Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2021, , 74 - 86, 31.05.2021
https://doi.org/10.32433/eje.631330

Abstract

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik kaygı düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi temel eğitim bölümünde öğrenim gören 282 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen Öğretimine Yönelik Kaygı Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcılara ilişkin kişisel bilgiler, ölçek toplam puanları, faktör puanları frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek verilmiştir. Ölçekten elde edilen puanların arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmek için cinsiyet değişkenine göre bağımsız örneklem t testi kullanılırken, sınıf düzeyi ve genel ağırlıklı not ortalaması değişkenlerine göre tek yönlü varyans analizi (ANOVA) test istatistiği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin fen öğretimine yönelik kaygı düzeylerinin yalnızca sınıf düzeyi değişkenine göre farklılık gösterdiği ancak cinsiyet ve genel ağırlıklı not ortalaması değişkenlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak alan bilgisinden kaynaklanan öğretim kaygısı alt boyutunda sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ikinci sınıf öğrencileri ile üçüncü sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılık vardır. İkinci sınıf öğrencilerinin fen öğretimine ilişkin kaygı düzeyi üçüncü sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyine göre daha düşüktür. Müfredattan kaynaklanan öğretim kaygısı alt boyutunda üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılık vardır. Dördüncü sınıf öğrencilerinin fen öğretimine ilişkin kaygı düzeyi üçüncü sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyine göre daha düşüktür. 

Supporting Institution

Erciyes Üniversitesi

References

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (465182.).
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H., Arıkan, N. (2017). Matematik ve fen öğretimine yönelik (MFÖK) ölçeğinin türkçe ’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (224882.).
  • Doğan, T., Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1505-1522.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 93-112.
  • Gardner, L.E., Leak, G. K. (1994). Characteristics and correlates of teaching anxiety among college psychology teachers. Teaching of Psychology, 21(1), 28-32.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • National Research Council (1996). National Science Education Standarts. Washington, D. C.. National Academy Press.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretimine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 5(9), 73-92.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: a review of the anxiety research. Language Learning, 28, 129-42.
  • Üldaş, İ. (2005), Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nın Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme (Yüksek lisans tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (188782.).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Muş Alparslan Üniversitesi̇ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 33-43.

Investigating Primary School Teacher Candidates’ Anxiety towards Teaching Science According to Various Variables

Year 2021, , 74 - 86, 31.05.2021
https://doi.org/10.32433/eje.631330

Abstract

The purpose of this study is to investigate the primary school teacher candidates’ levels of anxiety towards teaching science according to various variables. The study was carried out with the participation of 282 students in the primary education department of Erciyes University Ziya Eren Education Faculty. The anxiety towards teaching science scale and the personal information form prepared by the researcher were used as data collection tools. Frequency (f) and percentage (%) values were determined for personal information about the participants, total scores and factor scores. In order to reveal the relationship between the scores obtained from the scale, t-test was used for the gender variable and ANOVA test statistic was used for the grade level and grade point average variables. As a result of the research, the students’ levels of anxiety towards teaching science differed only according to their grades. There were no differences according to their gender and grade point averages. Based on the findings obtained from the research, there was a significant difference between the 2nd and 3rd grade students’ levels of teaching anxiety related to content knowledge. The anxiety levels of the 2nd grade students were lower than the anxiety levels of the 3rd grade students. There was a significant difference between the 3rd and 4th grade students’ levels of teaching anxiety related to the curriculum. The anxiety levels of the 4th grade students were lower than the anxiety levels of the 3rd grade students.

References

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (465182.).
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H., Arıkan, N. (2017). Matematik ve fen öğretimine yönelik (MFÖK) ölçeğinin türkçe ’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (224882.).
  • Doğan, T., Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1505-1522.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 93-112.
  • Gardner, L.E., Leak, G. K. (1994). Characteristics and correlates of teaching anxiety among college psychology teachers. Teaching of Psychology, 21(1), 28-32.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • National Research Council (1996). National Science Education Standarts. Washington, D. C.. National Academy Press.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretimine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 5(9), 73-92.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: a review of the anxiety research. Language Learning, 28, 129-42.
  • Üldaş, İ. (2005), Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nın Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme (Yüksek lisans tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/ veri tabanından erişildi (188782.).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Muş Alparslan Üniversitesi̇ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 33-43.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Rabia Asal 0000-0003-1371-6203

Büşra Nur Turan 0000-0002-0026-0596

Publication Date May 31, 2021
Submission Date October 9, 2019
Acceptance Date November 11, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Asal, R., & Turan, B. N. (2021). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erciyes Journal of Education, 5(1), 74-86. https://doi.org/10.32433/eje.631330

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png