değiştirmesi ile tekelleştirilmesi ondokuzuncu asır içinde gerçekleşmişti . Dağ kültü ve bu kültün mitolojisi her nasılsa zaman geçtikçe daha geniş sosyal ilişkilere karşıt olarak yansıtılan cinsel gerilimleri de gösterir. “Üstad dağ”ın cinsel kimliği, erkekten dişiye değişik hallerde gözükür. Potapov ne- dense yeniden, son zamanlarda üstad dağın çıplak kadın biçimini aldığının söy- lendiğini ileri sürmektedir. Çıplak kadın biçimine girmiş dağ, geceleyin kepeneği içinde olan avcıya yaklaşır ve onunla uyur. Bu karşılaşma, avda avcının başarısını sağlar (Potapov 1946:159). Gücün denenmesi sırasında yaşanan cinsel gerilim, aynı bölgede de anlatılmaktadır; ki bu gerçek, adamların yalnız başına dağ kültünce sık sık ihtiyaten saklanıldığını, kadınların ava katılmalarına veya kutsanmış yerlere gitmelerine bile izin verilmediğini, çiftlik hayvanlarının dağın yokuşlarında otla- tılmasına izin verilmediğini anlatır (Potapov 1960:213). Kafkasya toplulukları ara- sından toplanmış kahramanlık destanları içerisindeki anlatımlar tarafından erkek veya kadın gücüyle dağ kültünün arkadaşlığının yarattığı karışıklığa ve çok zaman cinsel kaynağın karışıklığının dalaletine de imâda bulunulmaktadır. Burada bir şey vardır ki o da şudur: Destan kahramanı bir dağın mağarasında doğmuştur veya destan kahramanı ecdâda ait olduğu ileri sürülen dağların mağaralarında koruyucu sığınaklarda bulunmuştur. L. Kyzlasov (1982), böylesi olaylarda mağa- ranın, dağın ruhunun, kadın atanın koruyuculuğuna ve doğuşuna işaret ettiğine inanmaktadır. Bununla bağlantılı olarak dağdaki inanç, soyun kaynağı ve soyun
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 6 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 6 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.