Türkiye’de, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sürdürülen çalışmalarla, eğitim
programlarını geliştirmek ve ülke şartlarına uygun program geliştirme modelleri
üretmek konusunda önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Genel olarak eğitim programlarının
geliştirilmesi özel olarak da öğretim programlarının geliştirilmesine
katkı sağlamıştır. Bu durumun yansımalarını, 1924’den günümüze kadar geliştirilen
çeşitli coğrafya dersi öğretim programlarında görmek mümkündür. Cumhuriyetten
günümüze kadar hazırlanan coğrafya dersi öğretim programları çeşitli
yönleriyle ele alınıp, değerlendirilmiştir. Ancak bu programlar; program tasarımı
yaklaşımı ve program öğeleri (hedef, içerik, öğretme- öğrenme süreci ve ölçme değerlendirme
olmak üzere dört temel öğe) açısından birbiriyle karşılaştırılarak değerlendirilmemiştir.
Bu çerçevede çalışmanın amacı; Cumhuriyet Dönemi boyunca
geliştirilen coğrafya dersi öğretim programlarının, 2017 coğrafya dersi öğretim
programı da dâhil olmak üzere, program tasarımı yaklaşımı ve program öğeleri
açısından birbiriyle karşılaştırılarak incelenmesi ve sonuçların yorumlanmasıdır.
Araştırma nitel bir araştırma modeli olan doküman analizi veya doküman incelemesiyle yapılmıştır. Doküman incelemesi, araştırılması hedeflenen olgu veya olgular
hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsar. Araştırmada, beş alt
probleme cevap aranmaya çalışılmıştır. Bunlar;1. Eğitim programı tasarımı yaklaşımları
ve eğitimde program geliştirme modelleri ne demektir? Kaç tür program
tasarımı yaklaşımı vardır? Eğitimde önemli program geliştirme modelleri nelerdir?
2. Milli Eğitim Bakanlığı, tarafından hangi program tasarımları yaklaşımları
ve program geliştirme modelleri kullanılmıştır ya da geliştirilmiştir? 3. Program
tasarımı yaklaşımları ve program öğeleri açısından 2005 öncesi Coğrafya Dersi
Öğretim Programlarının özellikleri nelerdir? 4. Program tasarımı yaklaşımları ve
program öğeleri açısından 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programının özellikleri
nelerdir? 5. Program tasarımı yaklaşımları ve program öğeleri açısından 2017 Coğ-
rafya Dersi Öğretim Programının özellikleri nelerdir? Araştırmada, beş alt probleme
yönelik cevaplar aranırken, 2005öncesi coğrafya dersi öğretim programları, 2005
ve 2017 coğrafya dersi öğretim programları, program öğeleri ve program tasarım yaklaşımları
açısından irdelenmiş ve sonuçlar tartışılmıştır.
Coğrafya dersi öğretim programı Coğrafya öğretimi Öğ- retim programının öğeleri Program geliştirme modelleri Program tasarım yaklaşımları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 17 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 17 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.