Araştırmada; fırsat öğretimi yönteminin, orta derecede zihinsel yetersizliği olan öğrencilere uzaktan aile eğitimiyle istek bildirme becerisinin kazandırılmasındaki etkisi incelenmiştir. Araştırma 10 yaşında, orta derecede zihinsel yetersizliği ve bilateral ( iki taraflı ) hafif derecede işitme kaybı olan bir erkek öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmanın amacı öğrencinin ifade edici dil becerileri arasında yer alan istek bildirme becerisine, belirlenen 20 kelimenin öğretilmesiyle katkı sağlamaktır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden ABAB modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre uzaktan aile eğitimiyle birlikte verilen fırsat öğretimi yöntemi, öğrencinin istek bildirme becerisini kazanmasına katkı sağlamıştır. Araştırmanın sonucunda, uzaktan aile eğitimiyle uygulanan fırsat öğretimi yönteminin istek bildirme becerisinin kazanılmasında etkili olduğu görülmüştür.
Orta derecede zihinsel yetersizlik ; uzaktan aile eğitimi ; fırsat öğretimi istek bildirme becerisi
YOK
YOK
YOK
In the study, the effect of incidental teaching method on teaching students with moderate mental retardations the ability to report requests through distance family education was examined. The study was conducted with a 10-year-old male student with moderate mental retardation and bilateral mild hearing loss. The aim of the study is to contribute to the student's expressive language skills, which is one of the expressive language skills, by teaching 20 determined words. ABAB model, one of the single-subject research models, was used in the study. According to the findings of the study, the incidental teaching method, is given with distance family education, contributed to the student's gaining the ability to express requests. As a result of the study, it was seen that the incidental teaching method applied with distance family education was effective in gaining the ability to express requests.
Moderate mental retardation distance family education incidental teaching request statement ability (mand)
YOK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | June 15, 2021 |
Submission Date | March 6, 2021 |
Acceptance Date | June 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |