Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin algılarına göre ruhsal liderlik ile takım çalışması arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezindeki anaokulu, ilkokul, ortaokul, liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi kota örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olup, araştırma çeşitli kademelerde görev yapan 408 öğretmenden alınan veriler analiz edilerek gerçekleştirilmiştir. Çalışmada korelasyonel (ilişkisel) model kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veriler, Yönetici Ruhsal Liderlik Ölçeği, Takım Çalışması Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler normal dağılım varsayımlarını sağladığı için ruhsal liderlik ve takım çalışması algılarının medeni durum değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t-testi kullanılırken eğitim durumu ve eğitim kademesine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla da Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), ruhsal liderlik ve takım çalışması arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon analizi ve ruhsal liderliğin takım çalışması algısını yordamasına ilişkin de Basit Regresyon Analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ruhsal liderlik ile takım çalışması algılarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Medeni durum değişkeninin anlamlandırma, verimlilik/bağlılık, vizyon algılarını anlamlı olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim kademesi değişkeninin ruhsal liderlik ve takım çalışması algıları üzerinde anlamlı etkisinin olduğu görülmüştür. İlkokul kademesinde görev yapan öğretmenlerin umut/inanç/özgecil sevgi, verimlilik/bağlılık, vizyon algılarının okul öncesi kademesinde çalışan öğretmenlere oranla daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ilkokul kademesinde görev yapan öğretmenlerin umut/inanç/özgecil sevgi, verimlilik/bağlılık, takım çalışması algılarının lisede görev yapan öğretmenlere oranla daha yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitim durumu değişkenine ilişkin farklılaşma incelendiğinde ise lisans mezunu öğretmenlerin verimlilik/bağlılık algılarının lisansüstü öğretmenlere oranla daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada yapılan Pearson Korelasyon Analizi sonucunda ruhsal liderlik ile takım çalışması arasında anlamlı ilişkinin olduğu görülmüştür. Basit regresyon analizi sonucunda ruhsal liderlik algısının toplam varyansın yaklaşık %33’ünü açıkladığı söylenebilir.
Bu çalışma ikinci yazarın danışmanlığında birinci yazarın “Öğretmen algılarına göre yöneticilerin ruhsal liderlik ile takım çalışması arasınaki ilişki” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 22, 2024 |
Acceptance Date | October 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 30 |