This study aims to reveal to what extent the primary and secondary school administrators are affected by the stressors in their work environments, the level of their stress symptoms and how it effects their work performance, and to what extent they use the methods of coping with the stress. This is a quantitative research and a scanning model was used. The administrators working in the schools bound to Istanbul National Education Directorate, for the 2012-2013 academic year, comprise the population of the research. The study sample of the research consists of the administrators who are on duty in the primary and the secondary schools in Beyoğlu District of Istanbul Province. Descriptive statistical techniques were used in data analysis. Frequency, percentage, average and standard deviation of the responses were computed and an ANOVA test was executed to determine the differences in terms of various variables. The findings suggest that the organisational stressors are insufficient wages, inadequate feedback, impotence authority, noisy working environment and long working hours while the most common stress symptoms are found to be insomnia, tension and fatigue. Study findings reveal that stress is not highly influential on the performance of the administrators.
Bu çalışma, eğitim öğretim süreci içerisinde bulunan ilk ve ortaokul yöneticilerinin iş ortamlarındaki stres kaynaklarından hangi düzeyde etkilendiklerini, stres belirtilerinin düzeyinin ne olduğunu ve çalışma performanslarını ne derecede etkilediğini, stresle başa çıkma yöntemlerini hangi düzeyde kullandıklarını ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Araştırmada tarama modeli nicel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bulunan ilk ve orta öğretim okullarında görev yapmakta olan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul İli Beyoğlu İlçesi'ne bağlı bulunan ilk ve orta dereceli okullarda görev yapmakta yöneticilerden oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikî teknikler kullanılmıştır. Sorulara verilen yanıtların frekans, yüzde, ortalama ve standart sapmaları hesaplanmış, çeşitli değişkenler açısından farklılıkları belirlemek için anova testi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre ücretin yetersizliği, çalışmaların karşılığını alamama, yetkilerin yetersiz olması, çalışma ortamının gürültülü olması ve çalışma saatlerinin uzunluğu okul yöneticilerinin örgütsel stres kaynağı olarak belirlenmiş, en sık karşılaşılan stres belirtilerinin ise uykusuzluk, gerginlik ve yorgunluk olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 7 |