BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde Sorumluluk Değerinin Kazandırılmasına İlişkin Veli Görüşleri

Year 2012, Issue: 6, 95 - 116, 23.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 4.sınıfta okuyan öğrencilerin velilerinin Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın verileri nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma 2010–2011 öğretim yılında Eskişehir Namık Kemal İlköğretim Okulu 4.sınıfta okuyan öğrencilerin velilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 24 öğrenci velisi katılmıştır.Araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğrenci velilerinin büyük çoğunluğu Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasını yeterli görmemektedir. Öğrenci velilerinin tamamına yakını öğrencilere kapasiteleri ölçüsünde sorumluluklar verilmesi gerektiği yönünde görüş bildirmiştir. Öğrenci velilerinin tamamına yakını çocuğunu öğretmenin verdiği görevleri yerine getirmesi konusunda sözlü uyardığını belirtmiştir. Öğrenci velilerinin büyük çoğunluğu, öğretmenin uyarılarını velinin dikkate alması gerektiğini belirtmiştir. Öğrenci velilerinin büyük çoğunluğu sorumluluk almada çevrenin etkisinin önemli olduğu yönünde görüş bildirmiştir

References

  • Babadoğan, C.(2003). Sorumlu davranış geliştirme stratejiler bağlamında öğrenen sınıf. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Balat, G., Dağal, A.B. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Berger, E. H. (1987). Parent involvement: Yesterday and today. The Elementary School Journal, 3, 96-108.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2011). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2008). Sosyal bilgilerde bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılması.
  • Ş. Yaşar, (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. 187–206. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1807. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 937
  • Dodge, D. v.d.(2007). Improving student responsibility through the use of individual behavior contracts. Dissertations/Theses; Tests/Questionnaires, İnternetten 20.07.2011’de, EBSCO veritabanından (ERIC) alınmıştır.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. C. Öztürk, (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, 255-286. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Ginnut, H.G.(1973). Between parent and child. New York:Mc Graw Hill. Gordon, T.(2000). Çocukta dış disiplin mi iç disiplin mi?. (Çev. E. Aksoy). İstanbul:Sistem Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,8 (1), 95-134.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138–145.
  • Kolay, Y. (2004). Okul-aile-çevre iş birliğinin eğitim sistemindeki yeri ve önemi, Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • MEB. (2005). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4–5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Meydan, A. ve Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Ohio State Education Departmant (1990). Character education in ohio: Sample strategies, ED 350 196.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. G. Can, (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (1-13). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Sözer, E. ve Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde aile katılımı. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 185-190.
  • TDK. (2008). Türkçe sözlük I. Ankara: Türk Dil Kurumu Basımevi.
  • Tepecik, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Values Education. (2011). http://www.k12.hi.us/~mkunimit/page13.htm adresinden 03.08.2011 tarihinde indirilmiştir. Welton, D. A. ve Mallan, T. M. (1999). Children and their world: strategies for teaclıing social studies. Newyork: Houghton Mifflin Company.
  • Yeşil, R. (2003). Sorumluluk bilincinin gelişmesine okul ve ailenin etkisi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 175-183.
  • Yeşil, R. ve Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. TSA, 11(2), 65-84.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yontar, A. (2007). Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5.sınıf öğrenci ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Lisansüstü Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Yurtal, F. ve Yontar, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 15(2), 411-42

The Parents’ Opinions About Acquiring The Value of Responsibility in Social Studies Course

Year 2012, Issue: 6, 95 - 116, 23.07.2016

Abstract

The purpose of this research is to bring 4th -grade-students’ parents view on getting the value of responsibility in Social Studies course. The research data was collected through semi-structured interview technique within the framework of Qualitative research approach . The research took place with the participation of parents of 4th grade students in Namık Kemal Primary School in Eskisehir in 2010-2011 Education Year. Parents of 24 students have participated in the survey.The research is solved by using the technique of descriptive analysis within the framework of a qualitative research approach. According to research findings, the majority of students’ parents think that getting the value of responsibility is not enough. Almost all of the students’ parents mentioned that students should be given responsibilities to the extent of their capacity. Almost all parents of students mentioned that they verbally warned their children to fulfill the tasks given by the teacher. The majority of students’ parents mentioned that parents must take into account of teacher’s warnings. The majority of parents expressed the opinion that the environment is significant for the students in taking responsibility

References

  • Babadoğan, C.(2003). Sorumlu davranış geliştirme stratejiler bağlamında öğrenen sınıf. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Balat, G., Dağal, A.B. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Berger, E. H. (1987). Parent involvement: Yesterday and today. The Elementary School Journal, 3, 96-108.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2011). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2008). Sosyal bilgilerde bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılması.
  • Ş. Yaşar, (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. 187–206. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1807. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 937
  • Dodge, D. v.d.(2007). Improving student responsibility through the use of individual behavior contracts. Dissertations/Theses; Tests/Questionnaires, İnternetten 20.07.2011’de, EBSCO veritabanından (ERIC) alınmıştır.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. C. Öztürk, (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi, 255-286. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Ginnut, H.G.(1973). Between parent and child. New York:Mc Graw Hill. Gordon, T.(2000). Çocukta dış disiplin mi iç disiplin mi?. (Çev. E. Aksoy). İstanbul:Sistem Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,8 (1), 95-134.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138–145.
  • Kolay, Y. (2004). Okul-aile-çevre iş birliğinin eğitim sistemindeki yeri ve önemi, Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • MEB. (2005). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4–5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Meydan, A. ve Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 20-37.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Ohio State Education Departmant (1990). Character education in ohio: Sample strategies, ED 350 196.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. G. Can, (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (1-13). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Sözer, E. ve Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde aile katılımı. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 185-190.
  • TDK. (2008). Türkçe sözlük I. Ankara: Türk Dil Kurumu Basımevi.
  • Tepecik, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Values Education. (2011). http://www.k12.hi.us/~mkunimit/page13.htm adresinden 03.08.2011 tarihinde indirilmiştir. Welton, D. A. ve Mallan, T. M. (1999). Children and their world: strategies for teaclıing social studies. Newyork: Houghton Mifflin Company.
  • Yeşil, R. (2003). Sorumluluk bilincinin gelişmesine okul ve ailenin etkisi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 175-183.
  • Yeşil, R. ve Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. TSA, 11(2), 65-84.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yontar, A. (2007). Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5.sınıf öğrenci ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Lisansüstü Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Yurtal, F. ve Yontar, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 15(2), 411-42
There are 28 citations in total.

Details

Other ID JA57SG84BF
Journal Section Articles
Authors

GÜLBEYAZ Ünlüer This is me

Publication Date July 23, 2016
Submission Date July 23, 2016
Published in Issue Year 2012 Issue: 6

Cite

APA Ünlüer, G. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Sorumluluk Değerinin Kazandırılmasına İlişkin Veli Görüşleri. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama(6), 95-116.