The aim of this research is to examine the views of Turkish teachers on educational activities during the Covid-19 epidemic. For this purpose, a semi-structured interview form was used as a data collection tool in the research in which a case study was carried out from qualitative research methods. The study group of the research consists of 21 Turkish teachers, 3 women and 18 men. The collected data were analyzed in the form of themes and codes by making content analysis. As a result of the research findings, it was determined that the teachers reacted negatively to the educational activities carried out during the epidemic. Educational materials were found insufficient due to the fact that students were not equipped to access digital materials and printed materials were not presented to all students. In the research, it is emphasized that teachers are successful in using measurement and evaluation tools such as online tests, interviews, data collection and homework in evaluating student achievement, and that they have the most difficulty in writing skills because they cannot get feedback on the problems, they experience with students' basic language skills. In addition, it was concluded that if the epidemic process is prolonged, there will be a regression in student achievement and the Turkish course is not suitable for distance education.
Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını sürecinde Türkçe öğretmenlerinin eğitim faaliyetlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 3’ü kadın 18’i erkek toplam 21 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi yapılarak tema ve kodlar şeklinde incelenmiştir. Araştırma bulguları sonucunda öğretmenlerin salgın sürecinde yürütülen eğitim faaliyetlerini olumsuz karşıladığı tespit edilmiştir. Dijital materyallere öğrencilerin ulaşabilecek donanımda olmaması ve basılı materyallerin tüm öğrencilere sunulmamış olmasından dolayı eğitim materyalleri yetersiz bulunmuştur. Araştırmada öğretmenlerin, öğrenci başarısını değerlendirmede çevrim içi testler, görüşme, veri toplama ve ödev gibi ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanmada başarılı oldukları, öğrencilerin temel dil becerilerine ilişkin yaşadıkları sorunlarla ilgili geri bildirim alınamadığı için en çok yazma becerisinde zorlandıkları vurgulanmaktadır. Ayrıca salgın sürecinin uzaması durumunda öğrenci başarısında gerileme olacağı, Türkçe dersinin uzaktan eğitimle yürütülmeye uygun olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 19 |