Research Article
BibTex RIS Cite

Social Networks Communities In New Becoming Socializatoon Process: Nigde Case

Year 2014, Volume: 3 Issue: 9, 43 - 62, 10.09.2015

Abstract

Today’s world witness to technological improvement, economic and political changes, cultural and communcation development and social evolutions. Last trends are social networks particularly MySpace, Facebook and Twitter. Social network also works as to become socialized and functions as becoming socialized ways. Current definitive naming has meaningful interrogation mostly depending on cumulative non-normative rules. This interrogation become meaningful through both communication and social networks group. Therefore, studies conducted in this area is getting much more important. As the terms of being socialized and virtual world are required to be make sense more studies need to be carried out. This study entiled “Social Networks Communities in New Becoming Socialization Process: Nide Case” is going to contribute to literature through integration of presence of social networks and socializing trends in mentioned social Networks communities. In this study, it was aimed to find out how much social networks and virtual world get involved in individuals life. Importance and role of virtual world in individuals daily life, social life, joining social groups and beingg socialized were observed. The reasons of the visits of these social network community was also studied. Effects of individuals and community features such as age, sex, economic conditions, living area on visiting social network communities and theri relations were studied.Types and terms of virtual worlds and composition is going to be studied. Then, structure and development social networks are going to be examined as an example of types of online community. By considiring social networks as consumer community, their reliability is going to be discussed.

References

  • Boyd, D., Ellıson N.(2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer‐Mediated Communication, Vol. 13, No. 1.
  • Buss,A. ve Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web, New Riders Press, USA.
  • Coser, L. A. (1971). Master of Sociologial Thought. New York: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
  • Enders, A., Hungenberg, H., Denker H-P. ve Mauch S. (2008). The long tail of social networking. Revenue models of social networking sites, European Management Journal, 26, 199– 211.
  • Fıchter, J. (1993). Sosyoloji Nedir?. Çev. Nilgün Çelebi. Konya: Toplum Kitabevi.
  • Finin, T., Ding L., (2005). Social Networking on the Semantic Web, The Learning Organization, Vol. 12, No. 5.
  • Friedman, T. (2006). Dünya Düzdür, İstanbul: Boyner Yayınları
  • Gottdıener, M. (2005). Postmodern Göstergeler, Ankara: İmge Kitabevi
  • Kağıtçıbaşı, Ç., (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Nirun, N. (1973). Eğitimin Sosyal Temelleri ve Eğitimde Verimlilik Meselesi, Ankara:A.Ü. Basımevi.
  • Ofcom Office of Communications (2008). Social Networking A quantitative and qualitative re- search report into attitudes, behaviours and use, Research Document, Publication date: 2 April 2008, 169.
  • Şerif, M. (1985). Sosyal Kuralların Psikolojisi, İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Zeka, N. (1990) Postmodernizm, İstanbul: Kıyı Yayınları

Yeni Sosyalleşme Sürecinde Online Topluluklar: Niğde Örneği

Year 2014, Volume: 3 Issue: 9, 43 - 62, 10.09.2015

Abstract

Günümüz dünyası büyük teknolojik yeniliklere, ekonomik ve politik dönüşümlere, kültürel ve iletişimsel gelişmelere, teknolojik ve sosyal formasyonun yaygınlığına tanık olmaktadır. Son trend ise, özellikle de MySpace, Facebook, Twitter
vb. gibi, sosyal ağ siteleridir. Sosyal ağ siteleri aynı zamanda çok büyük bir toplumsallaşma ortamıdır. Bu ortam, yeni bir sosyalleşme kanalı fonksiyonu görmektedir.
Çağın isimsel tanımlamaları daha çok online toplulukların ortaya koyduğu
normatif olmayan kurallar bütününde ifadesini bulmaktadır. Bu ifade kendini
iletişim ve kitle iletişim araçları üzerinden anlamlandırmaktadır. Dolayısıyla çalışmalar bu alanda her geçen gün önem kazanmaktadır. Sosyalleşme -sanal alem
ilişkisi- anlamlandırılmaya muhtaç bir konu olduğundan yapılacak araştırmalara
ihtiyaç duyulmaktadır.
Dolayısıyla “Yeni Sosyalleşme Sürecinde Online Topluluklar: Niğde Örneği”
adlı çalışma, sosyal ağ sitelerinin varlığı ile adı geçen topluluklardaki sosyalleşme
eğilimlerini bütünleştirmesi yönüyle literatüre katkı sağlayacaktır.
Bu araştırmada, internetteki sosyal ağların ve onun sanal evreninin, bireylerin
dünyasında kapladığı yerin tespiti amaçlanmıştır. Bireylerin günlük yaşamlarında,
sosyalleşme, sosyal gruplara katılma ve dış sosyal çevreyle olan ilişkilerinde, sanal
mekânların önemi ve rolü anlaşılmak istenmektedir. Kişilerin, söz konusu sanal mecraları hangi amaçlarla ve ne tür fonksiyonlar için ziyaret ettikleri araştırılacaktır.
Bireylerin; yaş, cinsiyet, eğitim, oturulan yer ve ekonomik durumları gibi kişisel ve toplumsal özellikleri ile söz konusu sosyal ağların kullanımı arasındaki ilişkilerin bağı tespit edilmek istenmektedir.
Bu bağlamda öncelikle sanal topluluk kavramı, kapsamı ve türleri ele alınacaktır. Daha sonra bir online topluluk türü olarak sosyal ağ siteleri tanımlanarak,
sosyal ağların yapısı ve sosyal ağ sitelerinin gelişimi inceleyecektir. Tüketici topluluğu olarak sosyal ağ siteleri ele alınarak, sosyal ağlara güven konusu üzerinde
durulacaktır.
Araştırmanın yöntemi, tarama modelidir. Niğde’deki bireylerin; yaş, cinsiyet,
eğitim durumu, medeni hali, mesleği ve gelir durumlarına göre online topluluklara
katılım durumları incelenecektir. Bu araştırmanın evreni, Niğde’de ikamet eden
bireylerdir. Çalışma evreni ise, bu ilde bulunan kişiler arasından tesadüfi küme
örnekleme yoluyla seçilecektir.

References

  • Boyd, D., Ellıson N.(2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer‐Mediated Communication, Vol. 13, No. 1.
  • Buss,A. ve Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web, New Riders Press, USA.
  • Coser, L. A. (1971). Master of Sociologial Thought. New York: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
  • Enders, A., Hungenberg, H., Denker H-P. ve Mauch S. (2008). The long tail of social networking. Revenue models of social networking sites, European Management Journal, 26, 199– 211.
  • Fıchter, J. (1993). Sosyoloji Nedir?. Çev. Nilgün Çelebi. Konya: Toplum Kitabevi.
  • Finin, T., Ding L., (2005). Social Networking on the Semantic Web, The Learning Organization, Vol. 12, No. 5.
  • Friedman, T. (2006). Dünya Düzdür, İstanbul: Boyner Yayınları
  • Gottdıener, M. (2005). Postmodern Göstergeler, Ankara: İmge Kitabevi
  • Kağıtçıbaşı, Ç., (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Nirun, N. (1973). Eğitimin Sosyal Temelleri ve Eğitimde Verimlilik Meselesi, Ankara:A.Ü. Basımevi.
  • Ofcom Office of Communications (2008). Social Networking A quantitative and qualitative re- search report into attitudes, behaviours and use, Research Document, Publication date: 2 April 2008, 169.
  • Şerif, M. (1985). Sosyal Kuralların Psikolojisi, İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Zeka, N. (1990) Postmodernizm, İstanbul: Kıyı Yayınları
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sayı
Authors

Bülent Kara This is me

Publication Date September 10, 2015
Submission Date September 10, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 9

Cite

APA Kara, B. (2015). Yeni Sosyalleşme Sürecinde Online Topluluklar: Niğde Örneği. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 3(9), 43-62.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.