Covid-19 ile ilgili çalışmalar dünyanın geri kalanında olduğu gibi Türkiye'de de çok çeşitli araştırma grupları tarafından yapılmaktadır. Bu çalışma, Dünyada ve Türkiye'de Covid-19 pandemisi ile ilgili bilimsel yayınların bibliyometrik analizini yapmayı amaçlamaktadır. Web of Science veri tabanı, Covid-19”, “Coronavirus”, “Coronavirus hastalığı”, “Covid-19 pandemi” ve “Coronavirus pandemi” anahtar kelimeleri kullanılarak taranmıştır. Bu çalışma, 1 Ocak 2020 ile 30 Ekim 2021 tarihleri arasında kısıtlama olmaksızın tüm dillerde yayınlanan Covid-19 ile ilgili her türlü yayını içermektedir. Verilerin belirlenmesi ve analizinde ülkeler, yayınlar, kurumlar, atıf yapılan kaynaklar, h-endeksi gibi kriterler ve bu değişkenler arasındaki bazı ilişkiler esas alınmıştır. Yayınların tanımlayıcı özellikleri Microsoft Excel'de analiz edilmiştir. Bulgular, Covid-19 ile ilgili yayınların sayısının giderek arttığını vurgulamaktadır. Ancak sonuçlar araştırmacıların sosyo-ekonomik alanlarda çeşitliliğin artırılmasının gerektiğini göstermekte olup, yükseköğretim kurumlarının bu alandaki çalışmalara daha fazla odaklanmaları gerekmektedir.
Covid-19 related studies have been performed by a wide variety of research groups in Turkey as well as the rest of the world. This study aims to make a bibliometric analysis of the scientific publications on Covid-19 pandemic over the world and in Turkey. Web of Science database was scanned using the keywords Covid-19”, “Coronavirus”, “Coronavirus disease”, “Covid-19 pandemic” and “Coronavirus pandemic”. This study included all types of publications related to Covid-19 published in all languages between 1 January 2020 and 30 October 2021 without restrictions. Identification and analysis of the data were based on criteria such as countries, publications, institutions, cited references, h-index and some relationships between these variables. Descriptive features of publications were analyzed in Microsoft Excel. The findings emphasized the number of publications on Covid-19 steadily increased. However, researchers should increase diversity in some study fields, such as socio-economic sciences. So, higher education institutions should focus more on this area.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2021 |
Submission Date | November 1, 2021 |
Acceptance Date | December 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |