Research Article
BibTex RIS Cite

Aile İçi İletişimi Arttırmaya Yönelik ‘‘İletişim Kutusu’’ Oyunu ve Grup Rehberlik Çalışmasının Ergenlerin Ebeveynleri ile Çatışma ve Mutluluk Düzeyine Etkisinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 41, 347 - 363, 30.08.2025

Abstract

Bu çalışma Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün TÜBİTAK 4006 projesi kapsamında 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı aile içi iletişimi arttırmaya yönelik hazırlanan “iletişim kutusu” oyunu ve grup rehberlik çalışmasının etkisini incelemektir. Çalışma kapsamında Ankara’da bir mesleki ve teknik Anadolu lisesi 9. 10. ve 11.sınıfları olmak üzere 691 öğrenciden elde edilen veriler doğrultusunda seçkisiz biçimde 12 kişilik deney ve 12 kişilik kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubu öğrencileriyle 8 hafta süresince grup rehberlik çalışması gerçekleştirilmiş aynı zamanda öğrencilere araştırmacılar tarafından hazırlanan iletişim kutusu oyunu tanıtılarak 8 hafta süresince aile etkinliği olarak oynanması sağlanmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen bulgular deney grubu öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin arttığını ve çatışma düzeylerinin düştüğünü göstermiştir. Araştırma sonuçları literatür doğrultusunda tartışılmıştır.

References

  • Akün, E. (2013), “Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları”, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116.
  • Akün, E. (2013), “Yapısal Aile Sistemleri Kuramı Bağlamında Ergenlik Döneminde Aile Yapısı ve Ergenlik Dönemi Sorunları”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116.
  • Atalan Ergin, D. (2022),”Ebeveyn-Ergen Çatışma Süreci ve Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımı ile İlişkisi”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 10-19. https://doi.org/10.17556/erziefd.892727
  • Avcı, M. (2006), “Ergenlikte toplumsal uyum sorunları”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 39-63. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37925
  • Botelho Guedes, F.; Cerqueira, A.; Gaspar, S.; Gaspar, T.; Moreno, C.; Gaspar de Matos, M. (2022), “Family Environment and Portuguese Adolescents: Impact on Quality of Life and Well-Being”, Children, 9, 200. https://doi.org/10.3390/ children9020200
  • Bülow, A., Neubauer, A. B., Soenens, B., Boele, S., Denissen, J. J. A., & Keijsers, L. (2022), Universal ingredients to parenting teens: parental warmth and autonomy support promote adolescent well-being in most families. Scientific Reports, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.1038/s41598-022-21071-0
  • Büyüköztürk, Ş. (2016), Deneysel Desenler. Pegema Yayıncılık. Ankara.
  • Cao, C., & Lai, Y. (2024), “Analysis and Resolution of Parent-Child Conflict Caused by Teenagers’ Use of Electronic Devices”, British Journal of Philosophy, Sociology and History, 4(2), 01-21. https://doi.org/10.32996/pjpsh.2024.4.2.1
  • Chunxiaoyu W. (2025), “Dual effects of family ritual communication on Chinese adolescents’ well-being: supportive and constraining mechanisms” Front. Psychol, 16:1523315. doi: 10.3389/fpsyg.2025.1523315
  • Eryılmaz, A. (2012),”Ergenler Öznel İyi Oluş Düzeylerini, Çevreyle İlibşkiler Aracılığıyla Nasıl Artırırlar?” TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(4), 407–414. https://doi.org/10.5455/pmb.1314232715
  • Eryılmaz, A., & Atak, H. (2011), “Ergen öznel iyi oluşunun öz saygı ve iyimserlik eğilimi ile ilişkisinin incelenmesi”, Electronic Journal of Social Sciences, 10(37), 170–181.
  • Jiao, J., Kim, S., & Pitts, M. J. (2021), “Promoting subjective well-being through communication savoring”, Communication Quarterly, 69(2), 152–171. https://doi.org/10.1080/01463373.2021.1901758
  • Karasar, N. (2014), Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kenneally, L.B. (2013), “The Moderating Effect of Skin Conductance Level on the Relationship between Family Conflict and Disordered Eating Behaviors”, Psychology, 16,1–39. Availableonline: https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_psych/16.
  • Khandelwal, V. & Singh, A. K.(2023), “Exploring the relationship between family climate and spiritual intelligence and well-being among Indian adolescents”, Journal of Mental Health and Behavioral Sciences, 1(1), 9-13.
  • Kocayörük, E. (2012), “Öz-Belirleme Kuramı Açısından Ergenlerin Anne Baba Algısı ile Duyuşsal İyi Oluşları Arasındaki İlişki”, Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(37), 24–37.
  • Li N, Li Y, Huang X, Xiang S, Hu Q, Luo C, Ju P, Mellor D, Xu Y, Fei H, Chen J (2022), “The role of achievement attribution in the associations between parent–child communication and psychological well-being among adolescents: A mediation analysis” European Psychiatry, 65(1), e52, 1–7 https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2022.2314
  • Li, W., Zhang, L., Li, C., Zhu, N., Zhao, J., & Kong, F. (2022), “Pursuing Pleasure or Meaning: A Cross-Lagged Analysis of Happiness Motives and Well-being in Adolescents”, Journal of Happiness Studies, 23(8), 3981–3999. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00576-5
  • Moed, A., Gershoff, E. T., Eisenberg, N., Hofer, C., Losoya, S., Spinrad, T. L. vd. (2015), “Parent– adolescent conflict as sequences of reciprocal negative emotion: links with conflict resolution and adolescents’ behavior problems” Journal of Youth Adolescence, 44, 1607–1622
  • Mónaco, E., Gil, G. J., & Montoya, C. I. (2021), “Emotional competences and subjective well‐being: The mediating role of relationship satisfaction in young Spanish adults”. International Journal of Psychology, 56(6), 908–916. https://doi.org/10.1002/ijop.12768
  • Onur, B. (2000).Gelişim Psikolojisi. 5. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi
  • Özyürek, A. (2020), “Aile İçi Etkileşim Eğitim Programının Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarına Etkisi” Gümüshane University Electronic Journal of the Institute of Social Science / Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 641–650.
  • Rudolf, R., & Bethmann, D. (2023), “The Paradox of Wealthy Nations’ Low Adolescent Life Satisfaction” Journal of Happiness Studies, 24(1), 79–105. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00595-2
  • Shin SH, Ko SJ, Yang YJ, Oh HS, Jang MY, Choi JM. 2014, “Comparison of boys' and girls' families for actor and partner effect of stress, depression and parent-adolescent communication on middle school students' suicidal ideation: triadic data analysis”. J Korean Acad Nurs. Jun;44(3):317-27. Korean. doi: 10.4040/jkan.2014.44.3.317. PMID: 25060110.
  • Tam, T. J., & Wong, W. L. (2022), “Linkages between Interparental Conflicts and Adjustment of Adolescents in Hong Kong: The Mediating Role of Locus of Control”, Journal of Child & Family Studies, 31(5), 1360–1372. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02133-9
  • Yavuzer, Y., Liman, B., & Kılıçarslan, S. (2019), “Kız ergenlerin anne-baba-ergen arasındaki çatışma durumlarına ve çatışma çözme davranışlarına ilişkin görüşleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 90-109. https://doi.org/10.21764/maeuefd.512601

Investigation of the Effects of the ‘‘Communication Box’’ Game and Group Guidance Work to Increase Family Communication on the Level of Conflict and Happiness of Adolescents with Their Parents

Year 2025, Volume: 14 Issue: 41, 347 - 363, 30.08.2025

Abstract

This study was conducted in the 2021-2022 Academic Year within the scope of the TÜBİTAK 4006 project of the Ankara Provincial Directorate of National Education. Within the scope of the study, a 12-person experimental and 12-person control group were randomly formed based on the data obtained from 691 students from the 9th, 10th and 11th grades of a vocational and technical Anatolian high school in Ankara. A group guidance study was conducted with the experimental group students for 8 weeks, and the communication box game prepared by the researchers was introduced to the students and played as a family activity for 8 weeks. The findings obtained within the scope of the study showed that the happiness levels of the experimental group students increased and their conflict levels decreased. The research results were discussed in line with the literature.

References

  • Akün, E. (2013), “Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları”, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116.
  • Akün, E. (2013), “Yapısal Aile Sistemleri Kuramı Bağlamında Ergenlik Döneminde Aile Yapısı ve Ergenlik Dönemi Sorunları”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116.
  • Atalan Ergin, D. (2022),”Ebeveyn-Ergen Çatışma Süreci ve Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımı ile İlişkisi”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 10-19. https://doi.org/10.17556/erziefd.892727
  • Avcı, M. (2006), “Ergenlikte toplumsal uyum sorunları”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 39-63. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37925
  • Botelho Guedes, F.; Cerqueira, A.; Gaspar, S.; Gaspar, T.; Moreno, C.; Gaspar de Matos, M. (2022), “Family Environment and Portuguese Adolescents: Impact on Quality of Life and Well-Being”, Children, 9, 200. https://doi.org/10.3390/ children9020200
  • Bülow, A., Neubauer, A. B., Soenens, B., Boele, S., Denissen, J. J. A., & Keijsers, L. (2022), Universal ingredients to parenting teens: parental warmth and autonomy support promote adolescent well-being in most families. Scientific Reports, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.1038/s41598-022-21071-0
  • Büyüköztürk, Ş. (2016), Deneysel Desenler. Pegema Yayıncılık. Ankara.
  • Cao, C., & Lai, Y. (2024), “Analysis and Resolution of Parent-Child Conflict Caused by Teenagers’ Use of Electronic Devices”, British Journal of Philosophy, Sociology and History, 4(2), 01-21. https://doi.org/10.32996/pjpsh.2024.4.2.1
  • Chunxiaoyu W. (2025), “Dual effects of family ritual communication on Chinese adolescents’ well-being: supportive and constraining mechanisms” Front. Psychol, 16:1523315. doi: 10.3389/fpsyg.2025.1523315
  • Eryılmaz, A. (2012),”Ergenler Öznel İyi Oluş Düzeylerini, Çevreyle İlibşkiler Aracılığıyla Nasıl Artırırlar?” TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(4), 407–414. https://doi.org/10.5455/pmb.1314232715
  • Eryılmaz, A., & Atak, H. (2011), “Ergen öznel iyi oluşunun öz saygı ve iyimserlik eğilimi ile ilişkisinin incelenmesi”, Electronic Journal of Social Sciences, 10(37), 170–181.
  • Jiao, J., Kim, S., & Pitts, M. J. (2021), “Promoting subjective well-being through communication savoring”, Communication Quarterly, 69(2), 152–171. https://doi.org/10.1080/01463373.2021.1901758
  • Karasar, N. (2014), Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kenneally, L.B. (2013), “The Moderating Effect of Skin Conductance Level on the Relationship between Family Conflict and Disordered Eating Behaviors”, Psychology, 16,1–39. Availableonline: https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_psych/16.
  • Khandelwal, V. & Singh, A. K.(2023), “Exploring the relationship between family climate and spiritual intelligence and well-being among Indian adolescents”, Journal of Mental Health and Behavioral Sciences, 1(1), 9-13.
  • Kocayörük, E. (2012), “Öz-Belirleme Kuramı Açısından Ergenlerin Anne Baba Algısı ile Duyuşsal İyi Oluşları Arasındaki İlişki”, Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(37), 24–37.
  • Li N, Li Y, Huang X, Xiang S, Hu Q, Luo C, Ju P, Mellor D, Xu Y, Fei H, Chen J (2022), “The role of achievement attribution in the associations between parent–child communication and psychological well-being among adolescents: A mediation analysis” European Psychiatry, 65(1), e52, 1–7 https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2022.2314
  • Li, W., Zhang, L., Li, C., Zhu, N., Zhao, J., & Kong, F. (2022), “Pursuing Pleasure or Meaning: A Cross-Lagged Analysis of Happiness Motives and Well-being in Adolescents”, Journal of Happiness Studies, 23(8), 3981–3999. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00576-5
  • Moed, A., Gershoff, E. T., Eisenberg, N., Hofer, C., Losoya, S., Spinrad, T. L. vd. (2015), “Parent– adolescent conflict as sequences of reciprocal negative emotion: links with conflict resolution and adolescents’ behavior problems” Journal of Youth Adolescence, 44, 1607–1622
  • Mónaco, E., Gil, G. J., & Montoya, C. I. (2021), “Emotional competences and subjective well‐being: The mediating role of relationship satisfaction in young Spanish adults”. International Journal of Psychology, 56(6), 908–916. https://doi.org/10.1002/ijop.12768
  • Onur, B. (2000).Gelişim Psikolojisi. 5. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi
  • Özyürek, A. (2020), “Aile İçi Etkileşim Eğitim Programının Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarına Etkisi” Gümüshane University Electronic Journal of the Institute of Social Science / Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 641–650.
  • Rudolf, R., & Bethmann, D. (2023), “The Paradox of Wealthy Nations’ Low Adolescent Life Satisfaction” Journal of Happiness Studies, 24(1), 79–105. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00595-2
  • Shin SH, Ko SJ, Yang YJ, Oh HS, Jang MY, Choi JM. 2014, “Comparison of boys' and girls' families for actor and partner effect of stress, depression and parent-adolescent communication on middle school students' suicidal ideation: triadic data analysis”. J Korean Acad Nurs. Jun;44(3):317-27. Korean. doi: 10.4040/jkan.2014.44.3.317. PMID: 25060110.
  • Tam, T. J., & Wong, W. L. (2022), “Linkages between Interparental Conflicts and Adjustment of Adolescents in Hong Kong: The Mediating Role of Locus of Control”, Journal of Child & Family Studies, 31(5), 1360–1372. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02133-9
  • Yavuzer, Y., Liman, B., & Kılıçarslan, S. (2019), “Kız ergenlerin anne-baba-ergen arasındaki çatışma durumlarına ve çatışma çözme davranışlarına ilişkin görüşleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 90-109. https://doi.org/10.21764/maeuefd.512601
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics (Other)
Journal Section Sayı
Authors

Sinem Fariz 0000-0002-4728-5926

Merve Kocabaş 0009-0005-6303-9599

Publication Date August 30, 2025
Submission Date May 26, 2025
Acceptance Date July 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 41

Cite

APA Fariz, S., & Kocabaş, M. (2025). Aile İçi İletişimi Arttırmaya Yönelik ‘‘İletişim Kutusu’’ Oyunu ve Grup Rehberlik Çalışmasının Ergenlerin Ebeveynleri ile Çatışma ve Mutluluk Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 14(41), 347-363.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.