Bu çalışmanın amacı öğrencilerin ve öğretmenlerin İngilizce derslerinde işbirlikçi çalışmaya karşı tutumlarını ve varsa erkek ve kadın öğrenciler arasındaki algısal farklılığı incelemektir. Öğrencilerin işbirlikçi çalışmaya karşı tutumlarını incelemeyi amaçlayan anket 100 öğrenci tarafından cevaplanmıştır. Sonrasında en olumsuz ve en olumlu tutum sergileyen iki öğrenciyle işbirlikçi öğrenmeyle ilgili röportaj yapılmıştır. Ayrıca, farklı sınıflarda İngilizce öğreten üç öğretmenle de röportaj yapılmıştır. Veri toplama ve analiz evresinde “tabandan-yukarıya” süreci izlenmiştir çünkü tüm kavram ve temalar adım adım şekillenmiştir. Sonuç olarak anket sonuçları erkek ve kadın öğrenci grupları arasında büyük bir algısal farklılık olmadığını göstermiştir. Ayrıca, öğrenciler işbirlikçi çalışmanın birbirleriyle fikir alışverişi yaparak ve birbirlerinden öğrenmelerini sağladığını belirtti. Ancak, grup halinde çalışırken etkinliğe karşı ilgisiz olan öğrencilerin onları endişelendirdiği sonucuna varılmıştır. Son olarak da öğretmenler işbirlikçi öğrenmenin İngilizce derslerinde etkileşimi artırdığını ve eğlenceli olduğunu belirtmişlerdir.
The aim of this study was to investigate how students and teachers perceive cooperative learning in English classes and to see if there is any perceptional difference towards it between male and female students. A survey which attempted to examine perceptions towards collaborative work was responded by 100 students. Next, interview sessions were held with the two learners who have the most negative and positive attitudes regarding the collaborative work in class. In addition, three instructors teaching English to different classrooms were interviewed on collaborative work. Data collection and analysis had bottom-up” process as the concepts or themes are built step by step. Consequently, survey results showed that there is no big perceptional difference between the male and female student groups. Also, students stated that collaborative work enabled them to negotiate and learn from each other. However, it was found that they felt worried about some off-task students while working as a group. Finally, the study revealed teachers believed collaborative work is fun, and it facilitates interaction in English lessons.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 9, 2020 |
Submission Date | November 21, 2019 |
Acceptance Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |