Toplum
hayatında değerler eğitiminin çok önemli bir yeri vardır. Tarihin bütün dönemlerinde,
her toplumda insanların tutum ve davranışlarını belirlemede etkili olan değerlere
ve bunların bireylere kazandırılmasına önem verilmiştir. Bu hususa bazı eski
metinlerde de rastlanmaktadır. Özellikle Osmanlı döneminde bu düşüncenin etkisiyle
değer eğitimi hakkında kaleme alınmış eserler mevcuttur. Bu kitaplardaki
değerler, genellikle sosyal, ahlakî ve dinî değerlerdir. Bu çalışmada 15.
yüzyılda sıbyan mektebi (ilkokul) hocası Ali bin Hüseyin el-Amasî tarafından
kaleme alınan ve aynı zamanda bir ahlak ve öğüt kitabı olan Tariku’l-Edeb adlı
eserde yer alan değerler eğitimi üzerinde durulmuştur. Eserdeki değerler,
içerik analizi yöntemiyle tasnif edilmiştir. Daha sonra eserden örnekler
verilmiştir. Eğitim tarihi açısından da önemli bir yeri olan Tariku’l-Edeb’de
dinî, ahlaki, sosyal ve kültürel değerlere yer verilmiştir. Eserde çocuk
eğitimi ve terbiyesi, ana baba hakkı ve değeri, öğrencinin hocasına hizmet ve
itaati, ilmin fazileti ve öğretimi, güzel söz söyleme, dostluk, sadakat, evlilik
gibi pek çok konu ele alınmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 11 |