Within the education system curriculum, teacher, administration, school environment, parents and students are the main objects. However, the teacher is the most important one among all since teaching is shaped by the teacher. The purpose of this study was to explore and to improve understanding of teacher identity of in-service teachers. This study will use qualitative research method, within the qualitative research methods interviewing will be used to get a deeper understanding of teachers' opinions on teacher identity. The study group consists of 21 in-service teachers from different branches and cities in Turkey. The data were analyzed through the coding process until clear themes emerged. Seven significant themes were explored during this journey: the content of the teaching profession, occupational features of a teacher, standardization of occupational features, change of professional identity in time, meaning of teacher identity, the importance of teacher identity, and factors affecting teacher identity.
Eğitim sistemi içinde eğitim programları, öğretmen, yönetim, okul çevresi, aileler ve öğrenciler ana objelerdir. Fakat öğretim öğretmen tarafından şekillendiği için bunların içinde en önemlisi öğretmen objesidir. Bu çalışmanın amacı, okullarda görev yapan öğretmenlerin öğretmen kimliğini nasıl anladıklarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemini kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemleri içinden öğretmenlerin öğretmen kimliği algısını daha derinden anlayabilmek için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Türkiye’de farklı illerde farklı branşlarda çalışan 21 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, kodlama yöntemi ile açık temalar ortaya çıkana kadar analiz edilmiştir. Analizler sonucunda yedi ana tema ortaya çıkmıştır: öğretmen mesleğinin içeriği, bir öğretmenin mesleki özellikleri, mesleki özelliklerin standartlaşması, zaman içinde profesyonel kimliğin değişimi, öğretmen kimliğinin anlamı, öğretmen kimliğinin önemi ve öğretmen kimliğini etkileyen sebepler.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 19 |