Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki (KKTC) ergenler arasında akran zorbalığının yaygınlığını ve bunu etkileyen faktörleri araştırmaktır. Araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın hedef evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında KKTC'nin Gazimağusa ilçesinde öğrenim gören 3016 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi tabakalandırma örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Bu çalışmada Olweus tarafından geliştirilen Öğrencilere Yönelik Akran Zorbalığı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, akran zorbalığında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla hem mağdur hem de zorba oldukları; meslek lisesi öğrencilerinin diğer öğrencilere göre daha fazla akran zorbalığı mağduru olduğu; 6. ve 7. sınıf öğrencilerin ve ebeveynleri ile birlikte yaşamayan öğrencilerin daha fazla mağdur olduğu saptandı. Çalışmada ebeveynleriyle kötü ilişkileri olan öğrencilerin daha çok zorba oldukları tespit edildi. Hemşireler hem mağdur hem de zorba öğrencilerin evlerini ziyaret ederek bu sorunun temel nedenini gözlemlemelidir.
Ethics committee approval was received from Girne American University Scientific Research and Publication Ethics Committee (04.12.2018).
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
The aim of this study was to investigate the prevalence of peer bullying among adolescents the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) and the factors affecting it. The research is descriptive type research. The target population of the study comprises 3016 students who study in the Famagusta district of TRNC during 2018-2019 academic year. A sample of this research was detected by using the stratification sample method. In this study used, peer bullying scale was used for students developed by Olweus. It was detected that male students are both victims and bullies in peer bullying more than female students; vocational high school students are more victims of peer bullying than other students; 6th and 7th grade students and students who do not live with their parents are more victims. The study found that students who had bad relationships with their parents were more likely to become bullies. Nurses must observe the main reason for this problem by visiting both victim and bully students’ houses.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 6, 2024 |
Submission Date | January 30, 2024 |
Acceptance Date | July 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
It is an open access and double-blinded peer-reviewed journal.
The journal context is provided free of charge to all users.
The scientific responsibility of the articles in the journal belongs to the authors.
The articles that had been published in the journal are not allowed to be used without citation.
© Republic of Turkey, Ministry of Health, General Directorate of Health Services, R&D and Health Technology Assessment Department
All rights are reserved to Republic of Turkey, Ministry of Health, General Directorate of Health Services.