Pozitif psikolojik sermaye, olumsuzluklara
odaklanmak yerine bireyin iç dinamiklerini harekete geçirmeyi dolayısıyla içsel
bir hareketle sürece yaklaşmayı amaçlayan bir yaklaşımdır. Tükenmişlik ise verimliliği
olumsuz etkileyen ve son yıllarda aşırı iş yükü, stres, adaletsizlik ve yönetim
sorunlarıyla vs. ortaya çıkan önemli bir olgudur. Mesleki tükenmişlik düzeyinin
iyileştirilmesinde öğretmenlerin psikolojik sermaye yeterlikleri önemli
görülmektedir. Öğretmenlerin psikolojik sermaye yeterlikleri arttırılmasının
tükenmişliğin düşürülmesine olumlu katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu
çalışmada, öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye yeterlikleri ile
tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu
araştırma ilişkisel tarama modelinde olup nicel desenlidir. Araştırma evreni
Türkiye’deki öğretmenleri kapsamaktadır. Araştırmada hedef evrene ulaşmadaki zorluk, zaman ve maliyet
gibi tasarruftan dolayı evreni temsil edebilecek örneklem alma yoluna gidilmiştir.
Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesini temsil edebilecek iller, aynı zamanda
illerin kalkınmışlık düzeyi de esas alınarak katılımcılar amaçlı örnekleme
yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada 2015 yılında 14 ilden toplamda 1395 öğretmen araştırmaya
dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Maslach Tükenmişlik
Ölçeği’ ve ‘Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen 1395 ölçekteki veriler
betimsel (tanımlayıcı) istatistiksel teknikler (frekans, yüzde, aritmetik
ortalama, standart sapma) ile değişkenler arası korelasyon ve basit regresyon
analizleri kullanılmıştır. Analizlerde p≤.05 düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda: Öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye algılarının yüksek, tükenmişlik düzeylerinin orta
düzeyde olduğu görülmüştür. Pozitif psikolojik sermaye ile tükenmişlik
düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı, yine pozitif psikolojik
sermayenin tükenmişliği yordamadığı görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 11 |