Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin matematiksel yaratıcılıklarını ölçmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin merkez ilçelerinde öğrenim göre toplam 500 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilere matematiksel yaratıcılıklarını belirlemek amacıyla matematiksel yaratıcılık testi 40 dakikalık süre verilerek araştırmacı gözetiminde uygulanmıştır. Matematiksel yaratıcılık testi için puanlama araştırmacı tarafından yapılmıştır. Ölçme aracından elde edilen puanların yapı geçerliğinin incelenmesi amacıyla bir Bayes açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular; ölçme aracının birinci düzey doğrulayıcı faktör analizinde eşitlik üretme, ilişki üretme, denklem üretme, eş alan oluşturma ve üçgen üretme olarak adlandırılan beş faktörle, ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizinde ise matematiksel yaratıcılık olarak adlandırılan faktörle tanımlanabildiğini göstermiştir. Testin iç tutarlılığı ise, Cronbach alfa ve McDonald omega katsayıları hesaplanarak incelenmiştir. Yapılan güvenirlik analizleri sonucunda Cronbach alfa katsayısı elde edilen puanların düşük düzeyde güvenilir olduğunu gösterirken, McDonald omega katsayısı iyi düzeyde güvenilir olduğunu göstermiştir.
This study aims to develop an instrument to measure high school students' mathematical creativity. The study group of the research consists of 500 high school students studying in the central districts of Ankara province in the 2022-2023 academic year. The survey model was used in the study. To determine the mathematical creativity of the students, a mathematical creativity test was administered under the supervision of the researcher for 40 minutes. Scoring for the mathematical creativity test was done by the researcher. A Bayesian exploratory and confirmatory factor analysis was conducted to examine the construct validity of the scores obtained from the measurement tool. The findings showed that the measurement tool can be defined by five factors: generating equality, generating relations, generating equations, generating equal area, and generating triangles at the first level of confirmatory factor analysis, and by a factor called mathematical creativity at the second level of confirmatory factor analysis. The test's internal consistency was examined by calculating Cronbach's alpha and McDonald's omega coefficients. While Cronbach's alpha coefficient showed that the scores obtained were at a low level of reliability, McDonald's omega coefficient showed that they were at a good level of reliability.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 25, 2025 |
| Submission Date | February 25, 2025 |
| Acceptance Date | May 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |