Bağdaşımcılık Teorisi, gerekçelendirmenin ve bilginin yapısı sorununa dair
epistemik bir teori olup, gerekçelendirmenin ve bilginin dairesel ve sonu olmayan
bir yapıda olduğunu savunmaktadır. Bir kanaati veya inancı gerekçelendirmenin
mümkün olabilmesi için ise bu kanaatin veya inancın, diğer inançlar arasında
bağdaşım içinde olması gerektiği öne sürülmektedir. Bir başka deyişle, bir
inancın gerekçeli olabilmesi için öncelikle inanç sistemi içerisinde bulunan diğer
inançlarla bağdaşım içerisinde olması gereklidir. Gerekçelendirmenin ve bilginin
yapısı sorununa dair diğer teorilerden farklı olarak benimsediği dairesel ve sonu
olmayan yapıdaki gerekçelendirme modeli, tartışmalara sebep olmuş ve bu konuda
argümanlar geliştirilmiştir. Teorinin öne sürmüş olduğu bu görüşler çeşitli
argümanlarla desteklenmekle birlikte, teoriye karşı çeşitli eleştiriler getirilmiş ve
teoriye karşı argümanlar sunulmuştur. Bağdaşımın gerekçelendirme için yeterli
ya da gerekli olmaması yönünde geliştirilen karşı argümanlar, deneyimsel/algısal
inançlar, farkındalık, mantıksal tutarlılık gibi unsurlar üzerinde yoğunlaşmaktadır.
Bu makalede Bağdaşımcılık Teorisinin görüşleri incelenerek Bağdaşımcılık
Teorisini destekleyen ve bağdaşımcılık teorisine karşı geliştirilen argümanlar ve bu argümanlara verilen cevaplar sunulacaktır. Makale iki bölümden oluşmaktadır.
İlk bölümde bağdaşımcılık teorisi ile ilgili genel bir sunum yapılmaktadır. İkinci
bölümde ise, Bağdaşımcılık Teorisini destekleyen ve Bağdaşımcılık Teorisine karşı
geliştirilen argümanlar ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 17 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 17 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.