Research Article
BibTex RIS Cite

21. Yüzyılın Akademik Eğitim Konsepti Ve Üniversitelerin Rolü

Year 2018, Volume: 7 Issue: 21, 951 - 964, 12.12.2018

Abstract

Küreselleşmeyle ulusal sınırların her alanda hızlıca kaybolduğu süreçte üniversite öğrencilerinin “dünya bireyi” vizyon ve misyonuyla ‘geleceğe’ hazırlanmalarında üniversitelere önemli bir görev düşmektedir. Dünyanın küçülmesi, göç ve hareketliliğin doruk noktasında olduğu bu dönemde farklı dinamiklerden kaynaklanmaktadır. 21. Yüzyılda küreselleşmenin getirdiği rekabet ortamında güçlü kalmak ve toplumsal refahın arttırmak isteyen ülkelerde önem verilmesi gereken önceliklerin başında eğitim gelmektedir. Eğitim insanları geleceğe hazırlayan bir kurumdur. Dünyanın hızlı değişmesinden dolayı genel olarak eğitimin ve özellikle üniversitelerin geleceği öngörerek eğitim vermeleri gerekmektedir. Üniversitelerimizin; gençlerimizi 21. Yy’ın bilgi toplumunda sahip olacakları yeni rollerine en iyi şekilde hazırlamaları, öğretim elemanları mentörlüğünde öğrencilere yenilikleri (inovasyonu) takip ettirmeleri, kültürlerarasılık ve disiplinlerarasılık alanlarında deneyim sahibi olmalarına olanak sağlamaları gerekmektedir. Çünkü farklı kültürleri taşıyan insanların barışık bir şekilde bir arada yaşayabilmeleri için insanların, sosyal- ve iletişim becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. Bunun yanında da iş dünyasının talepleri de sürekli olarak değişmekte olduğundan, firmalar eleman bulmakta zorlanırken, yalnızca kendini çok geniş yönlü olarak hazırlamış olan iş arayanlar şanslı olacaklardır. Bireylerin hızla değişen bilgi toplumuna katılımı; yeni bilgiler kazanması, yeteneklerini geliştirmesi, yaşam boyu öğrenmeyi benimsemesi, araştırmacı ruhunun gelişmesi, mümkün olabilecektir. Bireyin bu vasıflarla dünya toplumuna hazırlanması da, üniversitelerde çok boyutlu ve disiplinler arası düşünebilen ve çeşitli becerilerle donatılmış eğitimcilerin varlığıyla gerçekleştirilebilir. Ayrıca daha önce öğrenilenlerin yeniden geliştirilerek üretilmesi veya daha iyileriyle değiştirilmesi için insanların yaşamboyu öğrenmeyi benimsemeleri bir zorunluluktur.

Anahtar sözcükler: 21.Yy eğitim konsepti, kültürlerarası iletişim, üniversitenin rolü

Abstract: In the process where the national borders are disappearing rapidly with globalization, the university students ‘preparation for the “future” with the vision and mission of the “world individual” is an important task for the universities. The shrinking of the world is due to different dynamics during this period when migration and mobility are at its peak. 21. Education is one of the priorities that should be taken into consideration in countries that want to remain strong in the competitive environment of globalization and increase social well-being in the 21st century. Education is an institution that prepares people for the future. Because of the rapid change in the world, education in general and especially universities must provide education in anticipation of the future. Our universities; our youth 21. They must prepare their new roles in the Information Society of YY, follow innovations (innovations) under the guidance of instructors, and enable them to have experience in the areas of inter-cultural and interdisciplinary. Because people who carry different cultures have to have social - communication skills in order to live together peacefully. In addition, the demands of the business world are constantly changing, while companies have difficulty finding employees, only those who are looking for jobs who have prepared themselves in a very wide way will be lucky. It will be possible for individuals to participate in the rapidly changing information society; to gain new knowledge, to develop their skills, to adopt lifelong learning, and to develop the researcher spirit. The preparation of the individual to the world society with these qualities can also be realized with the presence of multi-dimensionaln and interdisciplinary thinking and equipped with various skills at universities. In addition, it is a necessity for people to adopt learning about life in order to re-develop and produce what has been learned before or to replace it with better ones.

Keywords: academic concept of 21st century, intercultural communication,the role of universities.

References

  • BRANDEN, Van Der, Kris, (2017), Onderwijs voor de 21ste eeuw, 231-233. Leuven/ Denhaag: Acco.
  • CBI, (2013), Changing the pace, CBI/Pearson education and skills survey, London: Pearson.
  • CONSIDINE, David Horton. ve Garry. MOORMAN, (2009), “Teaching and reaching the Millennial Generation through media literacy”, Journal of Adolescent and Adult Literacy, 52: 471- 481.
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly, (1997), Creatifity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, New York: Harper Collins.
  • DARLING-HAMMOND, Linda, (2010), The flat World and education, How America’s commitment to equety will determine our future, New York: Teachers College Press.
  • DWECK, Carol, (2006), Mindset: How You Can Fulfil Your Potential, London: Robinson.
  • Hattie, John. ve Gregory. Yates, (2014), Visible Learning and the Science of How We Learn, New York: Routledge.
  • HERELIXKA, Charlotte. ve Sylvia. Verhulst, (2014), Nederlands in het hoger onderwijs; een verkennende literatuurstudie naar taalvaardigheid en taalbeleid, Leuven/Den Haag: de Nederlandse Taalunie.
  • LAWRENCE, Paul. ve Nitin. NOHRIA, (2002), Driven: How Human Nature Shapes Our Choices, San Fransisco: Jossey-Bass.
  • BARBER, Michael. ve Mona. MOURSHED, (2010), How the world’s best-performing school systems come out on top, London: McKinsey and Company.
  • NUSSBAUM, Martha, (2011), Niet voor de winst, waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft, Amsterdam: Ambo/Anthos.
  • ÖZGÜZEL, Seyfi. ve Veli Ercan. ÇETİNTÜRK, (2016), “Türkiye’deki göçmen çocuklarının topluma kazandırılması için Hollanda’nın deneyimlerinden alınabilecek dersler”; 2.ci Uluslararası Uygulamalı Bilimler Kongresi, 23-25 Eylül, Konya.
  • SCHEFFER, Paul, (2000), “Het multiculturele drama”, NRC: 29 Januari 2000; http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Multicultureel/scheffer.html
  • TRILLING, Bernie. ve Charles. FADEL, (2009), 21st Century skills: Learning for life in our times. Chicester: Wiley.
  • U.S. Department of Labor, (1991), What work requires of schools’ a scans rapport for Amerika 2000, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED332054.pdf.
  • Wagner, Tony, (2010), The global achievement gap, New York: Basic Books.
  • Vlaams onderwijs: http://www.ond.vlaanderen.b/curriculum/peilingen, Erişim: 25.11.2018.
  • http://www.solarteam.b/solarolympicks, Erişim: 20.11.2018.
  • http://www.mfa.gov.tr/yurtdisinda-yasayan-turkler_.tr.mfa, Erişim: 25.11.2018.
  • https://egezegen.com/yasam/avrupa-ve-diger-yabanci-ulkelerde-yasayan-turk-nufusu/, Erişim: 28.11. 2018.
  • http://www.guninetwork.org/articles/challenges-higher-education-21st-century, Erişim: 15.11.2018.
  • https://www.researchgate.net/publication/301687851_Human_Capital_of_the_21st_Century_in_Coworking_Centers, Erişim: 27.11.2018.
  • http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen, Erişim: 5.11.2018.
Year 2018, Volume: 7 Issue: 21, 951 - 964, 12.12.2018

Abstract

References

  • BRANDEN, Van Der, Kris, (2017), Onderwijs voor de 21ste eeuw, 231-233. Leuven/ Denhaag: Acco.
  • CBI, (2013), Changing the pace, CBI/Pearson education and skills survey, London: Pearson.
  • CONSIDINE, David Horton. ve Garry. MOORMAN, (2009), “Teaching and reaching the Millennial Generation through media literacy”, Journal of Adolescent and Adult Literacy, 52: 471- 481.
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly, (1997), Creatifity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, New York: Harper Collins.
  • DARLING-HAMMOND, Linda, (2010), The flat World and education, How America’s commitment to equety will determine our future, New York: Teachers College Press.
  • DWECK, Carol, (2006), Mindset: How You Can Fulfil Your Potential, London: Robinson.
  • Hattie, John. ve Gregory. Yates, (2014), Visible Learning and the Science of How We Learn, New York: Routledge.
  • HERELIXKA, Charlotte. ve Sylvia. Verhulst, (2014), Nederlands in het hoger onderwijs; een verkennende literatuurstudie naar taalvaardigheid en taalbeleid, Leuven/Den Haag: de Nederlandse Taalunie.
  • LAWRENCE, Paul. ve Nitin. NOHRIA, (2002), Driven: How Human Nature Shapes Our Choices, San Fransisco: Jossey-Bass.
  • BARBER, Michael. ve Mona. MOURSHED, (2010), How the world’s best-performing school systems come out on top, London: McKinsey and Company.
  • NUSSBAUM, Martha, (2011), Niet voor de winst, waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft, Amsterdam: Ambo/Anthos.
  • ÖZGÜZEL, Seyfi. ve Veli Ercan. ÇETİNTÜRK, (2016), “Türkiye’deki göçmen çocuklarının topluma kazandırılması için Hollanda’nın deneyimlerinden alınabilecek dersler”; 2.ci Uluslararası Uygulamalı Bilimler Kongresi, 23-25 Eylül, Konya.
  • SCHEFFER, Paul, (2000), “Het multiculturele drama”, NRC: 29 Januari 2000; http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Multicultureel/scheffer.html
  • TRILLING, Bernie. ve Charles. FADEL, (2009), 21st Century skills: Learning for life in our times. Chicester: Wiley.
  • U.S. Department of Labor, (1991), What work requires of schools’ a scans rapport for Amerika 2000, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED332054.pdf.
  • Wagner, Tony, (2010), The global achievement gap, New York: Basic Books.
  • Vlaams onderwijs: http://www.ond.vlaanderen.b/curriculum/peilingen, Erişim: 25.11.2018.
  • http://www.solarteam.b/solarolympicks, Erişim: 20.11.2018.
  • http://www.mfa.gov.tr/yurtdisinda-yasayan-turkler_.tr.mfa, Erişim: 25.11.2018.
  • https://egezegen.com/yasam/avrupa-ve-diger-yabanci-ulkelerde-yasayan-turk-nufusu/, Erişim: 28.11. 2018.
  • http://www.guninetwork.org/articles/challenges-higher-education-21st-century, Erişim: 15.11.2018.
  • https://www.researchgate.net/publication/301687851_Human_Capital_of_the_21st_Century_in_Coworking_Centers, Erişim: 27.11.2018.
  • http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/peilingen, Erişim: 5.11.2018.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 21 [tr]
Authors

Seyfi Özgüzel This is me

Publication Date December 12, 2018
Submission Date October 12, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 21

Cite

APA Özgüzel, S. (2018). 21. Yüzyılın Akademik Eğitim Konsepti Ve Üniversitelerin Rolü. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 7(21), 951-964.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.