Bu araştırmanın amacı; görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon stratejilerine
ilişkin ilköğretim öğrencileri, öğretmen adayları, okul yöneticileri ve deneticileriyle
eğitim sendikalarının beklentilerinin saptanmasıdır. Görsel sanatlar
öğretmenlerinin motivasyon stratejileriyle ilgili beklentileri içeren araştırmaların
ve kuramsal bir çerçevenin olmaması nedeniyle araştırmada gömülü teori (grounded
theory) yöntemi benimsenmiş ve veri toplama, kodlama, çözümleme, kategori
ve tema oluşturma süreçleri buna göre gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2014-2015
Eğitim öğretim yılında, Bolu İli Merkez ilçesindeki dokuz ortaokulun 5,6,7 ve 8.
Sınıflarında öğrenim gören 293 öğrenci, üç okul müdürü, üç ilköğretim müfettişi,
iki eğitim sendikasının 13 yöneticisi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı son sınıfta okul deneyimi ve öğretmenlik
uygulaması dersin alan 63 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırmanın verileri
öğrenciler, okul yöneticileri, ilköğretim müfettişlerinden sırasıyla kompozisyon,
yüz-yüze görüşme ve odak grup görüşmeleri yoluyla, öğretmen adaylarından ise nitelik sıralama, gözlem öncesi ve gözlem sonu kompozisyon ve odak grup görüş-
meleri yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri NVIVO 7 programı kullanılarak
analiz edilmiş, analizler sonunda eğitim bileşenlerinin görsel sanatlar öğretmenlerinin
motivasyon stratejileriyle ilgili dışsal ve içsel motivasyon kaynaklara
yönelik önemli beklentileri olduğu ortaya çıkmıştır. Söz konusu beklentilerinin
‘ihtiyaçlar hiyerarşisi yaklaşımı’, ‘çift faktör kuramı’ ‘başarma ihtiyacı kuramı’,
‘beklenti-değer kuramı’, ‘başarı duygusunun kontrol-değer kuramı’, öz-belirleme
kuramı’, ‘başarı amaçları kuramı’ gibi içerik ve süreç kuramlarıyla açıklanabildiği
ve beklentilerin içsel motivasyon stratejilerinde odaklandığı sonuçlarına ulaşılmış-
tır. Bu sonuçlardan hareketle sanat eğitimi süreçlerinde yararlanılabilecek motivasyon
stratejilerine ilişkin öneriler sunulmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 17 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 17 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.