BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF 5E LEARNING MODEL ON THE ATTITUDES OF THE STUDENTS: A STUDY OF META-ANALYSIS

Year 2015, Volume: 4 Issue: 7, - , 01.07.2015

Abstract

In this research, the study of the meta-analysis is conducted to identify that 5E learning model affects the attitudes of the students. Therefore, related literature of studies done in Turkey is reviewed. Master, doctoral dissertations and articles (between 2004 and 2014), related to the research problem and having statistical data about the study of the meta-analysis, are analyzed by scanning from databases. There are 38 studies including the sample about the effects of 5E learning model on the attitudes of the students. The result of the meta-analysis shows that the 5E learning model is more effective than traditional teaching methods about the attitudes of the students. The effect size of 5E learning model, between 0,166-0,576 confidence interval, has been found 0,371 (%95 CI, SE=0,105) about the attitudes of the students by using random effect model. This value is modest level to Cohen, Manion and Morrison's the classification of the effect size (2007). Among the studies that are included in this study, 16 of 23 studies have positive, 7 of 23 studies have negative effect size value. As a result of analysis done by the moderators, significant differences were detected in practicing time. The results of the analysis of the 5E learning model is particularly be recommended to use at university and primary school (1st stage).

5E ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRENCİLERİN TUTUMLARINA ETKİSİ: BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI

Year 2015, Volume: 4 Issue: 7, - , 01.07.2015

Abstract

Bu araştırmada 5E öğrenme modelinin öğrencilerin tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiye'de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. 2004-2014 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makaleler ulusal ve uluslararası veri tabanlarından Türkçe ve İngilizce dillerinde taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda 5E öğrenme modelinin öğrencilerin tutumlarına etkisine ilişkin toplam 23 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda 5E öğrenme modelinin geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. 5E öğrenme modelinin, öğrencilerin tutumlarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri rastgele etkiler modeli kullanılarak 0,166 ile 0,576 güven aralığında 0,371 (%95 CI, SE=0,105) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen, Manion ve Morrison'un (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre küçük düzeyde bir etki düzeyindedir. Araştırmaya dâhil edilen 23 çalışmanın 16'sının pozitif, 7'sinin negatif etki büyüklüğü değerine sahip oldukları belirlenmiştir. Yapılan moderatör analizleri sonucunda uygulama süresinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Fatih Ayaz This is me

Publication Date July 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Ayaz, M. F. (2015). 5E ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRENCİLERİN TUTUMLARINA ETKİSİ: BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7).