Problem Durumu: Yaşam becerileri bireylerin
hayat boyunca karşılaştıkları sorunlarla başa çıkmalarını ve yaşamlarını etkili
şekilde yönetmelerini sağlayan becerilerdir. Bu noktada yaşamın niteliğini ve
değerini artırmak için yaşam becerilerine sahip olmanın gerekliliği
kaçınılmazdır. Yaşam koşullarıyla baş etme gereksinimi küçük yaşlardan itibaren
bireylerin yaşam becerileri eğitimleri almalarını zorunlu kılmaktadır. Bu
kapsamda birçok ülke yaşam becerilerine okul programlarında yer vermekte,
ihtiyaçlar doğrultusunda çeşitli yaşam becerisi kazandırmaya yönelik programlar
geliştirmekte ve uygulamaktadır. Geçmişten günümüze Türkiye’de fen dersi
programlarında yaşam becerileri kavramı ilk kez 2013-2014 öğretim yılında
uygulamaya konulan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda (FBDÖP) bir öğrenme
alt alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. FBDÖP’teki yaşam becerileri alt öğrenme
alanı; bilimsel bilgiye ulaşılması ve bilimsel bilginin kullanılmasına ilişkin
analitik düşünme, karar verme, yaratıcılık, girişimcilik, iletişim ve takım
çalışması gibi temel yaşam becerilerini kapsamaktadır. Öğrencilerin yaşam
becerileri kazanmasında ve bu becerileri geliştirmesinde öğretmenlerinin önemli
rollerden birine sahip olduğu düşünüldüğünde, öğretmenlerin yaşam becerilerine ilişkin
algılarının ve bu becerilerin FBDÖP’de yer almasına ilişkin görüşlerinin neler
olduğu soruları ortaya çıkmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, fen
bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri algılarını ve FBDÖP’te bir öğrenme
alanı olarak yaşam becerilerinin yer almasını nasıl karşıladıklarını ortaya
çıkarmaktır.
Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırma, nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Burdur ili merkezine bağlı
ortaokullarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden
fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda 13 bayan, 13 erkek
olmak üzere toplam 26 fen bilimleri öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Veri
toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda;
öğretmenlerin demografik özellikleri, yaşam becerilerinin onlar için ne ifade
ettiği, bu becerilerin FBDÖP’te yer almasını nasıl karşıladıkları, alt yaşam
becerisi alanlarını (analitik düşünme, karar verme, yaratıcı düşünme,
girişimcilik, iletişim, ve takım çalışması) fen dersinde kazandırılmaya
uygunluğu açısından nasıl değerlendirdikleri, kendi derslerinin bu becerilerin
kazandırılmasında etkililiği, bu becerileri kazandırmak için nasıl uygulamalar
yaptıkları, onları sınırlandıran ya da engelleyen durumlara ilişkin sorular yer
almaktadır. Yarı yapılandırılmış olarak gerçekleşen görüşmeler ses kayıt cihazı
ile kayıt edilmiştir. Veriler, betimsel ve içerik analizi yöntemleri
kullanılarak analiz edilmiştir. Yazılı doküman haline getirilen veriler,
anlamlı iki bölüme ayrılmıştır. Bu bölümler sırasıyla şunlardır; ‘Öğretmenlerin
yaşam becerileri algısı’ ve ‘FBDÖP’teki yaşam becerileri hakkında öğretmen
görüşleri’. Bu bölümlerden ilki içerik analizi, ikincisi ise betimsel analiz
ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın Bulguları: Öğretmenlerin yaşam becerileri
hakkındaki görüşleri iki ana tema etrafında toplanmaktadır. Bu temalar fen
okuryazarlığı ve 4-H yaşam becerileri olarak adlandırılmıştır. Araştırmanın
bulguları öğretmenlerin çoğunun yaşam becerilerini fen okuryazarlığı olarak
algıladığını, çok azının ise 4-H yaşam becerileri modelindeki bazı beceriler
ile ilişkilendirdiğine işaret etmektedir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin yarısı
yaşam becerilerini hem fen okuryazarlığı hem de 4-H yaşam becerileri
modelindeki düşünme, yönetme, bağlantı kurma, katkıda bulunma, yaşama ve olma
becerileri olarak görmektedirler. Öğretmenlerin ifadeleri incelendiğinde fen
okuryazarlığının ‘anahtar fen kavramları’, ‘bilimsel süreç becerileri’,
‘fen-teknoloji-toplum-çevre’ ve ‘bilimsel ve teknik psikomotor beceriler’ alt
boyutları ile ilişkili olduğu görülmüştür. Hayatın getirdiği her türlü sorunla
başa çıkmaya yönelik ve kişilerin kendi bireysel dünyasında veya sosyal
yaşamında başarılı olmalarını sağlamaya yönelik öğretmen görüşleri 4-H yaşam
becerileri modelindeki bazı becerilerle ilişkilendirilmiştir. Sorumlu olma,
ileriyi görebilme, hayata uyum sağlama, dürüst olma, özgüven, zaman yönetimi,
mücadele etme, başarılı olma, iletişim kurabilme gibi beceriler bu temada ele
alınmıştır. Öğretmenlerin ifadeleri 4-H kapsamındaki sekiz yaşam becerisi
temasından altısıyla uyumlu bulunmuştur.
Öğretmenlerin
neredeyse tamamının yaşam becerilerinin FBDÖP’te yer aldığını fark etmediği
görülmüştür. Ancak çoğunluğu bu becerileri fen derslerinde kazandırılmaya uygun
beceriler olarak görmektedirler. Bu becerileri en çok proje çalışmaları ve
deneylerle kazandırabileceklerini düşünmektedirler.
Araştırmanın Sonuçları ve Öneriler: Öğretmenlerin çoğu
yaşam becerilerini fen okuryazarlığı olarak algılamaktayken, bazıları 4-H yaşam
becerileri modelindeki bazı beceriler ile ilişkilendirmişlerdir. Aslında neyin
yaşam becerisi olup neyin olmadığı konusunda literatürde bir fikir birliği
sağlanmış değildir. Bununla birlikte bu araştırmaya katılan çoğu öğretmenin
yaşam becerilerini fen okuryazarlığı olarak algılamasının nedeni FBDÖP’ün
vizyonuyla ilişkilendirilebilir. Öğretmenlerin yarıdan daha azı bu becerilere
yaşamın herhangi bir alanında karşılaşılabilecek kişisel sorunları yönetmeyi ve
bu sorunları çözmeyi içeren daha geniş anlamlı bir pencereden bakarken, çoğu
yaşam becerilerini özellikle kendi alanlarıyla (fen) sınırlı olarak
algılamaktadırlar. Öğretim programı kapsamında bakıldığında öğretmenlerin yaşam
becerileri farkındalıklarının düşük olduğu görülmüştür. Öğretmenler FBDÖP’te
alt yaşam becerileri olarak yer verilen analitik düşünme, karar verme, yaratıcı
düşünme, girişimcilik, iletişim ve takım çalışması becerilerini geliştirmeye yönelik
zaman zaman etkinlikler gerçekleştirdiklerini ve bu becerilerin bireylerde
olması gereken özellikler olduğuna inanmalarına rağmen, bu becerilerin FBDÖP’te
yer aldığını bilmemektedirler. Bununla birlikte öğretmenler fen derslerinin bu
tür yaşam becerileri geliştirmeye oldukça uygun bir ders olduğunu düşünmekte ve
bu becerileri önemsenmesi gerektiğine inanmaktadır.
Bireylere ihtiyaç duydukları becerilerin
kazandırılmasında en önemli paydaşlar arasında eğitim kurumları ve eğitimciler
gelmektedir. Ülkelerin koşul ve ihtiyaçları baz alınarak öğretim programlarının
içeriklerinin yaşam becerileri açısından değerlendirilmesi ve öğretmenlerin bu
konudaki ihtiyaçları, yeterlilikleri, onları teşvik eden ve sınırlandıran
durumlar hakkındaki görüşleri gibi birçok konuyu derinlemesine inceleyecek
araştırmalara ve hizmet içi eğitimlere ihtiyaç olduğu düşünülmektedir.
Purpose: Teachers have an important role to help their students acquire and improve their life skills. Therefore, it is essential to ask what science teachers think about the concept of life skills and how they perceive this concept. The aim of this study was to examine how science teachers perceive life skills and what they think about life skills as part of the learning process in Turkish Science Course Curriculum Research Methods: This research was conducted as a case-study. 26 science teachers, who worked in the centre of Burdur province, participated in the study. Most teachers perceived life skills limited only to their own branch of education (e.g., science). Implications for Research and Practice: It was essential for us to increase the level of teacher awareness about life skills, which are integrated to the curriculum, in order to make the students gain and/or improve the life skills required in the 21st century. We propose that new policies, which focus on pre-service and in-service educational activities that help teachers to improve their vocational qualifications to integrate their own life skills with the courses, should be developed Data were collected with semi-structured interviews. Findings: This study revealed that science teachersbelieved that life skills are necessary for every individual but when it was assessed according to Turkish Science Course Curriculum, awareness of relating life skills to daily life was significantly low.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 77 |