Bu araştırmanın amacı bireysel psikolojik danışma sürecinde psikolojik danışman ve danışanların sessizlik öncesi ve sonrası verdiği sözel tepkilerin türlerini ve sıklığını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma modelinin kullanıldığı bu araştırmada olasılık temelli olmayan amaçlı örnekleme tekniklerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları bir psikolojik danışman ve üç danışanından oluşmaktadır. “Psikolojik Danışma veya Psikoterapideki Etkileşimi Kodlama Sistemi” dikkate alınarak sessizlik öncesi ve sonrası tepkiler incelendiği çalışmada üç farklı oturumda beş saniye ve üzeri sessizlik olarak kabul edilmiştir. Psikolojik danışma kayıtları incelenirken not alma yöntemiyle sessizlik öncesi ve sonrası sözel iletiler yazılı hale getirilerek incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre danışanların sessizliği başlatan sözel tepkilerinin psikolojik danışmana göre daha fazla olduğu görülmüştür. Sessizliği sonlandırma açısından ise sessizliği bozanın danışanlardan çok psikolojik danışman olduğu görülmüştür. Bireysel psikolojik danışma sürecindeki sessizlik oluşmadan önce psikolojik danışmanın sözel tepkileri incelendiğinde bilgi sorusu, yorumlama, problem betimleme, doğrudan rehberlik, minimal destek şeklindeyken; danışanın sessizlik oluşmadan önce verdiği sözel tepkileri ise problem betimleme, anlama, istek, olumlu duyguların betimlenmesi, durum betimlemesi, engelleyici davranışı, kısa yanıt, olay bildirimi, terapötik ilişki üzerine konuşma, değişimle ilgili öneri, başarı bildirimleri şeklindedir. Son olarak sessizlik oluştuktan sonra verilen sözel tepkiler incelendiğinde psikolojik danışmanın bilgi soruları, cesaretlendirme, doğrudan rehberlik, olumlu geribildirim, yorumlama, yönerge, anlama; danışanın ise anlama, kısa yanıt, istek, olay bildirimi şeklinde sessizliği bozduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 9, 2020 |
Submission Date | April 9, 2020 |
Acceptance Date | May 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |