Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 12 Issue: 34, 209 - 236, 02.05.2023

Abstract

Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği algı düzeylerinin ve görüşlerinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada betimsel araştırma yöntemleri
kullanılmıştır. Araştırmada, nicel ve nitel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı karma yöntemden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu tarama modeli, nitel boyutu ise fenomoloji (olgu bilimi) deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın evreni
2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Ankara ili, Çankaya ilçesinde bulunan anaokullarında görev yapan 110 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel
boyutunda ise Çankaya ilçesinde bulunan 16 anaokulunda görev yapan okul öncesi
öğretmenleri benzeşik örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Nicel kısmında Doğdu (2019)
tarafından geliştirilmiş olan İSG performans ölçeği kullanılmıştır. Anaokullarında
görev yapan 110 okul öncesi öğretmenine İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) performans
ölçeği uygulanarak veriler elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 22.0 istatistik paket
programı aracı ile analiz yapılmıştır. Nitel kısmında veri toplama işlemleri ses kaydı
ve görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde elde edilen veriler transkript
edilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada
okul öncesi öğretmenlerinin İSG algı düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Yönetsel önlem ve tedbirler alt boyutunda nicel kısmında gerekli önlemler alındığı, nitekısımda ise eğitimlerin uygulamalı olarak yapılması gerektiği belirtilmiştir. İş sağlığı
ve güvenliğine yönelik çalışmalara ilişkin alt boyutunda çalışanların, okulda bir tehdit
ile karşılaştıkları anda, okul yönetimine haber verdikleri, gerekli tedbirlerin alındığı
ve tedbirlere uyulduğu belirlenmiştir. İş sağlığı ve güvenliğine yönelik farkındalık ve
bilinç düzeyi bakımından farkındalık ve bilinç düzeylerinin yüksek olduğu, meslek
hastalıkları konusunda çalışanların yeterince bilgi sahibi olmadıkları belirlenmiştir.
İş sağlığı ve güvenliğine yönelik yönetim ve çalışanlar arasında iş birliği bakımından,
çalışanların sağlık ve güvenlik konularındaki endişelerini rahatlıkla ifade edebildikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Year 2023, Volume: 12 Issue: 34, 209 - 236, 02.05.2023

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 34
Authors

Eyyup Kartal This is me 0000-0002-1660-4381

Celal Teyyar Uğurlu This is me 0000-0002-7933-9327

Publication Date May 2, 2023
Submission Date April 4, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 34

Cite

APA Kartal, E., & Uğurlu, C. T. (2023). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 12(34), 209-236.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.