The study aims to explore classroom self-efficacy beliefs and professional attitudes of the primary education and preschool teachers. towards teaching profession. Furthermore, the relationship between the self-efficacy beliefs and the attitudes of the primary education and preschool teachers was examined. The participants of the study are selected from primary schools and preschool institutions in Rize and a total of 461 teachers volunteered for the study. The results show that there is a statistically significant difference between the genders in terms of the communication skills and planning which was the subscale of teachers' classroom management self-efficacy beliefs. Similarly, the results suggest that there is a statistically significant difference between the branches in terms of the teaching-learning process, parents' participation and planning subscales. The results also indicate that there is a statistically significant difference between the scores of the subscales of attachment and dignity which are classified under the scale of kindergarten and primary school teachers professional attitudes, in terms of branches, and again there is a statistically significant difference between the scores of all the subscales (attachment, dignity and adaptation) in terms of gender. Moreover the results reveal that there is a positive correlational relationship between classroom management self-efficacy beliefs of the primary school and preschool teachers and their attitudes towards teaching profession. In other words, the study indicates that the teachers' professional attitude has a remarkable effect on their classroom management self-efficacy beliefs.
Bu araştırmada; temel eğitimde görev yapan okulöncesi ve sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelemesi amaçlanmıştır. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin sınıf yönetimi öz-yeterlik inançlarının istatistiksel olarak mesleki tutumlarından kestirilip kestirilemeyeceği regresyon analizi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Rize il merkezi ve ilçelerindeki ilköğretim ve anaokullarında görev yapan 461 öğretmenle gönüllülük esasına göre yürütülen araştırma sonucunda, öğretmenlerin sınıf yönetimi öz-yeterlik inançlarının iletişim becerileri ve planlama alt boyutlarında cinsiyetlerine bağlı olarak; öğrenme-öğretme süreci, aile katılımı ve planlama alt boyutlarında ise branş değişkenine bağlı olarak istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının ise branş değişkenine bağlı olarak sevgi ve değer alt boyutlarında; cinsiyet değişkenine bağlı olarak ise bütün alt boyutlarda (sevgi, değer ve uyum) istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğretmenler sınıf yönetimi öz-yeterlik inançlarının, istatistiksel olarak, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarından kestirilebildiği görülmüştür. Bir başka ifadeyle, öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının, sınıf yönetimi öz-yeterlik inançları üzerinde belirleyici etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 8 |