıoğlu. GÖKÇE, O. (2006), İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal. KAVCAR, C. (1982), Edebiyat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi. KURTOĞLU, F. S. (2015), Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda Yer Alan Halk Edebiyatı Konularıyla İlgili Kazanımlara İlişkin Öğretmen Görüşleri(Ankara İli Örneği). Basılmamış Doktora Tezi, GÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü. SEVER, S. (1986), Türk dili ve edebiyat öğretimi. Millî Eğitim. 69, 28-33. TEDÖP (2011), Orta öğretim Türk edebiyatı dersi 9., 10., 11., 12. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. TEKİN, H. (2014), Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı. YETİŞ, K. (1997), Türk dili ve edebiyatı dersinin eğitim ve öğretimdeki yeri ve önemi. Türk Edebiyatı Dergisi. 288, s. 13-15. YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2008), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin..
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 217 - 236, 02.05.2017

Öz

Kaynakça

  • AKPINAR, B., AYDIN, K. (2007), Türkiye ve bazı ülkelerin eğitim reformlarının Karşılaştırılması. Doğru Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 6, 82-88. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENIZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010), Bilimsel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem A. FİDAN, N. & ERDEN, M. (1987), Eğitim bilimine giriş. Ankara: Kadıoğlu. GÖKÇE, O. (2006), İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal. KAVCAR, C. (1982), Edebiyat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi. KURTOĞLU, F. S. (2015), Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda Yer Alan Halk Edebiyatı Konularıyla İlgili Kazanımlara İlişkin Öğretmen Görüşleri(Ankara İli Örneği). Basılmamış Doktora Tezi, GÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü. SEVER, S. (1986), Türk dili ve edebiyat öğretimi. Millî Eğitim. 69, 28-33. TEDÖP (2011), Orta öğretim Türk edebiyatı dersi 9., 10., 11., 12. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. TEKİN, H. (2014), Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı. YETİŞ, K. (1997), Türk dili ve edebiyatı dersinin eğitim ve öğretimdeki yeri ve önemi. Türk Edebiyatı Dergisi. 288, s. 13-15. YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2008), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin..
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 16
Yazarlar

Fatma Süreyya Kurtoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Kurtoğlu, F. S. (2017). Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda Yer Alan Halk Edebiyatı Konularıyla İlgili Kazanımlara İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Nitel Analizi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(16), 217-236.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.