Araştırmacının kendi gözlemleri, sonrasında öğrenci ve
öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve alan araştırmaları neticesinde
yükseköğrenim için Türkiye’ ye gelen yabancı uyruklu öğrencilerin birtakım
akademik ve öğrenim alanlarına dair kavramları dil öğrenim süreci içerisinde
tam olarak edinemedikleri ve bu sebeple bazı problemler yaşadıkları
anlaşılmıştır. Söz konusu problem durumundan hareketle yabancı uyruklu
öğrencilerin akademik dil ihtiyaçlarını belirlemek ve çözüm yolları
geliştirmek üzere alan araştırmalarına ve öğrenci ihtiyaçlarına dayanarak
yabancı uyruklu öğrenciler için Türkçe akademik kavram edinimi süreci
planlanmıştır. Süreç içerisinde verilmesi planlanan becerilerin denenmesi ve
öğrencilere kazandırılması amacıyla akademik metinler, ders öğretim planları,
beceriler/kazanımlar listesi, akademik kavram listeleri ve etkinlikler
geliştirilmiştir. Geliştirilen içeriğin uygulanması için on iki haftalık bir
öğretim süreci planlanmıştır. Öğretim paketinin uygulama süreci
nitel araştırma çerçevesinde eylem araştırması modelinde
gerçekleştirilmiştir. Süreç çözümlemesi aşamasında; veri toplama araçları
olarak belirlenen araştırmacı günlükleri, öğrenci günlükleri, ders video
kayıtları, öğrenci etkinlik kâğıtları, kullanılmıştır. Eylem araştırması süresi boyunca elde edilen veriler
betimsel çözümlemeye tabi tutulup yorumlandığında; oluşturulan öğretim
materyali ve içeriğinin etkili olduğu, öğrencilerin kavram edinim alanında
ilerleme gösterdikleri ve uygulama sürecinden son derece memnun kaldıkları
görülmüştür. Araştırma kapsamında oluşturulan akademik kavram öğretim
sürecinin, yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarıları için son derece
yararlı ve gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.
As a result of the researcher's own observations and later interviews with the
students and teachers as well as researches in the field, it has been understood
that the foreign students, coming to Turkey for higher education, cannot acquire
full academic and conceptual knowledge of their field within the context of
language learning and therefore they experience some problems. From this point
forth, in order to determine the academic language needs of foreign students and
to develop solutions, Turkish academic concept acquisition process for foreign
students has been planned based on the field research and student needs. In order
to test the skills planned in the process and enable the students to gain them,
academic texts, course teaching plans, a list of skills / acquisition, academic
concept lists and activities were developed. A twelve -week teaching process is
planned for the implementation of the developed content. The implementation of
the instructional package was carried out in the action research model in the
context of qualitative research. During the process analysis researcher's journals
identified as data collection tools, student journals, course video recordings,
student activity papers are used. When the data obtained during the course of the
action were subjected to the descriptive analysis and interpreted; it has been seen
that the teaching material and its contents are effective, students make progress
in concept acquisition and they are very satisfied with the implementation
process. It has been concluded that the academic concept teaching process
developed for the academic achievements of foreign students within the scope of
the study is extremely useful and necessary.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Submission Date | February 16, 2018 |
Acceptance Date | May 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.