Bu makalede XV., XVI. ve XVII. yüzyıllarda Harşit Vadisi’nde yer alan yerleşim
birimlerinde yaşayan müsellem, yamak, imam, müezzin, hatip, fakih, zaviye görevlisi, şeyh, derbentçi, köprücü, meremetçi, sucu ve mütekait sipahi gibi görevliler
ve gruplar ele alındı. Bu grupların ve görevlilerin vadi dâhilindeki toplam nüfus
içindeki oranları belirlendi. Bunların nerelerde ve hangi görevleri yaptıkları ortaya
konuldu. Bu görevleri yerine getiren zümrelerin hangi vergilerden muaf oldukları
belirlenmeye çalışıldı. Vadi dahilinde bulunan Cuma kılınan camiler ile zaviyeler tespite çalışıldı. Bölgedeki zaviyelerin Alevilikle bir ilişkilerinin olup olmadığı
araştırıldı. Araştırmamızın ana kaynaklarını Tahrir ve Avârız Defterleri oluşturdu. Bölge ve yakın çevresi ile ilgili yapılan araştırmalar da değerlendirildi. Harşit Vadisi dâhilinde bütün vergilerden olduğu gibi avârız ve tekâlif-i örfiyyeden
muaf grupların önemli bir yekün oluşturdukları belirlendi. Devletin, halkın dinî
görevlerini yerine getirmesi ve dinî inançlarını öğrenebilmesi için cami ve zaviye
görevlilerine büyük önem verdiği sonucuna varıldı. Gidip gelen yolcuların mağdur olmaması için yolların güvenliğini ve açık tutulmasını sağlaması, köprülerin yapım ve tamirine önem vermesi ve köprü bulunmayan büyük nehirlerden halkın
karşı tarafa geçmesi için sucular görevlendirmesi devletin sosyal politikalara önem
verdiğinin bir göstergesi olarak değerlendirildi.
Anahtar sözcükler: Çepniler, Harşit, Kürtün, müsellem, imam, derbentçi.
Abstract:
In this article, it has been analyzed social classes and servants such as imam,
musellem, apprentice, orator, servant of small dervish lodge, canonist, pass-guard,
servant, sheik, guard of bridge, meremetçi (person who repairs and restore bridges), sucu (person whose job is to help people to transit to other side where is absence of bridges) and sipahi of pensioner living in the settlement places of Harşit Valley
in the XV., XVI. and XVII. centuries. It has been obtained the percentage of such
groups and servants in the total population of Harşit Valley. Also, it has been given
what kind of duties such servants fulfilled and where they performed their own
duties. It was tired to obtain of what kind of taxes such classess performing their
own duties had been excluded to pay. Additionally, which of mosques and zawiyas
performing for Friday prayer in close side of the Valley have been determined. It
has been found if there is any relations between Alawism and Zawiyas locating on
close this region or not. The main source of our study is Deed and Drifter Books. In
addition to these, research and studies concerning such district and close areas has
been examined for this article. It has been obtained that the high majority belonged
to exclusive groups from drifter and non-Islamic taxes like as being all taxes in the
Harşit Valley. According to the result of this paper, the State had attached great
importance such mosque and zawiya servants because of its community to be able
to learn their own religion and perform their religion tasks. This can be evaluated
that securing roads for travellers in case of travelling in peace, giving attention to
build and restore bridges and charging sucus to help such travellers as to transit
to other side where is absence of bridges are indicators of being a social state and
giving importance to social policies by Ottoman Empire.
Keywords: Çepnis, Harşit, Kürtün, musellem, imam, pass-guard
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim ve Toplum Sayı 19 [tr] |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Submission Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 19 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.