Research Article
BibTex RIS Cite

Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 17 Issue: 72, 129 - 146, 20.11.2017

Abstract

Problem Durumu: Okulların öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerini geliştirmesine yardımcı olması gerekir çünkü öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerinin düşük olması yalnızca kendi yaşamlarını değil, bireyler birbirine bağımlı olduğundan toplumun bütününü de etkilemektedir. Ayrıca okuma,

M. Emir RUZGAR – Cem BABADOGAN /

Eurasian Journal of Educational Research (2017) 129-146

145

öğrencilerin eğitimlerini tamamlayıp iş dünyasında başarılı olabilmeleri için ön koşuldur. Okuryazarlık düzeyi düşük öğrencilerin okuldan ayrılıp statü ve kazanç açısından daha düşük işlerde mesai sarf ettikleri bilinmektedir. Okuduğunu anlama düzeyi yüksek olan bireyler ise daha nitelikli işler bulabilir ve böylece yaşam doyumlarını arttırabilirler. Öte yandan bilgi patlamasının yaşandığı günümüzde öğrencilerin kendilerini sürekli geliştirmeleri önem kazanmaktadır. Dolayısıyla yaşam boyu öğrenme kavramı giderek daha önemli duruma gelmektedir. Okuma, yaşam boyu öğrenme becerisi için de çok önemlidir. Ancak Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Başarısını Belirleme Programı (PISA) başta olmak üzere uluslararası düzey belirleme çalışmalarındaki okuma erişi puanları tatmin edici düzeyde değildir. Bu sorunun çözümünde öğrenme stillerinin eğitimcilere yararı olabilir. Çünkü alanyazında okuduğunu anlama erişisini arttırmada öğrencilerin bireysel tercihlerinin eğitimde göz önüne alınmasının etkili olacağı tartışılmıştır. Öğrenme stillerinin temel beliti de değinilen doğrultudadır: Öğrencilere program ve materyal hazırlarken öğrencilerin kişilik özellikleri ve seçimleri dikkate alınmalıdır. Böylece öğrenme stilleri dikkate alınarak hazırlanan program ve materyaller, Türkiye’nin okuduğunu anlama konusunda yaşadığı sorunların giderilmesine katkı sağlayabilir.

Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın temel amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama puanlarını belirli değişkenler açısından incelemek ve bu değişkenlerle ilişki içinde hangi değişkenlerin öğrencilerin okuduğunu anlama puanlarını yordadığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda şu iki araştırma sorusuna yanıt aranmıştır:

1. Katılımcıların okuduğunu anlama puanları (a) cinsiyet, (b) evde kitaplık bulunma durumu, (c) evde bulunan kitap sayısı, (d) bugüne kadar okunan kitap sayısı, (e) günlük kitap okuma süresi ve (f) okumaya dayalı ödev yapma sayısı değişkenlerine göre nasıl değişim göstermektedir?

2. Katılımcıların okuduğunu anlama puanlarını (a) birinci araştırma sorusunda sayılan değişkenlerin hangileri, (b) öğrenme stili boyutlarından hangileri yordamaktadır?

Araştırmanın Yöntemi: Araştırma kesitsel tarama modelinde desenlenmiştir, zira bu modelin çalışmaya iki değişken arasında ilişki olup olmadığını belirlemeye olanak sağlama, farklı ölçme araçları yoluyla veri edinme gibi katkıları olacağı öngörülmüştür. Sözü edilen modelin araştırmada okuduğunu anlama ve öğrenme stilleri olmak üzere iki temel boyut bulunması nedeniyle araştırmaya uygun olduğu düşünülmüştür. Araştırmada zaman ve erişilebilirlik göz önüne alınarak örneklem seçimi yerine araştırma grubu tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları 1307 beşinci sınıf öğrencisidir. Bu öğrencilere; Altındağ, Mamak ve Çankaya olmak üzere Ankara’nın üç ilçesindeki ortaokullardan ulaşılmıştır. Bu üç ilçenin seçilmesinde amaç, farklı sosyoekonomik düzeyleri temsil eden bölgelerin araştırmada yansıtılmasını sağlamak olmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları, Okuduğunu Anlama Testi ile Grasha-Reichmann Öğrenme Stilleri Ölçeğidir. Veri toplama sürecinde veri toplanan sınıfların öğretmenleri kendi sınıflarındaki süreci yönetirken araştırmacılar birden fazla sınıfta veri toplanması nedeniyle sürecin

146 M. Emir RUZGAR – Cem BABADOGAN /

Eurasian Journal of Educational Research (2017) 129-146

bütününün sorunsuz devam etmesini sağlamaya çalışmıştır. Toplanan verileri çözümlemede betimsel istatistikler, Kruskal-Wallis H Testi, Mann-Whitney U Testi ve regresyon kullanılmıştır.

Araştırmanın Bulguları: Gerçekleştirilen çözümlemeler sonucunda; okuduğunu anlama açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilerden, evinde kitaplık bulunan öğrencilerin bulunmayanlardan, evinde daha fazla kitap bulunan öğrencilerin az kitap bulunanlardan, bugüne kadar okuduğu kitap sayısı fazla olan öğrencilerin daha az kitap okuyanlardan daha erişili olduğu görülmüştür. Benzer şekilde regresyon modelinde içerilen değişkenlerden 11’inin okuduğunu anlama puanlarını yordadığı görülmüştür. Bu 11 değişken toplam varyansın %14’ünü açıklamaktadır (R=.375, R2=.140, p=.000). Regresyon çözümlemesi sonucunda daha fazla kitap okuyan, kadın, evinde kitaplık bulunan öğrencilerin okuduğunu anlamada daha erişili olduğu gözlenmiştir. Öte yandan öğrenme stilleri boyutlarından yalnızca Bağımlı’nın okuduğunu anlamayı anlamlı olarak yordadığı belirlenmiştir. Bağımlı boyutunun okuduğunu anlama puanlarını yordaması düşük düzeyde ve olumsuz yöndedir.

Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Çalışma sonucunda kadın öğrencilerin erkek öğrencilerden, evinde kitaplık bulunan öğrencilerin bulunmayanlardan, evinde daha fazla kitap bulunan öğrencilerin az kitap bulunanlardan, bugüne kadar okuduğu kitap sayısı fazla olan öğrencilerin az olanlardan daha başarılı olduğu sonuçlarına varılmıştır. Alanyazında cinsiyetin okuduğunu anlama erişisi üzerine genel geçer olarak etkili olup olmadığının tartışmalı olması nedeniyle bu bulguya dikkatle yaklaşılmasına dikkat çekilmiştir. Ayrıca Grasha-Reichmann öğrenme stilleri modelinin altı farklı boyutundan sadece Bağımlı boyutunun okuduğunu anlamayı yordadığı bulgusundan hareketle öğrenme stillerinin okuduğunu anlama üzerinde anlamlı olarak çok da etkili olmadığı sonucu vurgulanmıştır. Bağımlı boyutunun okuduğunu anlamayı olumsuz yönde ve düşük düzeyde yordadığı sonucuna da çalışma sonucunda erişilmiştir. Çalışma bu ve benzeri konuları inceleyecek araştırmacılara, cinsiyetin okuduğunu anlama üzerine etkisinin genellenebilirliliğine ilişkin çalışmalar düzenlemeleri ve okuduğunu anlamayı yordayan değişkenleri incelerken burada içerilen değişkenlerden farklı değişkenleri de göz önüne almaları önerilmiştir. Araştırma sonuçları temel alınarak ailelere evlerinde kitaplık bulundurmaları ve bu kitaplıktaki kitap sayısını artırmaları çağrısında bulunulmuştur. Genel olarak eğitim sistemini oluşturan bütün paydaşlara, okunan kitap sayısının okuduğunu anlama erişisini anlamlı olarak olumlu yönde etkilemesi nedeniyle öğrencilerin daha fazla kitap okumasını sağlamaya çalışmaları önerilmiştir.

References

  • Anderson, R. C., Wilson, P. T., & Fielding, L. G. (1988). Growth in reading and how children spend their time outside of school. Reading Research Quarterly, 23(3), 285-303.
  • Atchison, M. K. (1988). The relationship between the learning styles and reading achievement of sixth-grade students in the state of Alabama. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 8821790).
  • Baykul, Y., Gürsel, M., Sulak, H., Ertekin, E., Yazıcı, E., Dülger, O., Aslan, Y., & Büyükkarcı, K. (2010). A validity and reliability study of Grasha-Reichmann Student Learning Style Scale. International Journal of Human and Social Sciences, 5(3), 177-184.
  • Bleakley, M. E., Westerberg, V., & Hopkins, K. D. (1988). The effect of character sex on story interest and comprehension in children. American Educational Research Journal, 25(1), 145-155.
  • Block, C. C., Parris, S. R., Reed, K. L., Whiteley, C. S., & Cleveland, M. D. (2009). Instructional approaches that significantly increase reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 101(2), 262-281.
  • Brown, B. W. (1991). How gender and socioeconomic status affect reading and mathematics achievement. Economics of Education Review, 10(4), 343-357.
  • Brozo, W. G., Shiel, G., & Topping, K. (2007). Engagement in reading: Lessons learned from three PISA countries. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 51(4), 304-315.
  • Cassidy, S. (2004). Learning styles: An overview of theories, models and measures. Educational Psychology, 24(4), 420-436.
  • Chen, H. (2006). Taiwanese adolescent students' achievement in reading and mathematics by age, gender, learning style and socio-economic status. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3196297).
  • EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2005). PISA 2003 Projesi-Ulusal Nihai Rapor [PISA 2003-National Final Report]. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education].
  • EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2007). PISA 2006 uluslararası öğrenci değerlendirme programı, ulusal ön rapor [PISA 2006-National Preliminary Report]. Ankara:
  • MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education]. EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Ulusal Ön Raporu [PISA 2009-National Preliminary Report]. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education].
  • Eastman, V. L. (2010). Small group instruction: Reading instruction utilizing learning style preferences and the reading achievement of first grade students. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3403223).
  • Erginer, E. (2014). A study of the correlation between primary school students’ reading comprehension performance and the learning styles based on memory modeling. Education and Science, 39(173), 66-81.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York, NY: McGrawHill. Gary, C. M. (1990). A comparison of the learning styles of low, average, and high reading achievers in the sixth and eighth grades in a small school system in Alabama: Implications for instructional leadership. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 9105955).
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching with style. San Bernadino, CA: Alliance Publishers.
  • Izzo, M. (2010). The home literacy environment and kindergarten literacy skills: A case study. Unpublished master of sciences thesis. St. John Fisher College, School of Arts and Sciences, Rochester, MN.
  • Keer, H. V. (2004). Fostering reading comprehension in fifth grade by explicit instruction in reading strategies and peer tutoring. British Journal of Educational Psychology. 74(1), 37-70.
  • Kennedy, A. M., & Trong, K. L. (2010). Influence of the home literacy environment on reading motivation and reading comprehension. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Retrieved from http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/IRC/IRC_2010/Papers/IRC2010_Kennedy_Trong.pdf
  • Kirschner, P. A., & van Merriënboer, J. J. G. (2013). Do learners really know best? Urban legends in education. Educational Psychologist, 48(3), 169-183.
  • Kılıç, G. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Biçemleri ile İlköğretim Okullarında Görevli İngilizce Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Biçemlerinin Belirlenmesi [Determination of the learning modalities of sixth grade students and the learning and teaching modalities of the English teachers at primary schools] (Master thesis, Ankara University, Ankara, Turkey).
  • Knickerbocker, J. L. (1989). Sex differences in reading achievement: A review of recent research. Ohio Reading Teacher, 24(2), 33-42.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi [Investigation of Factors That Affect 5th Graders’ Success in Reading Comprehension]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi [Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology], 2(1), 132-139.
  • Lang, H. G., Stinson, M. S., Kavanagh, F., Liu, Y., & Basile, M. L. (1999). Learning styles of deaf college students and instructors’ teaching emphases. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 4(1), 16-27.
  • Littin, R. M. (2001). Relationship(s) between and among an urban elementary school's grades three through five students' learning styles, cognitive styles, reading achievement, hemispheric preference, and gender. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3034485).
  • Maltzman, R. (2008). Effects of traditional versus learning-style instructional strategies on community-college students' achievement in and attitudes toward developmental reading and writing. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3340565).
  • McGregor, A. K. (1989). The effect of word frequency and social class on children’s reading comprehension. Reading, 23(2), 105-115.
  • McQuillan, J. (2006). The effects of print access and print exposure on English vocabulary acquisition of language minority students. The Reading Matrix, 6(1), 41-51.
  • National Reading Panel. (2000, April). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An Evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Washington, DC: National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, U.S. Department of Health and Human Services. Retrieved from http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf
  • Ngorosho, D. L. (2011). Literacy skills of Kiswahili speaking children in rural Tanzania: The role of home environment. Unpublished doctoral dissertation, Abo Akademi University, Vasa.
  • Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105-119.
  • RAND Reading Study Group. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading comprehension. Santa Monica, CA: RAND.
  • Romeo, L. (2002). At-risk students: Learning to break through comprehension barriers. In C. Collins Block, L. B. Gambrell, & M. Pressley (Eds), Improving comprehension instruction: Rethinking research, theory, and classroom practice (pp. 354-370). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Saracaloğlu, A. S., & Karasakaloğlu, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının okuduğunu anlama düzeyleri ile çalışma ve öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [An investigation of prospective teachers’ reading comprehension levels and study and learning strategies related to some variables]. Eğitim ve Bilim, 36(16), 98-115.
  • Watkins, M. W., & Edwards, V. A. (1992). Extracurricular reading and reading achievement: The rich stay rich and the poor don't read. Reading Improvement, 29(4), 236-242.
  • Williams, J. (2010). Reading comprehension, learning styles, and seventh grade students. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3397106).
  • Wu, Y- C., & Samuels, S. J. (2004, May). How the amount of time spent on independent reading affects reading achievement: A response to the National Reading Panel. Paper presented at the International Reading Association (IRA) Conference, Reno, NV, USA.
  • Yıldırım, Ö. (2012). Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi (PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırması) [Determination of factors relating reading comprehension achievement with hierarchical linear models (PISA 2009 comparison of the Netherlands, Korea and Turkey)]. Unpublished doctoral dissertation, Ankara University, Institute of Educational Sciences, Ankara, Turkey.

An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students

Year 2017, Volume: 17 Issue: 72, 129 - 146, 20.11.2017

Abstract

Purpose: International exam scores of Turkish students, specifically of Project for International Student Achievement, attest that the level of comprehension of Turkish students is not satisfactory. Learning styles can be of use to schools in designing reading programs and materials to help Turkish students to improve their reading achievement. Hence, the primary purpose of this study was to examine 5th graders’ reading comprehension scores across some variables, and assess which variables predict their reading comprehension scores.

Research Methods: The participants of the study were 1307 fifth grade students from nine different middle schools of Ankara. Instruments of the study were the Reading Comprehension Test and the Grasha-Reichmann Learning Styles Inventory. We used descriptive statistics, the Kruskal-Wallis H Test, the Mann-Whitney U Test, and regression Findings: Comprehension scores of students who have a bookshelf at home are higher than those who do not. Moreover, those who have more books at home and who have read more books are more successful in comprehension. In addition, daily reading time and number of weekly reading exercises also have an impact on comprehension scores. The results of regression analysis show that only one type of learning style (dependent) significantly predicts comprehension scores. This prediction is slight and negative.

Implications for Research and Practice: We suggest that upcoming scholarship on similar topics focuses on conducting similar studies with a more diverse set of predictive variables and different grade levels than 5th grade. We recommend that parents have at least one bookshelf in the home environment since our results show that having a bookshelf significantly increases comprehension scores.

References

  • Anderson, R. C., Wilson, P. T., & Fielding, L. G. (1988). Growth in reading and how children spend their time outside of school. Reading Research Quarterly, 23(3), 285-303.
  • Atchison, M. K. (1988). The relationship between the learning styles and reading achievement of sixth-grade students in the state of Alabama. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 8821790).
  • Baykul, Y., Gürsel, M., Sulak, H., Ertekin, E., Yazıcı, E., Dülger, O., Aslan, Y., & Büyükkarcı, K. (2010). A validity and reliability study of Grasha-Reichmann Student Learning Style Scale. International Journal of Human and Social Sciences, 5(3), 177-184.
  • Bleakley, M. E., Westerberg, V., & Hopkins, K. D. (1988). The effect of character sex on story interest and comprehension in children. American Educational Research Journal, 25(1), 145-155.
  • Block, C. C., Parris, S. R., Reed, K. L., Whiteley, C. S., & Cleveland, M. D. (2009). Instructional approaches that significantly increase reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 101(2), 262-281.
  • Brown, B. W. (1991). How gender and socioeconomic status affect reading and mathematics achievement. Economics of Education Review, 10(4), 343-357.
  • Brozo, W. G., Shiel, G., & Topping, K. (2007). Engagement in reading: Lessons learned from three PISA countries. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 51(4), 304-315.
  • Cassidy, S. (2004). Learning styles: An overview of theories, models and measures. Educational Psychology, 24(4), 420-436.
  • Chen, H. (2006). Taiwanese adolescent students' achievement in reading and mathematics by age, gender, learning style and socio-economic status. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3196297).
  • EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2005). PISA 2003 Projesi-Ulusal Nihai Rapor [PISA 2003-National Final Report]. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education].
  • EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2007). PISA 2006 uluslararası öğrenci değerlendirme programı, ulusal ön rapor [PISA 2006-National Preliminary Report]. Ankara:
  • MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education]. EARGED (Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [Departmant of Research and Development of Education, Ministry of National Education of Turkey (MoNE)]. (2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Ulusal Ön Raporu [PISA 2009-National Preliminary Report]. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [MoNE: Departmant of Research and Development of Education].
  • Eastman, V. L. (2010). Small group instruction: Reading instruction utilizing learning style preferences and the reading achievement of first grade students. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3403223).
  • Erginer, E. (2014). A study of the correlation between primary school students’ reading comprehension performance and the learning styles based on memory modeling. Education and Science, 39(173), 66-81.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York, NY: McGrawHill. Gary, C. M. (1990). A comparison of the learning styles of low, average, and high reading achievers in the sixth and eighth grades in a small school system in Alabama: Implications for instructional leadership. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 9105955).
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching with style. San Bernadino, CA: Alliance Publishers.
  • Izzo, M. (2010). The home literacy environment and kindergarten literacy skills: A case study. Unpublished master of sciences thesis. St. John Fisher College, School of Arts and Sciences, Rochester, MN.
  • Keer, H. V. (2004). Fostering reading comprehension in fifth grade by explicit instruction in reading strategies and peer tutoring. British Journal of Educational Psychology. 74(1), 37-70.
  • Kennedy, A. M., & Trong, K. L. (2010). Influence of the home literacy environment on reading motivation and reading comprehension. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Retrieved from http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/IRC/IRC_2010/Papers/IRC2010_Kennedy_Trong.pdf
  • Kirschner, P. A., & van Merriënboer, J. J. G. (2013). Do learners really know best? Urban legends in education. Educational Psychologist, 48(3), 169-183.
  • Kılıç, G. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Biçemleri ile İlköğretim Okullarında Görevli İngilizce Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Biçemlerinin Belirlenmesi [Determination of the learning modalities of sixth grade students and the learning and teaching modalities of the English teachers at primary schools] (Master thesis, Ankara University, Ankara, Turkey).
  • Knickerbocker, J. L. (1989). Sex differences in reading achievement: A review of recent research. Ohio Reading Teacher, 24(2), 33-42.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi [Investigation of Factors That Affect 5th Graders’ Success in Reading Comprehension]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi [Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology], 2(1), 132-139.
  • Lang, H. G., Stinson, M. S., Kavanagh, F., Liu, Y., & Basile, M. L. (1999). Learning styles of deaf college students and instructors’ teaching emphases. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 4(1), 16-27.
  • Littin, R. M. (2001). Relationship(s) between and among an urban elementary school's grades three through five students' learning styles, cognitive styles, reading achievement, hemispheric preference, and gender. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3034485).
  • Maltzman, R. (2008). Effects of traditional versus learning-style instructional strategies on community-college students' achievement in and attitudes toward developmental reading and writing. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3340565).
  • McGregor, A. K. (1989). The effect of word frequency and social class on children’s reading comprehension. Reading, 23(2), 105-115.
  • McQuillan, J. (2006). The effects of print access and print exposure on English vocabulary acquisition of language minority students. The Reading Matrix, 6(1), 41-51.
  • National Reading Panel. (2000, April). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An Evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Washington, DC: National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, U.S. Department of Health and Human Services. Retrieved from http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf
  • Ngorosho, D. L. (2011). Literacy skills of Kiswahili speaking children in rural Tanzania: The role of home environment. Unpublished doctoral dissertation, Abo Akademi University, Vasa.
  • Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105-119.
  • RAND Reading Study Group. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading comprehension. Santa Monica, CA: RAND.
  • Romeo, L. (2002). At-risk students: Learning to break through comprehension barriers. In C. Collins Block, L. B. Gambrell, & M. Pressley (Eds), Improving comprehension instruction: Rethinking research, theory, and classroom practice (pp. 354-370). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Saracaloğlu, A. S., & Karasakaloğlu, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının okuduğunu anlama düzeyleri ile çalışma ve öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [An investigation of prospective teachers’ reading comprehension levels and study and learning strategies related to some variables]. Eğitim ve Bilim, 36(16), 98-115.
  • Watkins, M. W., & Edwards, V. A. (1992). Extracurricular reading and reading achievement: The rich stay rich and the poor don't read. Reading Improvement, 29(4), 236-242.
  • Williams, J. (2010). Reading comprehension, learning styles, and seventh grade students. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No. 3397106).
  • Wu, Y- C., & Samuels, S. J. (2004, May). How the amount of time spent on independent reading affects reading achievement: A response to the National Reading Panel. Paper presented at the International Reading Association (IRA) Conference, Reno, NV, USA.
  • Yıldırım, Ö. (2012). Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi (PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırması) [Determination of factors relating reading comprehension achievement with hierarchical linear models (PISA 2009 comparison of the Netherlands, Korea and Turkey)]. Unpublished doctoral dissertation, Ankara University, Institute of Educational Sciences, Ankara, Turkey.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

M. Emir Ruzgar This is me

Cem Babadogan This is me

Publication Date November 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 17 Issue: 72

Cite

APA Ruzgar, M. E., & Babadogan, C. (2017). An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research, 17(72), 129-146.
AMA Ruzgar ME, Babadogan C. An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research. November 2017;17(72):129-146.
Chicago Ruzgar, M. Emir, and Cem Babadogan. “An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students”. Eurasian Journal of Educational Research 17, no. 72 (November 2017): 129-46.
EndNote Ruzgar ME, Babadogan C (November 1, 2017) An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research 17 72 129–146.
IEEE M. E. Ruzgar and C. Babadogan, “An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students”, Eurasian Journal of Educational Research, vol. 17, no. 72, pp. 129–146, 2017.
ISNAD Ruzgar, M. Emir - Babadogan, Cem. “An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students”. Eurasian Journal of Educational Research 17/72 (November 2017), 129-146.
JAMA Ruzgar ME, Babadogan C. An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research. 2017;17:129–146.
MLA Ruzgar, M. Emir and Cem Babadogan. “An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students”. Eurasian Journal of Educational Research, vol. 17, no. 72, 2017, pp. 129-46.
Vancouver Ruzgar ME, Babadogan C. An Examination of Reading Comprehension and Learning Styles of 5th Grade Students. Eurasian Journal of Educational Research. 2017;17(72):129-46.