Müzeler, öğrencilerin ilgilerini çekecek nesnelerin, araç ve gereçlerin bulunduğu, öğretim programlarının en etkili şekilde gerçekleştirilebileceği öğrenme ortamlarındandır. Çünkü müzeler, geçmiş ve bugüne ait, ilgi çekici birçok nesneyi bünyesinde barındırır; ayrıca yaparak-yaşayarak öğrenme sürecine katkıda bulunur. Adapazarı’nda farklı yıllarda yaşanan depremler göz önüne alındığında, her an deprem olabileceği gerçeğinin unutulmaması ve her daim yaşananları hatırda tutmak amacıyla deprem müzesi kurulmuştur. Deprem müzesinin deprem bilinci kazandırmada ne kadar etkili olduğu ise merak konusudur. Bu çalışmada, deprem müzelerinin deprem bilinci oluşturmadaki rolüyle ilgili olguları, planlanmış müze gezisiyle ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomonolojik nitel deney ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla katılımcı grubun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ve ölçüt örneklemeye başvurulmuştur. Çalışmanın amacına dayalı olarak 2023-2024 eğitim öğretim yılında Sakarya’nın Adapazarı ilçesindeki bir ortaokulun altıncı sınıfa devam eden ve daha önceden deprem müzesine gitmemiş 10 öğrenciyle çalışılmıştır. Geliştirilen çalışma kâğıtlarıyla müze gezisi gerçekleştirilmiş, önce ve sonrasında çalışmanın amacı doğrultusunda öğrenci görüşleri alınmıştır. Çalışmanın sonucunda; deprem kavramının öğrencilere çağrıştırdığı anlamın müze içerisinde bulunan unsurlarla sınırlı kaldığı, deprem müzesinin depremle ilgili görsellerin sergilendiği bir yer olarak tasarlanmasından dolayı müzenin depreme karşı alınması gereken önlemler noktasında yetersiz kaldığı ve eğitsel bir özellik taşımadığı, öğrencilerin beklentilerine dair unsurları yeterince karşılamadığı bulgularına ulaşılmıştır.
Anahtar sözcükler: Deprem, Deprem Müzesi, Deprem Farkındalığı, Eğitim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Centered Computing (Other) |
Journal Section | Education and Society 40th Issue |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2025 |
Submission Date | April 4, 2024 |
Acceptance Date | January 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 40 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.