Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarının (5.- 8. Seviyeler) Yazma Becerisi Kazanımlarını Karşılama Durumu

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 32, 273 - 301, 15.08.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı yurt dışındaki Türk çocukları için 2019 yılında hazırlanan
5, 6, 7 ve 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin
2018 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı’ndaki yazma becerisi kazanımlarını karşılaması açısından değerlendirmektir. Bu amaçla Millî Eğitim Bakanlığının
2019 yılında yayımladığı 5, 6, 7 ve 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki
yazma etkinlikleri, 2018 Türkçe ve Türk Kültürü Öğretim Programı’ndaki kazanımlar
yönünden incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi 2019 yılında hazırlanan 5, 6, 7 ve 8.
seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki yazma etkinlikleri ve 2018 yılı Türkçe
ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı’dır. Nitel araştırma yöntemlerinden olan
doküman analizinin kullanıldığı çalışmada TTK ders kitapları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu çalışma sonucunda Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki
(5-8. seviyeler) yazma etkinliklerinin ne kadarının TTK Dersi Öğretim Programı’ndaki yazma kazanımlarına uygun olup olmadığı ortaya konmuştur. Yapılan araştırmada görülmüştür ki 5, 6, 7, 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin bazıları TTK Dersi Öğretim Programı’ndaki kazanımları tam anlamıyla
karşılamamaktadır. TTK ders kitaplarına biçimsel olarak bakıldığında yazma sembollerinin beceri alanlarıyla örtüşmediği etkinlikler görülmüştür. Sembol yazmaya yönelikken etkinlik okumaya ait olabilmektedir. İçerik olarak incelendiğinde ise Türkçe ve
Türk Kültürü ders kitaplarında yer alan yazma etkinliklerinin çoğu kontrollü ve güdümlü yazma yöntemlerine örnek oluşturacak niteliktedir. Bu yazma yöntemlerinde
öğrenciye dil zevki ve bireysel yazma becerisi vermekten ziyade dilin temel kurallarını
kavratmak amaçlanmaktadır. Yazma etkinlikleri kelime ve cümle boyutunda kalarak
tam bir metin özelliği taşımamaktadır. Diğer bir deyişle kelime eşleştirme, boşluk doldurma, yanlış yazılan kelimeleri yeniden yazma, metin altı soruları cevaplama, noktalama ve yazım hatalarını düzeltme gibi geleneksel olan (biçimsel ve işlevsel yaklaşım
gibi) yaklaşımlara örnek oluşturacak yazma etkinlikleri tercih edilmiştir. YDTÇ’ye
yönelik hazırlanan ders kitaplarındaki yazma etkinlerinin daha çok kavram oluşturmaya ve dil zevki vermeye yönelik yazma etkinliklerinden oluşması onların Türk dili
ve Türk kültürü ile olan bağlarını güçlendirecektir

Kaynakça

  • BARIN, Erol, (2006). Yurt dışındaki Türk Çocuklarının Türkçe Öğretiminde Dikte ve Yazılı Anlatımın Önemi. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı - Belleten, LIV (2006/1): 20-32.
  • DENİZ, Kemalettin, (2019). Türkçe ve Türk Kültürü 5. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • DOĞAN, Yusuf, (2019). Türkçe ve Türk Kültürü 6. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • GÖÇER, Ali, (2018). Temel Dil Becerilerinin Birbirleriyle İlişkisi ve Bireyin Anlam Evreninin Gelişimi ve Gerçek Yaşam Becerileri Açısından Önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, VII(4): 40-50.
  • KARATAY, Halit, (2019). Türkçe ve Türk Kültürü 8. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • KURUDAYIOĞLU, Mehmet, (2019). Türkçe ve Türk Kültürü 7. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,(2019). İki Dillilik ve Türkçe Öğretimine Genel Bakış. Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • ŞEN, Ülker, (2015). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi ve Materyal Tasarımı (Belçika Örneği). Ankara: Edge Akademi Yayıncılık.
  • TAKIL, Nazife Burcu, (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması: Döngüsel Yazma Etkinliği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, XX (1): 299-312.
  • TARTAR, Emine, (2013). Dikte (Söyleneni Yazma) Çalışmalarının Yazı Becerilerinin Gelişmesine Etkisi, Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi. (14 Ocak 2022). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası .https:// www. mevzuat. gov. tr/ MevzuatMetin/ 1.5.2709-19821018 pdf adresinden erişilmiştir. YAYLI, Demet ve Yaylı, Derya, (2018). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Yazma Etkinliklerinin Değerlendirilmesi (Yedi İklim Türkçe Örneği). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44: 132-145.
  • Türk Dil Kurumu, (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 32
Yazarlar

Nezir Temur 0000-0002-8052-1927

Cemalettin Canbolater Bu kişi benim 0000-0001-6051-8387

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Temur, N., & Canbolater, C. (2022). Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarının (5.- 8. Seviyeler) Yazma Becerisi Kazanımlarını Karşılama Durumu. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 11(32), 273-301.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.