Abstract
Öz
Bu araştırmanın amacı, kamu ortaokullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin görüşlerine göre okullardaki şiddetin kaynağının nedenini saptamaktır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Batman il merkezindeki 45 kamu ortaokulundan random yöntemi ile seçilen 59 yönetici(müdür, müdür yardımcısı) ve 329 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Parladır(2009) tarafından geliştirilmiş olan “Şiddetin Kaynağı’’ ölçeği kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.
Araştırma sonucunda varılan bazı önemli bulgular şöyle sıralanabilir:(1) Yönetici görüşlerine göre ölçek bazında en yüksek ortalamaya sahip ilk madde “kontrolsüz internet kullanımı”, en düşük ortalamaya sahip ilk madde ise “öğretmenlerin aşırı disiplinli olması”dır. (2) Öğretmen görüşlerine göre şiddetin kaynağına ilişkin ölçek bazında en yüksek ortalamaya sahip ilk madde “Ailelerin ilgisizliği”, en düşük ortalamaya sahip ilk madde ise “öğretmenlerin mesleki açıdan yetersiz olması”dır. (3) Yönetici ve öğretmenlerin şiddetin kaynağına ilişkin görüşleri arasında “öğrenciden kaynaklı nedenler”, “aileden kaynaklı nedenler”, “okulun fiziki yapısı ve yönetiminden kaynaklı nedenler” ve “okulun ve toplumun öğrenci beklentilerini karşılayamamasından kaynaklı nedenler” alt boyutlarında anlamlı fark olduğu saptanmıştır. “Cinsiyet” değişkenine göre öğretmenlerin “öğrenciden”, “aileden” ve “teknolojiden kaynaklı nedenler”, “medeni durum” değişkenine göre ise “teknolojiden kaynaklı nedenler” boyutunda görüşleri arasında anlamlı fark saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Ortaokul, saldırganlık, şiddet, şiddetin kaynağı.