BibTex RIS Cite

THE DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMPLİANCE BETWEEN PERSONAL VALUES AND ORGANİZATIONAL VALUES OF OFFİCİAL TEACHERS İN PUBLİC PRİMARY SCHOOLS (THE CASE OF ŞANLIURFA)

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, - , 01.01.2012

Abstract

The purpose of this study, teachers' views of compulsory education in Turkey is to being implemented. In addition, this study of the historical context for compulsory education in Turkey from April 3 1920, according to studies conducted within the scope of the research, interview form of the preservice teachers were administered open-ended questions. The study used qualitative methods. Student views of two working papers, the six-item structured interview form was determined. Subjected to content analysis and data forms are collected and presented in tables created tables. History of research and education agenda taken an important place and is still providing its because of the different perspectives it is important for compulsory education. According to research findings, 70% of student teachers with regard to compulsory or voluntary socio-cultural barriers due to students leaving compulsory education should be denied the right to have expressed. Teacher candidates 60% of the student by a qualified individual, as a conscious and to train the next generation 12-year compulsory education will be possible to raise the education level of society. Community education about the effect of raising the standard of compulsory education, 70% of teacher candidates to increase the quality of life in society, for reasons such as compulsory education, the spread of the democratic way of raising educational standards stated.

RESMİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN BİREYSEL DEĞERLERİ İLE ÖRGÜTSEL DEĞERLERİ ARASINDAKİ UYUM DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ (ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, - , 01.01.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de uygulanmakta olan zorunlu eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerini almaktır. Ayrıca bu araştırmada zorunlu eğitime yönelik olarak tarihsel anlamda Türkiye'de 3 Nisan 1920'den itibaren yapılan çalışmalar doğrultusunda araştırma kapsamında, öğretmen adaylarına açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu anketi uygulanmıştır. Çalışmada nitel yöntem kullanılmıştır. Öğrenci görüşleri iki çalışma kâğıdıyla, altı maddelik yapılandırılmış görüşme formuyla belirlenmiştir. Toplanan formlar içerik analizine tabi tutularak tablolar oluşturulmuş ve veriler tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma eğitim tarihimizde önemli bir yer edinmiş ve hala gündemde olan zorunlu eğitime yönelik farklı bakış açıları sunmasından dolayı önemli görülmektedir. Araştırma bulgularına göre, eğitimin zorunlu veya gönüllü olmasına ilişkin öğretmen adaylarının %70'i sosyo-kültürel engellerin öğrencileri eğitim hakkından mahrum bıraktığından dolayı eğitimin zorunlu olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının %60'ına göre öğrenciyi nitelikli bir birey, bilinçli bir nesil olarak yetiştirmek ve toplumun eğitim seviyesinin yükseltilmesi 12 yıllık zorunlu eğitimle sağlanabilecektir. Zorunlu eğitimin toplumun eğitim standardını yükseltmede etkisine ilişkin öğretmen adaylarının %70'i toplumda yaşam kalitesini arttırması, demokratik tarzının yaygınlaşması gibi nedenlerle zorunlu eğitimin eğitim standartlarını yükselttiğini ifade etmişlerdir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Erol Koçoğlu This is me

Yunus Emre Avcı This is me

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Koçoğlu, E., & Avcı, Y. E. (2012). RESMİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN BİREYSEL DEĞERLERİ İLE ÖRGÜTSEL DEĞERLERİ ARASINDAKİ UYUM DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ (ŞANLIURFA İLİ ÖRNEĞİ). Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1).