BibTex RIS Cite

TEACHER CANDIDATES' EDUCATIONAL SITUATIONS IN PRIMARY SCHOOLS AND THEIR OPINIONS REGARDING CITIZENSHIP AND HUMAN RIGHTS EDUCATION

Year 2012, Volume: 1 Issue: 2, - , 01.02.2012

Abstract

The main aim of this research is to investigate teacher candidates' educational situations in primary schools and their opinions regarding citizenship and human rights education. For this purpose, teacher candidates were asked to represent their thoughts about citizenship and human rights education that they got as part of teaching application and school experience. Before analyzing the questions, some theoretical information concerning present applications in primary schools was given. Teacher candidates were asked 9 open-ended questions related to the applications of Citizenship and Human Rights Education (CHRE). Candidates were given the opportunity to write what they want without any limitations. The questions were about purpose, planning, application, using the environment and materials, evaluation and communication in CHRE activities. 16 students who were chosen by random sampling from İnönü University Faculty of Education, Department of Social Sciences Teaching participated in the research by filling in the form. Descriptive method was used to analyze the data.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ VATANDAŞLIK VE İNSAN HAKLARI UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2012, Volume: 1 Issue: 2, - , 01.02.2012

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının, ilköğretim okullarındaki eğitim durumlarının ve vatandaşlık ve insan hakları eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç çerçevesinde öğretmen adaylarına öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi kapsamında aldıkları vatandaşlık ve insan hakları eğitimine yönelik görüşleri sorulmuştur. Soruların analizinden önce İlköğretim okullarındaki mevcut uygulamalar hakkında kuramsal bilgiler sunulmuştur. Öğretmen adaylarına Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi (VİHE) uygulamalarına ilişkin 9 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Adayların sorulara sınırlama olmaksızın istedikleri cevapları yazabilmeleri imkânı verilmiştir. Sorular VİHE etkinliklerinde amaç, planlama, uygulama, ortam ve materyal kullanımı, değerlendirme ve iletişim konularına yöneliktir. Araştırmaya İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dalından tesadüfî örnekleme göre seçilen 16 öğrenci form doldurarak katılmıştır. Verilerin analizinde betimsel yöntem kullanılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ramazan Özbek This is me

Bahadır Köksalan This is me

Publication Date February 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Özbek, R., & Köksalan, B. (2012). ÖĞRETMEN ADAYLARININ İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ VATANDAŞLIK VE İNSAN HAKLARI UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2).